Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

JD.com stelt uitbreiding in Europa uit | Intermarché viert vijftigste verjaardag

Frankrijk: Monoprix stopt met papieren flyers
De Franse supermarktketen Monoprix gaat stoppen met het uitdelen van papieren flyers. De keten wil zijn voetafdruk op het milieu verkleinen en meer focussen op digitale communicatiemiddelen. Per jaar delen supermarktketens in Frankrijk meer dan 20 miljard papieren flyers, catalogussen, folders en ander reclame-materiaal uit. Door de verandering in de marketingstrategie van Monoprix wordt dit volume aan papieren afval verminderd met 30 miljoen flyers, oftewel 2.400 ton aan papier.
Bron: retaildetail.eu

Metro Cash & Carry na 15 jaar winstgevend in India
De Duitse groothandelaar Metro AG’s is met zijn Indiase tak Metro Cash & Carry na 15 jaar eindelijk winstgevend. 15 jaar geleden werd het bedrijf met Metro Cash & Carry actief op de Indiase markt. Volgens CEO Olaf Koch, die op bezoek is in India voor overleg met de overheid van het land, zal de Indiase tak over vijf jaar meer dan €1 miljard aan omzet genereren. "De winstmarges zouden dan ook verder moeten groeien," aldus Koch.
Bron: timesofindia.indiatimes.com

Frankrijk: Carrefour opent 31 afhaalpunten voor voetgangers in Parijs
Carrefour breidt door middel van het openen van afhaalpunten voor voetgangers in Parijs. De afhaalpunten werden een jaar eerder al aangekondigd door directeur Alexandre Bompard. De nieuwe afhaalpunten zijn onderdeel van het hervormingsplan Carrefour 2022. Met het einde van januari moeten er 31 nieuwe afhaalpunten voor voetgangers zijn opengesteld. De eerste afhaalpunten voor voetgangers werden door Carrefour geopend in april 2018 in Parijs en Lyon. Aan het einde van de maand zal het aantal afhaalpunten op 42 staan, waaronder 11 in Lyon.
Bron: internationalsupermarketnews.com

Spar Thailand begint campagne tegen plastic afval
Spar heeft in Thailand een landelijke campagne ingezet om plastic afval te verminderen. De campagne spoort klanten aan om herbruikbare boodschappentassen te gebruiken. De nieuwe campagne heeft de naam "Let’s save nature together" en komt in navolging van een overeenkomst, die op 4 december 2018 werd gesloten tussen de franchisenemer van Spar in Thailand, Bangchak Retail, en het Thaise ministerie voor natuurlijke bronnen en milieu en het ministerie voor volksgezondheid. De overeenkomst is bedoeld om activiteiten op het gebied van duurzaamheid te organiseren, waarmee onder andere het gebruik van plastic zakken wordt verminderd.
Bron: retail-insight-network.com

Frankrijk: Intermarché viert vijftigste verjaardag
Intermarché heeft aangekondigd in 2019 zijn vijftigste verjaardag te gaan vieren. Ter ere van het jubileum worden een aantal wedstrijden met wekelijkse prijzen gehouden. De wedstrijden lopen 50 weken lang en worden toegelicht in flyers die gedurende deze periode worden verspreid. De grootste wedstrijd liep van 31 december tot 5 januari en had een geldprijs van €50.000. Iedere consument die een speciale cake kocht, kreeg hierbij een bon die aangaf of een prijs was gewonnen of niet.
Bron: retailanalysis.igd.com

JD.com stelt uitbreiding in Europa uit
JD.com gaat in de eerste helft van 2019 geen kantoor openen in Duitsland. Het is vooralsnog niet duidelijk of het Chinese bedrijf alsnog in Europa activiteiten opzet. JD.com kondigde voor het eerst plannen voor Europa aan in juli 2018. De aandelenkoers van het bedrijf is sindsdien echter met 40% afgenomen. In het begin van februari wordt verwacht dat JD.com een besluit over de plannen van het bedrijf zal nemen. JD.com was oorspronkelijk van plan om in Europa de concurrentie aan te gaan met Amazon, waarbij zou worden gefocust op Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Google kondigde in juni 2018 een investering van US$550 miljoen (€476,9 miljoen) in JD.com aan, waardoor de twee giganten wereldwijd samen zouden gaan werken. Bij deze samenwerking zou worden gefocust op Zuid-Oost-Azië, Europa en de VS.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Caper gebruikt winkelwagens met kunstmatige intelligentie
De Amerikaanse supermarktketen Caper maakt gebruik van winkelwagens met AI-technologie om de winkelervaring te verbeteren. Dankzij de sensoren van de winkelwagen kunnen consumenten voor hun boodschappen betalen door simpelweg de producten in de winkelwagen te plaatsen. Via een interactief scherm op de winkelwagen worden aanbiedingen getoond. Via dit scherm kan ook voor de boodschappen worden betaald, waarna de klant de supermarkt kan verlaten zonder in een kassarij te hoeven te staan.
Bron: prnewswire.com

VS: Big Y Foods stopt met plastic tassen
De in New England gevestigde supermarktketen Big Y Foods is van plan om de verkoop van plastic tassen bij kassa's in het komende jaar uit te bannen. Het bedrijf besloot tot het stoppen met plastic tassen, nadat de ervaringen werden geëvalueerd van zes winkels die sinds 2014 op last van de lokale overheid zijn gestopt met het aanbieden van de tassen. Klanten van deze winkels waren positief over zowel het verbod op de tassen als de implementatie van duurzame middelen, zoals herbruikbare tassen. De keten wil met 2020 het gebruik van de plastic tassen geheel hebben verwijderd bij alle 83 winkels in Massachusetts en Connecticut. Onder deze winkels bevinden zich 71 Big Y-supermarkten, 10 Big Y Express-buurtwinkels en pompstations en twee speciaalzaken.
Bron: supermarketnews.com

VS: Giant Heirloom Market opent eerste winkel in Philadelphia
Ahold-Delhaize USA gaat onder de naam Giant Heirloom Market een nieuw winkelconcept introduceren. Giant Heirloom Market valt onder de paraplu van Giant Food Stores en draait om een format van kleine winkels. De eerste Giant Heirloom Market wordt op 25 januari geopend in Philadelphia en krijgt een oppervlak van 880 vierkante meter. Ahold Delhaize USA kondigde de plannen voor Giant Heirloom Market al in het begin van oktober 2018 aan, hoewel toen nog geen concrete data bekend werden gemaakt.
Bron: supermarketnews.com

VS: Albertsons verkoopt distributiecentra
Albertsons heeft $660 miljoen (€572,3  miljoen) verkregen door vijf distributiecentra van de hand te doen. In combinatie met de verkoop van de logistieke centra is het bedrijf een overeenkomst met de nieuwe eigenaar aangegaan om de locaties te leasen. Zowel de specifieke locaties van de centra als de partij die deze heeft overgenomen zijn niet bekend gemaakt. CEO Jim Donald gaf eind vorig jaar al aan dat de leaseovereenkomsten waarschijnlijk plaats zouden vinden, omdat het bedrijf naar middelen zoekt om zijn schulden te verminderen. De vermindering in schulden heeft volgens Donald een prioriteit, wat waarschijnlijk te maken heeft met de voorwaarden voor een nieuwe beursgang. Vorig jaar werden twee distributiecentra van de hand gedaan voor $290 miljoen (€251,5 miljoen). Volgens Donald had Albertsons voor ongeveer $10,5 miljard (€9,1 miljard) aan vaste activa en een schuld van $11 miljard (€9,5 miljard). 
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: Sprouts Farmers Market opent vier winkels
De biologische supermarktketen Sprouts Farmers Market opent op 16 januari vier nieuwe winkels. De winkels betreffen drie locaties in Florida en een vestiging in Texas. In het eerste kwartaal is Sprouts van plan om in totaal zeven nieuwe winkels te openen. De eerste tweehonderd consumenten krijgen 20% korting bij hun boodschappen. Ook worden er op de dag van de opening muffins en koffie uitgedeeld en krijgt elke klant een gratis herbruikbare boodschappentas. Verder wordt er op 19 januari een evenement gehouden waar bezoekers verschillende producten kunnen proeven. Producten die niet verkocht worden, maar wel geschikt zijn voor consumptie worden aan lokale voedselbanken gedoneerd via het Food Rescue-programma van Sprouts.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: