Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

„Clubrassen werken over het algemeen goed"

„Clubrassen zijn niet meer weg te denken van de appelmarkt. Ieder jaar zijn er nieuwe rassen die de markt willen veroveren. Ieder merk probeert daarbij om de individuele meerwaarde van het product te genereren. Men moet echter altijd de consument met haar wensen aan de appel in het achterhoofd houden", zegt Patrick Ruffert, directeur van de 'Märkische Erzeuger- und Vermarktungsorganisation' (MEV) uit Brandenburg.

Juist in klimatologisch uitdagende jaren zoals dit jaar bieden de clubrassen echter een hoge meerwaarde voor de telers. „Over het algemeen zie ik een groeiende behoefte aan clubrassen bij de teelt in de regio Oost-Duitsland - het komt echter altijd op het individuele clubconcept aan. Men moet werkelijk een goede clubstrategie evenals een bijzonder goed ras hebben om zijn bedrijf daarop in te richten." Een gevestigd, spannend merk geeft volgens hem een stimulans om opnieuw te kopen. In tijden van digitalisering zijn de vloeden aan informatie die op de consument inwerken soms echter voor een deel teveel van het goede.

Bij de MEV ligt de focus op de clubappel Evelina: „De Evelina is voor onze teelt een zeer goede appel, die door zijn robuuste basis ook klimaatuitdagingen goed kan doorstaan en desondanks een uitstekende kwaliteit biedt. Bovendien is het veelzijdige en spannende merkconcept overtuigend en kan zo de winst extra vergroot worden."

„Qua hoeveelheid een goed jaar, maar qua prijs niet tevredenstellend" 
De oogst van dit jaar is inmiddels voor alles wat we telen afgesloten. Desondanks heeft Patrick gemengde gevoelens wat betreft het afgelopen jaar: „Het jaar wordt gekenmerkt door een nat voorjaar, optimaal bloeiweer maar in z'n totaliteit desondanks helaas te weinig regen. Bij sommige culturen was de droogte een grote uitdaging. We moesten bovengemiddeld veel irrigeren. Culturen zonder irrigatie hebben deels zeer onder de lang aanhoudende droogteperiode geleden."

De oogst op zich was relatief groot. „Na de vorst van 2017 is de hoeveelheid aan geoogste appelen dit jaar weer in heel Europa op recordniveau. Daardoor is er natuurlijk sprake van een groot aanbodvolume, dat de vraag tot nu toe echter lijkt te overtreffen. Zo worden niet altijd de prijzen gerealiseerd die men gehoopt had."

In de kerstperiode aan aan het begin van het nieuwe jaar verwacht Patrick traditioneel een stijging van de vraag. „De dalende temperaturen zijn bevorderlijk voor de afzet van appelen. We merken dat hier duidelijk: zodra het buiten koeler wordt, koopt de consument meer appelen. De appel hoort bij het kerstfeest en daarom denken we dat we in de komende twee weken nog iets meer appelen kunnen afzetten dan momenteel. Vanaf het begin van het nieuwe jaar bestaat er een duidelijk stijging van de consumptie", aldus Patrick.

Fruit Logistica 2019
„We zijn sinds vele jaren in hal 20 op de Fruit Logistica in Berlijn vertegenwoordigd. Daar vinden bezoekers ons altijd in het spectrum van de Duitse telersorganisaties, waarmee we ons gezamenlijk, maar wel ieder met een eigen stand, presenteren. Dit wordt georganiseerd via het engagement van de 'Bundesvereinigung der Erzeugerorganisationen'. Zo gebundeld kunnen de vakbezoekers heel mooi de veelzijdigheid van de Duitse groenten- en fruitbranche ervaren", zegt Patrick.

Bezoek de gemeenschappelijke stand van de MEV en BB Fruchthandels tijdens de komende Fruit Logistica, van 6 tot en met 8 februari 2019 in Berlijn, hal 20, stand A-12.

Voor verdere informatie:
Patrick Ruffert 
Märkische Erzeuger- und Vermarktungsorganisation GmbH
Dorfstraße 37
D-15345 Altlandsberg OT Wesendahl
E-mail: info@mev-wesendahl.de
Web: www.mev-wesendahl.de/
Tel: +49 (0)3341/ 31954

Publicatiedatum: