Groot succes voor Marca Bologna, de beurs die 16 en 17 januari plaatsvond bij Bologna Fiere. Vooral op de eerste dag waren er veel binnenlandse en buitenlandse bezoekers.
De beurs heeft een onbetwist concept ingebouwd: in de supermarkten heeft het huismerk het vertrouwen van de consument gewonnen. Het blijkt dynamischer te zijn dan industriële merken in hun behoeften te anticiperen en te reageren op strikte traceability- en veiligheidsprotocollen.
In de verssector is dit de eerste keuze en heeft het zelfs de kracht om naaste klanten te behouden. Het huismerk is een drijvende kracht achter de evolutie van de moderne supermarkten.
Onderzoekers van Nomisma kaderen een consument die bij het kiezen van een product met het huismerk bijzonder alert is op waarden als: afvalvermindering (40%); productkwaliteit (30%); belofte van welzijn (32%); specifieke veiligheidsgaranties (28%); respect voor het milieu (22%).
Ongeveer 40% van de ondervraagden gaven aan een liever Italiaans product te kopen. Daarbij wordt gekeken naar het label, de productiemethode en de traceerbaarheid van de toeleveringsketen en de consument is in toenemende mate geïnteresseerd in biologische producten.