Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Seminar Etnomarketing VLAM:

“Moslims willen kwaliteit en smaak, niet enkel halal”

Tholen – Afgelopen vrijdag hield VLAM een seminar over Etnomarketing tijdens de Agriflanders in Gent. De reden voor dit seminar is de groeiende groep consumenten met een etnische achtergrond.

“Wat heeft de moslimconsument gemeen met onze andere klanten? Vanuit deze vraag is Colruyt een plan van aanpak gaan maken om de groeiende groep consumenten met een etnische achtergrond beter te kunnen bedienen”, vertelt Jessie Maras van Colruyt. “We hadden al diverse halalproducten in ons assortiment, maar we hebben besloten om het assortiment uit te breiden en een nieuwe definitie voor halalproducten te introduceren genaamd etnoproof. Etnoproof staat voor halalproducten die zowel scherp geprijsd als lekker zijn.”

Kruiden
“Moslims houden van samen eten en houden altijd rekening met extra eters. Daarom kopen ze vaak producten in grote volumes. Voor kruiden en dergelijke producten kunnen deze consumenten vaak niet bij de standaard supermarkten terecht en moeten dan uitwijken naar etnische supermarkten”, aldus Jessie. “We merken dat de moslimconsument erg merkentrouw zijn en daarom zetten we in op herkenning. Daarentegen hebben deze consumenten niks met biologische producten.”

Groenten en fruit
Momenteel zijn er 40 multiculturele Colruyt filialen in België waar het assortiment is aangepast aan de moslimconsument. “In deze filialen hebben we ook het groenten en fruitassortiment uitgebreid en extra artikelen geïntroduceerd. De etnische invloeden wordt naast de winkel ook doorgetrokken in de reclamefolder en in het Colruyt kookboek. Ook heeft Colruyt een app geïntroduceerd waarin consumenten kunnen zoeken naar veganistische, vegetarische of alcoholvrije producten en waar deze producten in de winkel liggen”, besluit Maras.

Kwaliteit en smaak
De laatste spreken van het seminar was Rachid Lamrabat van Tiqah die sprak over de aanpak en kansen voor de ondernemer op de moslimmarkt. “Moslims zijn de nieuwe consumenten en het is een groep die steeds groter wordt. Er komen er steeds meer, maar we hebben ze ook nodig als we kijken naar de vergrijzing in België”, vertelt Rachid. “Hoe deze consumenten worden benaderd, is erg belangrijk. Vaak wordt de focus gelegd op halal, maar de moslimconsument zoekt niet enkel halal maar ook kwaliteit en smaak. Dit wordt in veel gevallen vergeten terwijl dat juist het belangrijkst is.”

“Uit onderzoek is gebleken dat de moslimconsument het liefst wordt benaderd in het Nederlands of Frans, maar vaak worden ze nog aangesproken in het Turks of Arabisch. De tone of voice is belangrijk bij het toespreken van deze ‘nieuwe consument’. Momenteel zijn de moslimconsumenten al de tweede of derde generatie en deze gezinnen zijn net als de andere consumenten ook op zoek naar convenience”, besluit Rachid.