Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italië: De Spar start initiatief tegen obesitas

Italië: De Spar start initiatief tegen obesitas
De Spar Italia werkt aan middelen om de voedingswaardes van de eigen huismerkproducten te verbeteren. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie en het Italiaanse ministerie van gezondheid neemt obesitas onder kinderen in heel Europa toe. De Spar is een samenwerking aangegaan met de universiteit van Parma om 300 huismerkproducten in negen verschillende categorieën te analyseren. De producten worden vervolgens verbeterd door het gehalte aan suiker, zout en verzadigde vetten te verminderen. Aan de hand van onderzoek worden formules verbeterd en porties aangepast, terwijl de smaak, houdbaarheid en structuur van de producten zoveel mogelijk behouden blijft.
Bron: retailanalysis.igd.com

Meer omzet in Australische retailsector in november
De Australische retailomzet is in november tot het hoogste punt in vijf maanden gekomen. Dit kwam met name door de inkopen van consumenten in de aanloop naar de kerstdagen. De retailomzet steeg van oktober op november met 0,4%, zo blijkt uit informatie van het Australische bureau voor de statistieken. Analisten waren uitgegaan van een toename in omzet van slechts 0,3%. Door de sterkere omzet kwam de wisselkoers van de Australische dollar met 20 punten uit op $0,7205, wat een koers is die sinds medio december niet meer is gezien.
Bron: uk.reuters.com

Portugal: Makro Portugal opent online winkel
De Portugese groothandelaar Makro is een online winkel begonnen. De webwinkel is beschikbaar in Portugese regio's waar ook een fysieke vestiging van Makro aanwezig is. De Mshop van Makro is toegankelijk via PC, tablet of smartphone en heeft een assortiment dat voor het grootste deel overeenkomt met dat van de fysieke vestigingen van de groothandelaar. Na het aanvinken van de benodigde producten kan een dag worden aangegeven waarop de bestelling aan huis moet worden geleverd. De service is 24 uur per dag beschikbaar. Ook kunnen klanten hun bestelgeschiedenis inzien, hun balans controleren en oude bestellingen opnieuw plaatsen. Op basis van de voorkeur van de klant geeft Mshop ook een sectie aan met aanbevolen producten.
Bron: esmmagazine.com

Amazon moet in Duitsland stoppen met "dash"-knoppen
Een Duitse rechtbank heeft bepaald dat Amazon moet stoppen met het aannemen van bestellingen via zogeheten dash-knoppen. Dash-knoppen bevinden zich in mobiele apps, waarmee de consument met een enkele knop direct een product kan bestellen. De dash-knopppen worden sinds 2015 toegepast bij onder andere Amazon Prime. Volgens de rechtbank geven de knoppen echter niet de wettelijk vereiste informatie over de te maken aanschaf, zoals de prijs van het product. 
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: Marks & Spencer heeft 3,9% minder omzet in derde kwartaal
Marks & Spencer had in zijn derde kwartaal een afname in groepsomzet van 3,9%. Ondanks dat herhaalt M&S dat het reorganisatieplan van de retailgroep goed op weg is. De totale Britse omzet daalde in het derde kwartaal met 2,7% tot £2,78 miljard (€3,12 miljard). De internationale omzet daalde met 15,1% tot £262 miljoen (€294,3 miljoen). In het Verenigd Koninkrijk daalde de omzet van het supermarktsegment met 1,2% tot £1,68 miljard (€1,89 miljard). De like-for-like-omzet daalde met 2,2%. Het kledingsegment daalde in omzet met 4,8% en met 2,4% op like-for-like-basis. Volgens het bedrijf geven de like-for-like-resultaten in het supermarktsegment weer hoe er in prijzen wordt geïnvesteerd. De resultaten trokken meer aan tijdens de kerstdagen.
Bron: esmmagazine.com

Noorwegen: NorgesGruppen investeert NOK 7,5 miljoen in milieufonds
NorgesGruppen is van plan om NOK 7,5 miljoen (€0,8 miljoen) te investeren in een eigen milieufonds. Het fonds wordt gebruikt om werknemers te ondersteunen met het installeren van energiebesparende middelen in het eigen huis, zoals warmtepompen. Werknemers komen ook in aanmerking voor ondersteuning bij het aanschaffen van milieuvriendelijke transportmiddelen voor eigen gebruik. Dit betreft onder andere fietsen, hybride-auto's of een abonnement op het openbaar vervoer.
Bron: esmmagazine.com

Frankrijk: Cnova van Casino heeft 7,9% meer omzet in vierde kwartaal
Cnova, de e-commercetak van de Franse retailgigant Groupe Casino, had in het in het vierde kwartaal een toename in netto omzet van 7,9% tot €702,5 miljoen. De bruto omzet was in het kwartaal gestegen met 11,9% tot €1,2 miljard, waarmee Cnova zijn beste kwartaal had sinds het derde kwartaal van 2017. De toename in bruto omzet kwam met name door de bijdrages in omzet van de online marktplaats (+3,8%), het B2C-segment met inbegrip van reizen, energie en mobiele technologie (+1,9%) en de showrooms van de Géant-hypermarkten van Casino (+2,6%). In het vierde kwartaal nam ook het webverkeer van Cnova toe. Cnova is onder andere verantwoordelijk voor het webportaal Cdiscount, dat 8,9 miljoen actieve gebruikers heeft.
Bron: esmmagazine.com

Brazilië: GPA heeft me supermarktsegment 12% meer omzet in vierde kwartaal
De netto omzet van het supermarktsegment van de Braziliaanse retailgroep GPA Sa steeg in het vierde kwartaal jaar op jaar met 12%. De omzet van deze afdeling van GPA kwam daarmee neer op 14 miljard reais (€2,8 miljard). De netto vergelijkende winkelomzet steeg in het afgelopen kwartaal met 6,9%. De aandelen van GPA, die onder beheer staan van het Franse Casino Guichard Perrachon SA, steeg na bekendmaking van de resultaten met 1,3% tot 86,90 reais (€20,51).
Bron: reuters.com

VS: OneView Commerce werkt samen met Kroger
OneView Commerce, dat een dochteronderneming is van OneView Group Ltd, gaat een samenwerkingsverband aan met Kroger. OneView Commerce is het enige online winkelplatform binnen de Amerikaanse supermarktsector dat geen gebruik maakt van servers en is gebaseerd op SaaS-technologie. Samen met Kroger wordt een nieuw platform opgericht. "Kroger is een leider op het gebied van innovatieve technologie voor de retailsector. We zijn verheugd dat we de gelegenheid hebben om met Kroger samen te werken, terwijl wij ons OneView-platform blijven verbeteren," aldus Linda Palanza van OneView. "De retailsector maakt nu de meest chaotische technologische ontwikkelingen ooit mee. Deze samenwerking zorgt ervoor dat onze oplossingen relevant blijven voor de sector en innovaties blijven leveren voor retailers over de hele wereld."
Bron: prnewswire.com

VS: Whole Foods stopt met 365-concept
Na minder dan twee jaar is Whole Foods Market van plan om te stoppen met het winkelformat Whole Foods 365. Hoewel de huidige twaalf Whole Foods 365-winkels in bedrijf zullen blijven, zullen er geen nieuwe winkels onder dit format worden geopend. De eerste Whole Foods 365-winkel werd geopend in mei 2016 in Silver Lake, Californië. De overige 365-winkels bevinden zich onder andere in Los Angeles, Houston, Atlanta en New York. De locatie in Atlanta is vorige maand nog geopend. Directeur Jeff Turnas, die sinds juni 2015 voor de Whole Foods 365-afdeling verantwoordelijk is, zal een andere rol binnen Whole Foods gaan vervullen.
Bron: supermarketnews.com

Publicatiedatum: