Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Carrefour gebruikt AI-technoligie voor optimale leveringsketen

Betalen met een vingerafdruk in Russische supermarkten
De Russische supermarktketen Azbuka Vkusa heeft in samenwerking met de Russische staatsbank Sberbank een betaalmogelijkheid ingevoerd, waardoor consumenten met een vingerafdruk voor hun boodschappen kunnen betalen. De technologie is niet volledig nieuw. Consumenten konden bij sommige van de 170 Azbuka Vkusa-vestigingen al met hun vingerafdruk betalen, mits bij de betreffende winkel eerder al de vingerafdrukgegevens waren opgeslagen. Het systeem is in januari echter uitgebreid naar 20 supermarkten. De consument kan bij elk van deze locaties met een vingerafdruk betalen. De service wordt binnenkort naar meerdere Azbuka Vkusa-vestigingen uitgebreid.
Bron: ewdn.com

China: Alibaba begint met A100-initiatief
De Chinese E-commerce-gigant Alibaba is begonnen met het A100-initiatief, dat om samenwerking draait. Via A100 kunnen andere bedrijven hun online activiteiten in versneld tempo ontplooien. Ook zorgt het A100-programma ervoor dat Alibaba een wereldwijd geïntegreerde leverancier van IT-oplossingen wordt. Het programma wordt mogelijk gemaakt door het Alibaba Operating System, dat verantwoordelijk is voor de gehele infrastructuur van Alibaba. Op basis van cloudtechnologie kan dit systeem enorme hoeveelheden data verwerken voor analyses. Het A100-initiatief geeft andere bedrijven toegang tot dit systeem. Om deze bedrijven te ondersteunen heeft Alibaba een team opgericht, dat nu al werkt met partners die op het netwerk zijn aangesloten.
Bron: retailanalysis.igd.com

Nieuw-Zeeland: Afhaaldienst bij Pak'n Save
Binnenkort maakt de Nieuw-Zeelandse supermarktketen Pak'n Save het voor consumenten mogelijk om boodschappen online te bestellen, die later op locatie kunnen worden afgehaald. De dienst wordt in eerste instantie mogelijk gemaakt in Sylvia park in Auckland, waarna rond medio 2019 alle andere vestigingen in het noordelijk deel van Nieuw-Zeeland volgen. Volgens Foodstuffs North Island-CEO Chris Quin kwam het idee van consumenten. "Er werd ons gevraagd om ze te helpen om niet alleen op geld te besparen, maar ook op tijd."
Bron: stuff.co.nz

Maxima renoveert vijf winkels in Letland
De Litouwse retailgroep Maxima is begonnen met de renovatie van vijf winkels in Letland. De renovatie van de vestigingen in Riga, Iecava, Sigulda, Dagda en Rēzekne moet in de komende drie tot vijf maanden worden voltooid. de renovatie is gefocust op het creëren van een moderne en toegankelijke winkelervaring voor de consument en een verbeterde werkomgeving voor de medewerkers. "Als we een winkel renoveren, richten we ons steeds meer op niet alleen een meer aantrekkelijke locatie met slimme ontwerpoplossingen, maar ook op efficiënter energieverbruik. We willen nieuwe technologie introduceren en ons netwerk aan selfservice kassa's uitbreiden,” aldus Maxima Latvija-directielid Kristīne Āboltiņa.
Bron: esmmagazine.com

Spanje: Eroski introduceert papieren alternatief voor plastic zak
De Spaanse retailer Eroski heeft een nieuwe duurzame papieren zak geïntroduceerd als alternatief voor plastic zakken die eenmalig worden gebruikt. De nieuwe plastic zakken hebben certificaat van de Forest Stewardship Council (FSC) en worden vanaf nu gebruikt in hypermarkten van Eroski. "We bieden dit duurzamere alternatief als onderdeel van ons streven om het milieu te beschermen. Ook is het een reactie op de vraag vanuit consumenten, die via verschillende kanalen ideeën voor meer duurzaamheid hebben doorgestuurd," aldus Alejandro Martínez Berriochoa van Eroski.
Bron: esmmagazine.com

Italië: Investeerders Esselunga kopen aandeelhouders uit
De belangrijkste aandeelhouders het moederbedrijf Supermarkets Italiani hebben de kleinere aandeelhouders van de Italiaanse supermarktketen Esselunga uitgekocht. De grotere aandeelhouders maakten gebruik van hun recht om de 30% die ze niet in bezit hebben over te nemen. 70% van Esselunga is in handen van het moederbedrijf, dat op zijn beurt in bezit is van Giuliana en Marina Caprotti, de tweede vrouw en dochter van de vorig jaar overleden Esselunga-oprichter Bernardo Caprotti. De overige 30% was in handen van twee kinderen van Caprotti uit een eerder huwelijk, Giuseppe en Violetta Caprotti.
Bron: af.reuters.com

Frankrijk: Carrefour gebruikt AI-technoligie voor optimale leveringsketen
Carrefour is de eerste Franse retailer die gebruik maakt van kunstmatige intelligentie om de leveringsketen te optimaliseren. De AI-technologie wordt gebruikt om het management van de inventaris te verbeteren en om verspilling tegen te gaan. Het systeem, dat de naam Viya draagt, is afkomstig van het IT-bedrijf SAS. Voor de implementatie van de technologie is gebruik gemaakt van een deel van de jaarlijkse investering van €2 miljard, dat onderdeel is van het reorganisatieplan Carrefour 2022. Het Viya-platform wordt eerst 18 maanden lang getest, om vervolgens worden toegepast bij winkels, logistieke centra en online platforms. Het Viya-platform kan worden gebruikt om informatie te verzamelen, aan de hand waarvan beter kan worden voorspeld waar en wanneer bepaalde producten moeten worden geleverd. Dit leidt tot een efficiëntere leveringsketen en minder gevallen waarin sprake is van een tekort of een overschot in de inventaris.
Bron: carrefour.com

Dealz breidt uit in Spanje
Dealz, dat in handen is van Pepkor Europe en onderdeel is van de Poundland-groep, is van plan om in de komende drie jaar twintig nieuwe winkels te openen. Dealz heeft op dit moment een netwerk van tien Spaanse winkels. In het vierde kwartaal van 2018 werden de laatste twee winkels geopend. Dealz zal de nieuwe vestigingen openen in winkelcentra, winkelstraten en bedrijventerreinen. Geografisch gezien zullen de nieuwe locaties worden verdeeld over Madrid en Valencia. De winkels krijgen elk een oppervlak van tussen 750 en 1.000 vierkante meter. 
Bron: retailanalysis.igd.com

VAE: Eerste Spar-supermarkt in Dubai
Spar UAE heeft zijn eerste locatie geopend in Dubai. Hierdoor komt het totaal aantal winkels in de Verenigde Arabische Emiraten op 31 winkels. De nieuwe buurtwinkel heeft een oppervlak van 725 vierkante meter en heeft een assortiment gericht op zowel lokale als internationale consumenten. De focus van de winkel ligt op versproducten en kant-en-klaarproducten. De vestiging heeft een versafdeling, een eigen viskraam, Food-to-Go en een Arabische bakkerij.
Bron: spar-international.com

Walmart wil breidt online uit in China
Walmart gaat in China zijn eerste distributiecentrum voor versproducten openen. Ook voert de Amerikaanse retailgigant andere plannen uit om de online omzet in China te verbeteren. Het nieuwe distributiecentrum wordt geopend in Dongguan in de provincie Guangdong aan de hand van een investering van meer dan 700 miljoen yuan (€90,6 miljoen). Dit is de grootste investering van Walmart in China sinds het bedrijf 22 jaar geleden in China actief werd. Walmart had in China over 2018 een toename in online omzet van jaar op jaar 150%.
Bron: seafoodsource.com

Amazon test gratis proefmonsters 
Amazon is van plan om te werken met gratis proefmonsters die bij de consument aan huis worden afgeleverd. Volgens CNBC geeft dit echter wat zorgen omtrent online privacy. “Amazon verrast bepaalde klanten met proefmonsters, waarvan we denken dat deze behulpzaam zullen zijn. Het is net als de aanbevelingen van Amazon, maar nu offlline. Dus nu kunnen de producten daadwerkelijk worden uitgeprobeerd. Er is geen verplichting om na gebruik van het proefmonster tot aanschaf over te gaan," aldus een woordvoerder van Amazon.
Bron: canadiangrocer.com

VS: Shaw's sluit  winkels in Massachusetts en New Hampshire
Shaw’s Supermarkets is van plan om vier winkels te sluiten in Massachusetts en New Hampshire. Een woordvoerder van het bedrijf geeft aan dat de winkels worden gesloten wegens ondermaatse resultaten. "Het sluiten van een winkel die niet goed presteert is altijd een zware beslissing. Wij zijn echter erop gericht om onze activiteiten uit te breiden door de favoriete lokale supermarkt te zijn," aldus de woordvoerder. "Dat is wat ervoor zal zorgen dat we de service kunnen blijven leveren, waar onze klanten het meeste waardering voor hebben in Massachusetts.”
Bron: boston25news.com

VS: Albertsons meldt resultaten derde kwartaal
Albertsons heeft zijn resultaten voor het derde fiscale kwartaal bekend gemaakt, dat op 1 december 2018 afliep. In deze periode steeg de vergelijkende winkelomzet met 1,9%, terwijl de bruto winst met 50% toenam. De online omzet steeg met 73%. De marktpenetratie van eigen huismerken brak een record met een toename van 25,2%. Verder wist het bedrijf zijn schulden af te betalen met $1 miljard (€880 miljoen). De verwachte bruto winst over heel 2018 is bijgesteld van $2,65 miljard naar $2,7 miljard (van €2,32 miljard naar €2,36 miljard).
Bron: globenewswire.com

Publicatiedatum: