Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Laura Peffer, Laseta Mushrooms

“Local for local is een groeiende markt in paddenstoelen”

Tholen - Al enige tijd groeit de vraag naar specials binnen de paddenstoelenmarkt. “Deze trend wordt steeds belangrijker”, vertelt Laura Peffer, sales en marketingmanager van Laseta Mushrooms. “Daarnaast wordt tevens het local-for-local principe een steeds belangrijker aspect. Lokaal geteelde producten krijgen de voorkeur boven landelijke of geïmporteerde producten. Maar wij exporteren onze producten ook naar diverse omringende landen als België, Duitsland en Frankrijk. Daarnaast is de focus bij klanten steeds meer gericht op de verpakkingsmaterialen. Ps6 bakjes wordt in sommige gevallen ingeruild voor PET en de vraag naar kartonnen bakjes stijgt.”

In de afgelopen feestmaand was de vraag naar paddenstoelen wederom groot. Laura: “De decembermaand was net als alle andere jaar erg druk in de positieve zin van het woord. Wij houden van deze uitdagende maar mooie tijd. Het blijft een puzzel, maar door een goed management / planning lukt het om alle klanten te kunnen voorzien. Januari loopt eigenlijk in dezelfde trend door.”

Laseta Mushrooms teelt ongeveer 220.000 kilo aan witte en kastanje champignons per week. “Naar witte champignons is nog altijd de meeste vraag en dat is het grootste deel van ons product, zo’n 70-75%. Maar kastanje champignons worden door de consument als smaakvoller ervaren. Uit een consumentenonderzoek kwam sterk naar voren dat consumenten het verschil tussen witte en kastanje duidelijk proeven. Wij denken dat de nootachtige smaak ervoor zal zorgen dat kastanje champignons steeds populairder zullen worden.”

Mini of baby champignons

Een klein product bij Laseta Mushroom zijn de baby of minichampignons. “We bieden deze al geruime tijd aan op de markt. Omdat ze lastig te plukken zijn ligt de verkoopprijs een stuk hoger dan de reguliere maten: fijn, middel en reus. Dat neemt niet weg dat het een enorm leuk product is. Deze maatsortering kan gezien worden als een ‘convenience’ product. De consument kan de baby champignons door het kleine formaat zonder enige handeling zo in de pan bakken. Daarnaast ziet het er natuurlijk enorm leuk uit. Laatst heb ik ze zelf gebruikt voor in een glas champagne in plaats van een aardbei of framboosje. Door het bubbeltje blijft de champignon ‘drijven’, het sprankelt het glas uit!”

Reuze formaat

De markt voor champignons is erg lastig. Volgens telers staat het prijsniveau al jaren onder druk. “Het is en blijft een verdringingsmarkt maar we zien bij ons de vraag toch wel stijgen. Vorig jaar hebben we wat gewijzigd op het gebied van onze locaties. Meer centralisatie wat gezorgd heeft voor meer efficiency. Dat is niet alleen nodig in de sector, maar tevens vriendelijker voor het milieu. Vorig jaar hebben we één van de filialen in Horst gesloten waar wij operationeel actief waren op het gebied van teelt en verpakken. De activiteiten die daar plaatsvonden zijn ondergebracht op locaties die meer in de buurt van Ammerzoden liggen.”

Voor meer informatie
Laseta Mushrooms
Laura Peffer
Lange Weisteeg 3
5324 JH  Ammerzoden
M: +316 – 55 55 66 11
laura@laseta-mushrooms.com
www.laseta-mushrooms.com