Tegenwoordig wordt de fruitmarkt overheerst door grote leveranciers met directe importlijnen. Ook in de citrusmarkt hebben kleinere telers en handelaren het hoofd te bieden aan grote bedrijven. Toch blijkt er altijd weer ruimte voor interessante niches in de markt. In dit geval betreft het een concept dat crowdfunding met levering door een pakketdienst combineert. Het bedrijf Citrus Ricus heeft zich in dit segment geprofileerd door fruit aan te bieden van kleine telers uit Valencia in Spanje. Haar klanten bevinden zich in Duitsland en Oostenrijk en het betreft onbehandeld fruit, zolang het seizoen in Valencia duurt.
Traditionele en onbehandelde fruitteelt
De handelsfirma werd al meer dan 100 jaar geleden opgericht, maar heeft zichzelf de afgelopen Jaren opnieuw uitgevonden. De sleutel tot haar marktsucces is het zogenaamde FoodFunding concept. Christina Schaffer, accountmanager voor Duitsland en Oostenrijk, legt uit: “FoodFunding is in feite een vorm van sponsorschap van een fruitboom. Het grootste voordeel van FoodFunding is dat we vooraf weten hoeveel citrusbomen we hebben, wat het makkelijker maakt om de teelt te beheersen en te plannen.”
Traditionele werkwijze
Citrus Ricus richt zich met name op de kwaliteit van het fruit. Met een teeltareaal van ongeveer 50 hectare, wordt het fruit geteeld op een traditionele en milieuvriendelijke wijze. Het fruit wordt met de hand geplukt en dan verwerkt. “We gebruiken geen nabehandelingen of kunstmatige rijping. Vaak worden sinaasappelen nog bespoten na de pluk om het verkrijgen van de oranje kleur op de schil te bevorderen. Dat doen wij dus bewust niet, maar we plukken enkel door de zon gerijpt fruit. Dat sturen we dezelfde dag nog naar onze klanten.”
De garantie van smaakvolle kwaliteit is vertegenwoordigt in de naam van het bedrijf. Het woord ‘ricus’ is afgeleid van het Spaanse woord ‘rico’, wat lekker of smaakvol betekent.
De keuze voor een traditionele werkwijze maakt ook de campagne pas een stuk later kan beginnen. Dit jaar werden de eerste sinaasappelen pas geoogst inde eerste week van december. De verwachting is dat het seizoen voortduurt tot half april. Schaffer: “Met mandarijnen waren we een aantal weken eerder begonnen. De belangrijkste variëteit is Clemenule en dat seizoen is al bijna voorbij.”
Het management van Citrus Ricus is tevreden over de verkoopresultaten van vorig jaar. “We bieden ons FoodFunding project nu voor de derde keer aan en we kunnen nu wel stellen dat we een goed aantal vaste klanten echt hebben overtuigd. We leveren bijna exclusief aan particuliere klanten in Duitsland en Oostenrijk, als aan een aantal boerderijwinkels die tropisch fruit inkopen om in hun eigen winkels te verkopen.”
Algemeen directeur Guillermo Bas inspecteert de fruitkwaliteit
Uitdagingen in de toekomst
Het meeste fruit wordt verpakt in kartonnen dozen of houten kisten en dan verscheept naar Duitsland of Oostenrijk. Normaal gesproken wordt het fruit in drie tot vier dagen bij de klant geleverd. Het grote nadeel daarvan is dat transport en levering relatief duur zijn. “Daarom zijn 20kg verpakkingen het meest aantrekkelijk wat de prijs betreft. We bieden ook gemengde samenstellingen aan, zoals sinaasappelen, clementines en citroenen samen. Dat wordt door onze klanten zeer gewaardeerd.”
De concurrentie met groothandels is echter vrij intensief. “Ons voordeel ten opzichte van groothandels is de consistentie van onze kwaliteit. Een deel van de kosten liggen echter in transportverliezen. Wanneer er met de levering iets misgaat kunnen we enkel de klant een nieuwe zending sturen, of het geld terugstorten. Maar tegelijkertijd waarderen de klanten deze kwaliteitsgarantie die ze elders niet krijgen juist weer extra.”
Voor meer informatie:
Citrusricus
Christina Schaffer
46111 Rocafort
+34 647 750 839
citrusricus.de@gmail.com
www.citrusricus.com