VK: recordomzet voor Aldi tijdens kerst

Frankrijk: Leclerc verlaagt prijzen van 4.600 producten
De Franse supermarktgroep Leclerc heeft de prijzen van zo'n 4.600 producten van het huismerk Marque Repère verlaagd. Ook in 2019 worden prijzen in dit assortiment verlaagd, zodat het bedrijf meer concurrerend vermogen creëert ten opzichte van andere merken. Marque Repère is nu al 30% goedkoper van dat van grote nationale merken. 75% van Marque Repère is afkomstig uit Frankrijk zelf. Het huismerk omvat onder andere huishoudelijke producten en cosmetica. Leclerc is echter niet van plan om versproducten in prijs te verlagen, gezien het bedrijf Franse leveranciers wil ondersteunen. De eerste prijsverlagingen werden op 2 januari ingezet. De prijsverlagingen zijn van toepassing op zowel alle fysieke vestigingen van Leclerc als op de thuisbezorgsite ‘chezmoi.leclerc’.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: recordomzet voor Aldi tijdens kerst
Aldi heeft in december een recordomzet behaald van bijna £1 miljard (€1,1 miljard). Dit kwam met name door de toegenomen vraag naar de premium-producten van Aldi tijdens de kerstdagen. De Britse tak van de Duitse discounter vormt de vijfde grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk. De week vanaf 17 december was volgens het bedrijf de drukste ooit sinds Aldi in het Verenigd Koninkrijk actief is. De omzet steeg in deze week jaar op jaar met 10%. Aldi heeft over heel 2018 65 nieuwe winkels geopend. Het aantal Britse vestigingen staat daarmee op 827. Met het einde van 2025 wil Aldi in het Verenigd Koninkrijk tot een netwerk van 1.200 winkels komen.
Bron: theguardian.com

Zwitserland: Coop heeft recordomzet in 2018
Coop had in Zwitserland in 2018 voor het eerst een omzet van meer dan CHF30 miljard (€26,7 miljard). De netto omzet steeg met 5%. De keten zal zijn officiële jaarresultaten op 19 februari bekend maken. In het retailsegment steeg de netto winst met 2% tot CHF17,8 miljard (€15,8 miljard). Het winkelverkeer bij Coop-supermarkten steeg met 3,1%, terwijl de winst bij speciaalzaken met 3,8% toenam. Drogisterijen van de Vitality-keten van Coop hadden jaar op jaar veruit de sterkste omzetgroei, met 8,5%. De netto winst van het groothandelssegment steeg met 9% tot CHF14,2 miljard (€12,6 miljard). De grootste winst werd binnen het groothandelssegment van Coop gegenereerd door de Transgourmet Group, dat in 2018 binnen Europa een tweede plek verwierf in de sector voor groothandel en self-service.
Bron: retailanalysis.igd.com

Roemeense retailomzet steeg met 7,2% in november
De omzet van de Roemeense retailsector is in november 2018 jaar op jaar met 7,2% gestegen. Dat is de grootste toename sinds juni van datzelfde jaar. De sterke omzet komt met name door het non-food-segment, zo blijkt uit cijfers van het nationaal statistisch instituut van Roemenië. In de eerste elf maanden van 2018 steeg de retailomzet met 5,6%. Over de periode van januari tot oktober was dit 5,4%. De omzet van non-food-producten nam in november toe met jaar op jaar 9,6%. De omzet van brandstof steeg in dezelfde maand met 6,7%. De omzet van levensmiddelen en tabak steeg in november met 4,6%.
Bron: business-review.eu

Indiase mededingingsautoriteit onderzoekt Amazon
De mededingingsautoriteit van India heeft om informatie gevraagd bij Samara Capital met betrekking tot een voorstel tot overname van Amazon. Amazon is van plan om de supermarktketen More over te nemen, die nu nog in handen is van Aditya Birla Retail Ltd (ABRL). De mededingingsautoriteit wil weten of deze overname tegemoet komt aan de regelgeving in India omtrent directe investeringen vanuit het buitenland. Op 26 december is deze regelgeving aangepast. Van belang voor de mededingingsautoriteit zijn de vragen of Amazon betrokken is bij de dagelijkse leiding van More, of More geheel geïntegreerd wordt met Amazon en hoe de overname binnen de perken van de regelgeving valt. Volgens anonieme bronnen moet Samara Capital deze informatie nog doorspelen. 
Bron: economictimes.indiatimes.com

Minder nieuwe buurtwinkels in Zuid-Korea
Er zijn in 2018 minder nieuwe buurtwinkels in Zuid-Korea bijgekomen ten opzichte van 2017. De reden hiervoor heeft te maken met zowel een verzadiging van de markt als met de toename in arbeidskosten. Volgens statistieken stond het aantal nieuwe filialen van de buurtwinkelketen CU van BGF Retail Co. in 2018 op 666 locaties. In het jaar ervoor stond dit aantal echter nog op 1.646 nieuwe winkels. Dit aantal is berekend aan de hand van het aantal nieuwe winkels verminderd met het aantal locaties dat permanent is gesloten. De tweede grootste buurtwinkelketen van Zuid-Korea, GS25, had een toename van 678 winkels in 2018 en een toename van 1.701 winkels in 2017.
Bron: koreabizwire.com

Nieuwe CEO voor Maxima in Estland
De in Litouwen gevestigde retailgroep Maxima heeft Marko Põder aangesteld als nieuwe CEO voor de tak van het bedrijf in Estland. Põder is vanaf september 2018 actief als interim-CEO voor Maxima in Estland. De prioriteit van de nieuwe directeur is om te zorgen voor duurzame groei en het verbeteren van de klantenservice en interne cultuur van het bedrijf, aldus Põder zelf.
Bron: esmmagazine.com

Duitsland: Aldi Nord en Aldi Süd promoten gezonde voeding
Zowel Aldi Nord als Aldi Süd gaan onder de naam "Simply Better Living" in Duitsland een campagne inzetten om gezonde voeding te bevorderen. "Bewust eten en gezond leven hoeft niet ingewikkeld en duur te zijn," zegt Julia Adou van Aldi Süd. "Met onze campagne willen we het bewustzijn van de consument verbeteren over hoe makkelijk een gebalanceerd dieet kan worden toegepast in het dagelijkse leven." Als onderdeel van de campagne willen beide takken van Aldi de totale hoeveelheid zout en suiker bij bijna 860 verschillende huismerkproducten verminderen met ongeveer 6.000 ton.
Bron: esmmagazine.com

VS: Meer werk in retailsector
Volgens de Amerikaanse National Retail Federation is de werkgelegenheid binnen de retailsector in december jaar op jaar toegenomen met 37.600 banen. Er werden zo'n 4.000 banen gecreëerd bij supermarkten en 15.000 banen bij algemene retailzaken, zoals warenhuizen. Over  het algemeen werden in december 312.000 banen gecreëerd bij Amerikaanse ondernemingen.
Bron: esmmagazine.com

VS: Kroger en Microsoft werken samen aan winkelpilot
Kroger en Microsoft werken samen aan een winkelpilot, die gebruik maakt van het cloudplatform Microsoft Azure en een aantal IoT-sensoren. Het IT-team van Kroger heeft door deze samenwerking een eigen technologisch systeem kunnen ontwikkelen, dat nu wordt gebruikt bij twee testwinkels in Ohio en Washington. De winkels kunnen door middel van de oplossingen van Microsoft snel innovaties doorvoeren en nieuwe winkelervaringen creëren. 
Bron: retailanalysis.igd.com

Amazon haalt Microsoft in als meest waardevolle bedrijf
Amazon heeft Microsoft ingehaald als het bedrijf met de grootste marktwaarde ter wereld. De marktwaarde van Amazon stond op 7 januari op $797 miljard (€699 miljard), terwijl de waarde van Microsoft op $783 miljard (€687 miljard) staat. Apple is in waarde gedaald nadat nieuws bekend werd gemaakt over de zwakke omzet van iPhones. De waarde van Apple staat nu op ongeveer $702 miljard (€616 miljard). Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft Apple ingehaald en heeft nu een marktwaarde van $748 miljard (€656 miljard).
Bron: cnbc.com


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019