Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Britse Iceland opent schaatsbaan in winkel

Agrokor-aandeelhouder heeft mogelijk kandidaten voor overname
Het Russische Sberbank, dat een belangrijke aandeelhouder is van het Kroatische retailbedrijf Agrokor, heeft voorstellen gekregen voor de overname van dit aandeel. Agrokor werkt zich op dit moment uit een schuldencrisis. Vorig jaar werd het bedrijf onder curatele gezet naar aanleiding van schulden die zijn opgebouwd tijdens een ambitieus plan voor uitbreiding.
Bron: reuters.com

Mega Image opent eerste winkels in oosten Roemenië
De Nederlands-Belgische supermarktketen Mega Image gaat zijn eerste vestigingen openen in het oosten van Roemenië. De eerste steden waar winkels komen te staan zijn Iasi en Bacau, waarna een winkel in Buzau snel zal volgen. In 2017 breidde Mega Image uit in de stad Cluj-Napoca, terwijl in dit jaar winkels werden geopend in Constanta en Timisoara. Het bedrijf is nu al bezig om personeel aan te nemen voor de geplande winkels in Iasi, Bacau en Buzau.
Bron: romania-insider.com

Italië: Esselunga opent nieuwe winkel in Milaan
De Italiaanse supermarktketen Esselunga heeft een hypermoderne winkel geopend in Milaan. De nieuwe winkel maakt gebruik van een aantal innovaties op het gebied van duurzaamheid en technologie. Zo wordt gebruik gemaakt van 5.000 digitale sensoren om energieverbruik in de gaten te houden en de CO2-uitstoot tegen te gaan. Het doel hiervan is dat het energieverbruik in vergelijking met een conventionele winkel met ongeveer 20% wordt verminderd. De winkel heeft een oppervlak van 2.500 vierkante meter en twee verdiepingen.
Bron: esmmagazine.com

Carrefour opent nieuwe hypermarkten in Roemenië
Carrefour Romania heeft op 5 en 6 december twee hypermarkten geopend in de Roemeense steden Satu Mare en Baia Mare. De twee nieuwe vestigingen hebben een assortiment van 55.000 producten, waaronder 3.000 huismerkproducten. Beide locaties creëren zo'n 250 banen en hebben parkeerruimte voor 1.000 auto's.
Bron: business-review.eu

Oostenrijk: Retailers dienen klacht tegen Amazon in
Oostenrijkse retailers hebben een klacht bij de nationale mededingingsautoriteit ingediend tegen Amazon. De klacht heeft betrekking op de dubbelrol van Amazon als retailer en online marktplaats. Ook wordt door de Europese Commissie en de Duitse mededingingsautoriteit gekeken naar de rol van Amazon in de supermarktsector.
Bron: uk.reuters.com

Duitsland: REWE sluit lening van €2 mld
De Duitse REWE Group heeft een nieuwe leenovereenkomst getekend voor €2 miljard. De overeenkomst is getroffen met 18 nationale en internationale banken en heeft een looptijd van vijf jaar. Per jaar zijn er twee opties om de lening te vernieuwen. De overeenkomst betreft ook een toename in het leenvolume van tot €500 miljoen. De nieuwe loonovereenkomst vervangt de vorige overeenkomst van €1,5 miljard, die in september 2020 af zal lopen.
Bron: esmmagazine.com

VK: Iceland opent schaatsbaan in winkel
De Britse supermarktketen Iceland heeft een primeur: voor het eerst is een supermarkt gecombineerd met een schaatsbaan. Onder het concept "Shopping on Ice" zijn de gangpaden van de Iceland-vestiging in Stratford voorzien van een laag ijs. De gehele winkel heeft nu voor 250 vierkante meter aan kunstijs, waarmee de winkel meer kerstsfeer wil geven. Volgens Iceland is de ijsbaan een reactie op het resultaat van eigen consumentenonderzoek. Uit dit onderzoek bleek dat 83% van alle ouders aangaf graag meer plezier te willen hebben in de aanloop naar de kerstdagen.
Bron: 365retail.co.uk

Italië: Crai Secom en D.IT vormen joint venture
De Italiaanse retailers Crai Secom en D.IT - Distribuzione Italiana zijn samen gefuseerd tot de nieuwe keten Gruppo Levante. Beide partijen hebben een gelijk aandeel in de nieuwe joint venture, aldus Crai Secom-directeur Pietro Boccalatte. De combinatie van de twee ketens heeft een marktaandeel van 5%. Crai Secom is actief in 19 Italiaanse regio's en 85 provincies. terwijl D.IT in 17 regio's en 80 provincies aanwezig is. De twee bedrijven hebben aangegeven gebruik te gaan maken van de middelen, de ervaring en het professionalisme van beide partijen. Op deze manier wordt onder andere gewerkt aan de ontwikkeling van het huismerk van Gruppo Levante.
Bron: esmmagazine.com

VS: Farmstead investeert $2,2 mln in uitbreiding
De online supermarkt Farmstead heeft voor $2,2 miljoen (€1,9 miljoen aan financiering verkregen voor een landelijke uitbreiding. Het geld is afkomstig van de investeringsbedrijven ARTIS Ventures, Resolute Ventures, Y Combinator, Red Dog Capital en andere investeerders. De totale financiering van Farmstead komt daarmee op $7,5 miljoen (€6,6 miljoen). Farmstead werd opgericht in 2016. Het bedrijf levert lokaal geteelde producten binnen 60 minuten van het teeltbedrijf bij de consument. Het bedrijf maakt daarbij gebruik van analytische modellen in combinatie met kunstmatige intelligentie, waarmee nauwkeurig vraag en aanbod kunnen worden voorspeld. Hierdoor wordt verspilling zoveel mogelijk tegengegaan. Het bedrijf is op dit moment actief in de Bay Area. De klantenbasis stijgt daar nu met zo'n 20% tot 30% per maand, waarbij veel consumenten na een eerste bestelling bij Farmstead weer terugkomen.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: Ingles heeft meer winkelverkeer in vierde kwartaal
Ingles Markets had in zijn vierde kwartaal een toename in het aantal consumenten en in het gemiddelde omzetvolume per winkelwagen. Volgens de in North Carolina gevestigde retailer werd er in de periode van 13 weken tot 29 september een omzet gegenereerd van $1,06 miljard (€935,9 miljoen). In dezelfde periode van vorig jaar stond deze omzet nog op $1,09 miljard (€962,4 miljoen). Als de vergelijkende winkelomzet echter wordt vergeleken als deze wordt aangepast op het verschil van de extra week, is deze met 2,3% toegenomen. Het bruto winstmarge stond op 24,2%, terwijl die vorig jaar nog op 24% stond.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: UNFI heeft meer omzet door overname in eerste kwartaal
United Natural Foods Inc. (UNFI) heeft over zijn eerste kwartaal van het nieuwe fiscale jaar zijn resultaten bekend gemaakt. Het bedrijf heeft onlangs nog de overname voltooid van de groothandelaar en retailer Supervalu. De resultaten van het eerste kwartaal bevatten de eerste zes dagen waarin de resultaten van Supervalu worden meegeteld. In het eerste kwartaal nam de netto omzet toe met 16,7%, oftewel US$411 miljoen (€362,9 miljoen), tot $2,87 miljard (€2,5 miljard). Het onderdeel van Supervalu genereerde in de genoemde zes dagen een netto omzet van $224 miljoen (€197,7 miljoen). Als dit aandeel buiten beschouwing zou worden gelaten, zou de netto omzet jaar op jaar met 7,6% zijn toegenomen.
Bron: progressivegrocer.com

Amazon wil winkels bij luchthavens
Amazon.com Inc wil zijn Amazon Go-concept voor kassavrije winkels toepassen bij luchthavens. De e-commerce-gigant ziet mogelijkheden bij consumenten, die tijdens het reizen op zoek zijn naar makkelijke producten. Amazon werkt al langere tijd aan het Amazon Go-format. Bij een Amazon Go-winkel kan de consument bij de ingang zich aanmelden door de eigen smartphone in te laten scannen. Vervolgens houden camera's bij wat voor producten door de betreffende consument uit de schappen worden gehaald. Deze worden vervolgens automatisch van de rekening van de consument afgeschreven.
Bron: reuters.com

Canada: Empire voltooit overname Farm Boy
Empire Company, het moederbedrijf van Sobeys, heeft de overname van de Canadese supermarktketen Farm Boy voltooid. Met de overname was een investering gemoeid van CA$800 miljoen (€528,3 miljoen). Het in Ottawa gevestigde Farm Boy bestaat uit een netwerk van 26 winkels in het zuidoosten van Ontario. De keten is gespecialiseerd in lokale versproducten en kant-en-klaar producten. Daarbij heeft Farm Boy een sterk programma voor het eigen huismerk. Empire heeft de keten overgenomen van Berkshire Partners en de aandeelhouders van Farm Boy. De keten zal verder blijven opereren als een zelfstandig bedrijf. Het directieteam van Farm Boy heeft tegen een rente van 12% over de toekomstige resultaten opnieuw geïnvesteerd in de eigen keten.
Bron: supermarketnews.com

Publicatiedatum: