Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Barry Michiels, Gebroeders Michiels

“Stevige vraag naar tomaten en sla bij onze Duitse klanten”

Tholen – “Momenteel zijn trostomaten en de sla goed aan de vraag. We zitten nu bijna aan het eind van de normale tomaten teelt en de belichtte teelt is begonnen”, vertelt Barry Michiels van Gebroeders Michiels. “We exporteren enkel Belgisch product en onze Duitse klanten verkiezen Belgisch product boven het Spaanse en Marokkaanse bulkproduct. Doordat de paprika, komkommer en aubergine teelt is weggevallen doen we in de winter meer prei, wortelen en spruiten. Komkommers beginnen half februari weer en paprika en aubergine half maar. Die kasgroenten zijn toch wel tot 30 a 40% van de omzet. Eigenlijk hebben we alles wat in de handel is qua groenten in ons assortiment.”

Gebroeders Michiels exporteert uitsluitend naar Duitsland en dan met name naar het zuiden. “90% van onze klanten zijn horeca en  groothandelaren op de Grossmarkt. Het zijn voornamelijk familiebedrijven net zoals ons bedrijf. Kwaliteit en service zijn voor onze klanten erg belangrijk en met name de levertijd is belangrijk. Onze klanten bestellen in de middag en tussen 10 en 12 uur ’s avonds is het product bij hen afgeleverd, zodat zij de bestellingen voor de volgende dag kunnen klaarzetten. De vraag naar producten blijft het hele jaar door stabiel. Onze klanten hebben een vast cliënteel en bevoorraden onder andere scholen en verzorgingstehuizen dus wisselen de producten niet zo erg”, aldus Barry.

Dagvers product
Wanneer er niet genoeg volume op de Duitse markt is, willen de Duitsers Belgisch en Nederlands product. “Het liefst kiezen ze voor lokaal product, maar Duitsland is niet helemaal zelfvoorzienend en dat is ons geluk”, zegt Michiels. “Wij proberen ons te onderscheiden door elke dag dagvers product te leveren aan een comparatieve prijs. Dit is mogelijk omdat we een familiaal bedrijf zijn met weinig arbeiders. Daarnaast is de service ook uitermate belangrijk. We hebben een open boek relatie met de klant en daarom vragen ze bijna niet naar de prijs van de producten.”

Biologisch
“Het verschil tussen de Belgische en Duitse markt is niet meer zo groot als 10 jaar geleden. Toen waren veel groenten kwalitatief niet erg sterk, maar hierin maken ze wel stappen. Ook zien we de vraag naar biologisch product evalueren. Momenteel is die vraag nog maar 2 a 3%, maar de vraag is wel groeiende. Toch zijn het nog altijd maar een paar kistjes en moeten we op de veiling lang wachten voor het bij ons is. Dit werkt niet in het voordeel voor de chauffeurs, omdat die eerder moeten vertrekken omdat het steeds drukker wordt op de weg”, vervolgt de handelaar.

“We kiezen er bewust voor enkel groenten aan te bieden aan onze klanten. Ik zit al meer dan 30 jaar in het vak en mijn vader al 60 jaar en gaat nog steeds mee. We weten waar we goed in zijn en waar anderen goed in zijn, laten we aan anderen over. Iedereen zijn specialiteit en zo proberen wij ons aandeel in de markt te behouden”, besluit Barry.

Voor meer informatie:
Barry Michiels
Gebroeders Michiels
Pastoor Pitetlaan 43
3130 Begijnendijjk
Belgium
+32(0)475 262 482
barry@gebroedersmichiels.be 
www.gebroedersmichiels.be