Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Containerwasstraat: meer wassen in minder tijd

Tholen - Lege containers moeten eerst gewassen en motorisch gecontroleerd worden voordat ze weer ingezet kunnen worden voor transport. Met de wasstraat die DR Depots, onderdeel van Van Donge & De Roo (D&R) groep, ontwikkelde is die klus in een handomdraai gedaan. Dennis de Roo en Bastiaan Kraan, beiden onderdeel van het managementteam, vertellen over de gepatenteerde techniek om containers en trailers te reinigen.

De afgelopen maanden werd er proef gedraaid op het depot op de Maasvlakte. De keuze voor het Rotterdamse depot was puur praktisch. “In Antwerpen is het spetterdruk en hebben we minder ruimte om te testen,” verklaart Dennis. Nu de eerste testrondes achter de rug zijn, moet de slijtage en onderhoud al deels bepaald worden. Op termijn moet de wasstraat ook in Antwerpen geplaatst worden. “Arbeid wordt steeds duurder en daarnaast neemt een wasplaats veel ruimte in beslag,” vertelt Dennis. Voor het schoonspuiten van een container heeft een medewerker al snel 15 minuten nodig. Met de machine die Van Donge & De Roo ontwikkelde, is de klus in minder dan 5 minuten geklaard. Bijkomend voordeel: de wasstraat bespaart 70 tot 80 liter water per wasbeurt. Met de 15.000 tot 20.000 wasbeurten die uitgevoerd worden, is dat een aanzienlijke besparing qua waterverbruik.

“De grootste winst is dat de containers niet van het chassis gehaald worden,” legt Bastiaan Kraan echter uit. Normaal wordt de container van het chassis gehaald en in de wasruimte geplaatst. Dit zijn er bij ons al gauw 15 tot 30 aan weerszijde en uitgevlakt op de grond, vertelt Bastiaan Kraan. Na het wassen wordt de container weer op een chassis geplaatst en vervoerd naar het depot. Die extra handeling en ruimte is nu niet meer nodig.

 

Trailers en HACCP

Ook trailers kunnen met de wasstraat gereinigd worden. “Trailers voor voedingsmiddelen moeten regelmatig gereinigd worden volgens HACCP-eisen,” vervolgt hij. “In theorie zal het reinigen van een trailer met de wasstraat een derde kosten van de huidige kosten.” Op dit moment is de wasstraat nog niet HACCP gecertificeerd, maar nu de testfase is afgerond, wordt er wel gewerkt aan een certificering.

Vanuit de Rotterdamse haven biedt het bedrijf ook een spoorverbinding met het Europese achterland aan. Via Duisburg kunnen goederen over het spoor vervoerd worden tot in China, al kleven aan die optie voor AGF nog enkele risico’s. “De wagons zijn voor het vervoer van AGF, maar je moet onderweg wel diesel kunnen bijvullen voor de koelmotor,” vertelt Dennis. “Het is haalbaar, alleen moet er een handelaar zijn die deze gok wil wagen.”

 

Meer informatie:

Van Donge & De Roo
Dennis de Roo
T: +31-(0)10-2010701
M:+31-(0)65-1610188
E: d.deroo@vandongederoo.nl
W: www.vandongederoo.nl