Australië: Woolworths start biologische supermarkt in Double Bay
Woolworths heeft volgens een nieuw concept een supermarkt geopend in de bij Sydney gelegen voorstad Double Bay. De winkel heet "The Kitchen" en heeft is gericht op biologische producten. Het assortiment bestaat uit biologisch AGF, dat voor een deel afkomstig is van de lokale leverancier Green Camel Organic Produce. Ook omvat het assortiment "flexitarische" producten, zoals vegetarische burgers, worsten en tofu. Ook bevat de vestiging een eigen bloemist, horecagelegenheden en een afhaaldienst.
Bron: insideretail.com.au
Italië: Nova Coop opent nieuwe hypermarkt in Turijn
De Italiaanse regionale coöperatie Nova Coop heeft een nieuwe hypermarkt opgezet in Turijn. De winkel is ontworpen om consumenten een innovatieve winkelervaring aan te kunnen bieden, zoals onder andere mogelijkheden om nieuwe producten te ontdekken, een aantal diensten voor advies en informatie en een eigen cateringservice. Het ontwerp van de winkel is geïnspireerd door het concept van "Presto e Bene", oftewel snel en goed. Het concept draait om het geven van een simpele maar ook bevredigende winkelervaring. De winkel is ontwikkeld door Retail Design Studio in samenwerking met Kiki Lab en Kkienn.
Bron: esmmagazine.com
Nederland op eerste plaats in E-commerce index
Nederland is de nieuwe nummer een van de jaarlijkse B2C E-commerce Index, die op de VN-conferentie UNCTAD wordt bekendgemaakt. Nederland heeft daarmee Luxemburg ingehaald, dat nu op de negentiende positie zit. De top drie wordt aangevuld door Singapore en Zwitserland. De B2C E-commerce Index houdt bij in hoeverre de economie van een land geschikt is voor de ondersteuning van online retail. De index beslaat dit jaar 151 verschillende landen, wat zeven meer is dan in de editie van vorig jaar. De landen worden op verschillende kenmerken gerangschikt, zoals betrouwbaarheid van bezorgdiensten, het internetgebruik onder de inwoners of het aantal goed beveiligde internetservers.
Bron: ecommercenews.eu
Google Pay van start in Frankrijk
Google Pay is sinds kort beschikbaar in Frankrijk. Klanten van zes verschillende Franse banken kunnen nu gebruik maken van Google's eigen mobiele betaaldienst. Google Pay is ook te gebruiken bij een aantal online retailers in Frankrijk. Verder kan Google Pay worden gecombineerd met Visa en Mastercard. De markt voor online betaaldiensten wordt steeds drukker. Diensten als Samsung Pay en Apple Pay waren eerder al in Frankrijk van start gegaan. De zes banken die met Google Pay gaan werken zijn Boon, Boursorama Banque, Edenred France, Lydia, N26 en Revolut. De financiële dienst Up is een mogelijke zevende partner voor Google Pay.
Bron: ecommercenews.eu
Singapore: supermarkten beginnen campagne tegen plastic zakken
Vier grote supermarktketens in Singapore zijn gaan samenwerken met de Singapore Environment Council (SEC) en de DBS Bank voor een campagne die het gebruik van plastic zakken tegen moet gaan. De campagne One Less Plastic is op 12 december ingegaan. De keten wordt mede georganiseerd door de retailers FairPrice, Sheng Siong, Prime Group en Dairy Farm Group.
Bron: straitstimes.com
Frankrijk: Casino investeert in Cdiscount
Het Franse Casino heeft een overeenkomst getekend met Natixis Payments en heeft de online startup Stootie overgenomen. Hierdoor is Casino in staat om het aantal mogelijkheden met de E-commerce dochteronderneming Cdiscount te vergroten. Door de samenwerking met Natixis kan Casino een betaalapp ontwikkelen en Dalenys als betaalservice integreren met Cdiscount. Vanaf 2019 kunnen consumenten via Cdiscount met een enkele klik producten kopen, zonder dat het niet meer nodig is om bankgegevens in te voeren. Ook kunnen consumenten ervoor kiezen om in termijnen te betalen. Natixis levert zijn expertise op het gebied van online betaalmogelijkheden via zijn online platform S-money. Cdiscount maakt verder gebruik van de kennis van Dalenys om zich voor te bereiden op het nieuwe veiligheidsprotocol voor online transacties, 3DS 2.0, dat ergens in 2019 in zal gaan.
Bron: retailanalysis.igd.com
Sumitomo opent supermarkt in Vietnam
Sumitomo Corp. gaat zijn eerste Vietnamese supermarkt openen. Het Japanse bedrijf gaat zijn expertise op het gebied van retail gebruiken om zich vooral te richten op de steeds rijker wordende middenklasse van Vietnam. Vietnam wordt op dit moment nog steeds gedomineerd door traditionele markten. Sumitomo heeft met het lokale vastgoedbedrijf BRG Group de joint venture Fujimart Vietnam Retail opgezet. Met het einde van dit jaar wordt de eerste vestiging geopend in Hanoi, waarna er in 2019 in dezelfde stad nog eens twee supermarkten zullen worden geopend.
Bron: asia.nikkei.com
VK: overzicht van het vierde kwartaal van Poundland
Het moederbedrijf van Poundland, Pepkor Europe, heeft de resultaten voor zowel het vierde kwartaal als het gehele fiscale jaar bekend gemaakt. De periode tot 30 september was voor Pepkor Europe positief. Het bedrijf heeft met zijn ketens Poundland, Dealz en PEPCO in heel Europa uit weten te breiden. In het vierde kwartaal werd een omzet gegenereerd van £691 miljoen (€781 miljoen), oftewel een toename van 12,9%. Over het hele fiscale jaar nam de omzet met 10,6% toe tot £2,7 miljard (€3,0 miljard). Het winkelnetwerk steeg jaar op jaar met 12,6% tot 2.360 vestigingen. 1.499 van deze vestigingen zijn PEPCO-locaties, terwijl de overige 861 winkels Poundland- en Dealz-vestigingen zijn.
Bron: retailanalysis.igd.com
VK: Sainsbury's/Asda-fusie heeft meer tijd voor onderzoek nodig
De Britse ketens Sainsbury’s en Asda hebben een verzoek gedaan om een onderzoek naar de fusie van de twee ketens uit te stellen. De Britse mededingingsautoriteit wil een onderzoek uitvoeren naar de gevolgen van de fusie van £7,3 miljard (€8,1 miljard). Sainsbury's en Asda zijn nu nog respectievelijk de tweede en derde grootste supermarktketens van het Verenigd Koninkrijk. Als de twee ketens zouden fuseren, zouden ze marktleider Tesco direct inhalen. Zodoende voert de mededingingsautoriteit onderzoek uit naar de gevolgen voor de Britse sector. Volgens Asda en Sainsbury's is echter wegens de omvang van de fusie meer tijd nodig voor het onderzoek plaats kan vinden.
Bron: uk.reuters.com
Amazon Web Services van start in Zweedse regio
Amazon Web Services, Inc., dat onderdeel is van Amazon.com, is onlangs van start gegaan in een nieuwe regio in Europa. AWS is nu beschikbaar in de omgeving van Stockholm in Zweden. Het wereldwijde netwerk van AWS staat nu op 60 zones verspreid over 20 verschillende regio's. In de eerste helft van 2020 komen daar nog eens 12 zones bij, die verspreid zijn over Bahrein, Hong Kong, Italië en Zuid-Afrika. De zone rondom Stockholm is de vijfde van Amazon Web Services in Europa. Eerder werden al zones opgezet in Frankrijk, Duitsland, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. AWS heeft inmiddels al duizenden klanten in Scandinavië. De diensten van AWS rondom Stockholm kunnen worden gebruikt door ontwikkelaars, startups en andere ondernemingen, maar ook door overheidsinstanties en non-profit-organisaties.
Bron: businesswire.com
VS: Sprouts onderscheiden voor verminderen van afval
De Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) heeft Sprouts Farmers Market een onderscheiding gegeven voor de inspanningen van het bedrijf op het gebied van het verminderen van afval. Sprouts kreeg de onderscheiding samen met 13 andere bedrijven die aan de Food Recovery Challenge (FRC) van de EPA meededen. De winnaars van dit jaar maakten gebruik van innovatieve methodes en kosteneffectieve maatregelen om voedselverspilling tegen te gaan, aldus de EPA.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Walmart gebruikt robots bij eigen keukens
Walmart gaat misschien robottechnologie toepassen bij de eigen keukens van Walmartwinkels. Op dit moment test het bedrijf op het eigen hoofdkwartier in Arkansas nieuwe technologie, die in feite neerkomt op een geautomatiseerde kok. De robot, genaamd Flippy, kan per uur 150 hamburgers grillen. Flippy is ontwikkeld door het in Californië gevestigde Miso Robotics en kost rond de $80.000 (€70.700).
Bron: progressivegrocer.com