Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Colruyt geeft beste promoties volgens Belgen

"Broccoli -33% stuk aantrekkelijker dan broccoli aan 2+1 gratis"

Voor versproducten is het aantrekkelijker om korting te geven dan een multi-buy promotie. Dat blijkt uit de Consumeter van onderzoeksbureau WES. Viermaal per jaar stuurt WES vragen over uiteenlopende onderwerpen aan een representatieve steekproef van 1500 Belgen tussen de 18 en 74 jaar.  In het najaar werden vragen gesteld over het gedrag van de Belgische consumenten bij acties en promoties van retailers. Colruyt blijkt de beste promoties te geven volgens de Belgen.

-50% korting
Een versproduct (bv. Broccoli) aan -50% korting is aantrekkelijker dan een ‘1+1 gratis’ korting. De verklaring hiervoor is dat een versproduct niet lang bewaart en een multi-buy daarom niet interessant is. Deze stelling wordt bevestigd bij de producten die een langere houdbaarheidsdatum hebben. Voor een merkendrank (bv. Coca Cola Zero) en een eigenmerkshampoo zijn de 1+1 promoties het aantrekkelijkst.

-33% korting
Dezelfde redenering kan gevolgd worden voor de -33% korting-categorie. Een broccoli aan -33% per stuk is een stuk aantrekkelijker dan een broccoli aan 2+1 gratis. Tussen de producten met lange houdbaarheid is weinig verschil tussen de -33% en de 2+1 gratis. Een versproduct aan -33% wordt ook veel aantrekkelijker beschouwd dan een product met lange houdbaarheidsdatum aan -33% of 2+1 gratis.

-25% korting
Ook hier gaat dezelfde redenering op. De versproducten (broccoli, yoghurt) zijn aantrekkelijker als single-buy dan als multi-buy. Voor de producten met lange houdbaarheidsdatum is de multi-buy dan weer interessanter.

Spaaracties of bonnen?
De Belgen maken meer gebruik van bonnen dan van spaaracties. 35% gebruikt vaak bonnen, 37% soms en 23% zelden tot nooit. 25,5% zegt dat ze vaak deelnemen aan spaaracties. Voor zowel spaaracties als kortingsbonnen geldt: hoe ouder het publiek, hoe vaker men deelneemt.

Welke supermarkt geeft de beste promoties?
De Belgen vinden dat Colruyt de beste promoties geeft. Colruyt wordt gevolgd door de discountketens Lidl en Aldi. Dezelfde top drie geldt voor Vlaanderen, hoewel Albert Heijn dicht volgt op Aldi. In Wallonië is het een nek-aan-nekrace tussen de discountketens, maar hier wint Aldi nipt. In Brussel staat ook Colruyt op de eerste plaats maar wordt gevolgd door Delhaize en vervolgens door Aldi.

Welke promoties werken nu het best?
Via onze Consumeter hebben we aan de hand van afbeeldingen getest welke type promoties het best werken bij de Belgen. Zo werden verschillende promoties getoond in willekeurige volgorde aan het consumentenpanel. De respondenten moesten op hun beurt een score op 10 geven hoe aantrekkelijk ze de promotie vonden.

Logischerwijze zijn de promoties die 50% korting geven aantrekkelijker dan promoties met 25% korting. Maar we zullen hieronder de verschillende mechanismen binnen een bepaalde categorie bekijken.

Ronde prijzen
De vraag wordt vaak gesteld, werken ronde prijzen nu beter dan een prijs dat eindigt op een negen? Verschillende Belgische ketens werken tegenwoordig vaker met promoties met ronde prijzen.  In deze enquête werd een brood of een pak pasta voorgesteld, beide aan ofwel 2 voor €2 of 2 voor €1,99. Voor het brood was de ‘2 voor €1,99’ iets interessanter dan de ‘2 voor €2’. Voor de pasta was er geen verschil. Over het algemeen is er dus weinig verschil tussen beide mechanismen en kunnen we niet concluderen dat de Belgen ronde prijzen aantrekkelijker vinden.

Voor meer informatie
WES Onderzoek & Advies
Baron Ruzettelaan 27
8310 Brugge
T: +32 50 36 71 36
info@wes.be 
www.wes.be  

Publicatiedatum: