Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk: Carrefour opent kassavrije winkel

Frankrijk: Carrefour opent kassavrije winkel
Carrefour gaat in het komende jaar in de Franse thuismarkt experimenteren met kassavrije winkels. Net als bij Amazon Go gaan de kassavrije winkels van Carrefour gebruik maken van camera's en gezichtsherkenning, zodat klanten automatisch voor hun boodschappen kunnen betalen. De eerste winkel volgens dit concept betreft een kleine vestiging in Massy, vlakbij Parijs. De winkel krijgt een oppervlak van 56 vierkante meter en zal in eerste instantie alleen toegankelijk zijn voor Carrefour-werknemers. De camera's houden bij welke producten door de betreffende klant worden gepakt. De klant wordt herkend door het gezichtsherkenningssysteem. Carrefour heeft eerder ervaring met soortgelijke technologieën opgedaan door de samenwerking met Tencent in China. Een testwinkel in Sjanghai maakte ook al gebruik van een gezichtsherkenningssysteem. De winkel werkt met een oppervlak van 4.000 vierkante meter echter op een geheel andere schaal.
Bron: retaildetail.eu

Netto opent 500ste winkel in Denemarken
De Netto-keten van de Salling Group heeft een mijlpaal behaald door in Denemarken zijn vijfhonderdste winkel te openen. Netto-directeur Brian Seemann Broe zegt erg trots te zijn. Volgens de directeur is de mijlpaal vooral te danken aan de normen en waarden omtrent kwaliteit en voordeel, die sinds 1981 worden gehanteerd.
Bron: esmmagazine.com

Finland: S Group begint nieuw programma voor startups
De Finse S Group is een partnerschap aangegaan met het Founder Institute, dat zich richt op de ondersteuning van startups. Samen is een nieuw programma opgezet in Helsinki. Het Founder Institute heeft in 180 verschillende steden 3.300 startups opgericht. Met de samenwerking met S Group is het voor het eerst dat dit instituut zich met retail bezighoudt. Het programma gaat aan het begin van 2019 van start en zal 13 weken duren. Tot 16 december kunnen bedrijven zich voor het programma aanmelden. Het programma is gericht op bedrijven in de leveringsketen van voedingsmiddelen. Bij het programma zijn zowel toonaangevende Finse als internationale ondernemers en wetenschappers betrokken. Deelnemende startups krijgen ondersteuning van deze professionals. Ook krijgen ze toegang tot het wereldwijde netwerk van investeerders en adviseurs van het Founder Institute.
Bron: retailanalysis.igd.com

VAE: Carrefour opent eerste drijvende supermarkt ter wereld
Carrefour heeft in Dubai de eerste zogeheten drijvende supermarkt ter wereld geopend. De voor boten toegankelijke supermarkt is afhankelijk van het weer zes dagen per week van 10:00 tot 18:00 geopend. De drijvende supermarkt verwacht met name veel klandizie voor zijn bezorgdiensten. De vestiging kan worden gebeld door strandgasten, booteigenaren en jetskiërs voor bestellingen, die vervolgens met een bootje worden afgeleverd.
Bron: logisticsmiddleeast.com

Italië: Gruppo Selex plant investering van €320 mln
De Italiaanse supermarktketen Gruppo Selex wil in het komende jaar ongeveer €320 miljoen investeren in het eigen winkelnetwerk. Het geld wordt gebruikt voor een aantal nieuwe vestigingen en voor een aantal renovaties. De keten verwacht over 2018 een toename in omzet van 4,3% tot €11 miljard. De retailer presteert daarmee beter dan de rest van de Italiaanse sector. Ook heeft Gruppo Selex de productiviteit per vierkante meter met ongeveer 1,2% verbeterd. Gruppo Selex is de derde grootste keten van de Italiaanse sector. Over 2019 streeft het bedrijf naar een omzet van €11,4 miljard.
Bron: esmmagazine.com

België: Colruyt begint met nachtdiensten in supermarkten
De Belgische supermarktketen gaat vanaf volgend jaar nachtdiensten implementeren. De nachtdiensten zijn bedoeld als ondersteuning van de afhaaldienst Collect & Go. Het management van Colruyt hoopt zo snel mogelijk met de vakbond tot een overeenstemming voor de plannen te komen. Vanaf januari wil Colruyt bij wijze van proef bij negen winkels ploegendiensten installeren van 7:00 tot 20:30 en van 5:00 tot 0:00. Tijdens de nachtdiensten moet het personeel de online bestellingen voorbereiden. De afhaaldienst van Colruyt heeft zoveel animo dat er geen ruimte in de conventionele openingstijden meer beschikbaar is om nieuwe bestellingen te verwerken. Ook is het management bang dat de geplande introductie van een thuisbezorgdienst in het komende jaar tot teveel werkdruk voor het personeel zal leiden.
Bron: retaildetail.eu

Brazilië: 5% meer omzet voor Carrefour in aanloop naar kerst
De Braziliaanse tak van Carrefour zag zijn omzet in de aanloop naar de kerstdagen jaar op jaar toenemen met 5%. CEO Noël Prioux heeft bekend gemaakt dat zijn bedrijf in 2019 van plan is om 1,9 miljard reais (€425,3 miljoen) te investeren. Dit zou als investering overeenkomen met het geïnvesteerde kapitaal van 2018. Volgens Prioux worden er met name mogelijkheden gezien voor partnerschappen met Braziliaanse startups. Ook wordt indien mogelijk gekeken naar overnames.
Bron: reuters.com

VS: buurtwinkelketen gebruikt digitale beveiliging
De Amerikaanse buurtwinkelketen Sprint Food Stores heeft ter beveiliging een digitaal camerasysteem geïnstalleerd. De camera's geven duidelijke beelden, waarmee diefstal en fraude beter kan worden gedetecteerd. Het systeem is online toegankelijk, zodat vanuit huis of vanuit het hoofdkantoor de winkels in de gaten kunnen worden gehouden. Sprint Food Stores bestaat uit een keten van 20 buurtwinkels in Georgia en South Carolina.
Bron: chainstoreage.com

VS: Harris Teeter opent grootste winkel tot nu toe
Harris Teeter heeft onlangs officieel zijn grootste winkel tot nu toe geopend. De in North Carolina gevestigde keten is onderdeel van Kroger. De winkel in New Bern heeft een oppervlak van 9.290 vierkante meter. Eerder heeft Harris Teeter in North Carolina vestigingen geopend met een oppervlak van 7.400 vierkante meter.
Bron: supermarketnews.com

VS: Giant Food investeert $175mln in winkeluitbreiding
Giant Food gaat over de komende twee jaar $175 miljoen (€153,1 miljoen) investeren in het uitbreiden en verbeteren van het eigen winkelnetwerk. Met het geld wordt in ieder geval een nieuwe winkel opgezet en worden 24 locaties gerenoveerd. Eerder werd bekend gemaakt dat er $21 miljoen (€18,4 miljoen) werd gereserveerd voor het openen van een nieuwe locatie in Maryland. 
Bron: progressivegrocer.com

VS: Frank’s Supermarkets verkoopt winkels aan Rouses
David LeBoeuf, de directeur van Frank’s Supermarkets, heeft aangekondigd dat drie van de vier eigen vestigingen worden overgedragen aan Rouses Markets. "We zijn positief over het feit dat de winkels worden overgenomen door een ander lokaal familiebedrijf," zegt LeBoeuf. "Het bedrijfsmodel van Rouses komt overeen met dat van ons. Ik ben trots op wat er door de jaren heen hebben opgebouwd en hebben alle vertrouwen erin dat Rouses de lokale gemeenschap verder goed van dienst zal zijn." Twee van de drie locaties zullen eind januari worden overgenomen door Rouses, terwijl de derde locatie op 15 december al in handen van Rouses komt. De laatste overgebleven winkel blijft in handen van Frank's Supermarkets.
Bron: houmatoday.com

VS: Dollar General wil meer AGF in winkels
Dollar General wil bij 200 vestigingen die volgend jaar worden gerenoveerd meer groente en fruit aanbieden. Dollar General is van plan om in 2019 in totaal 1.000 winkels te heropenen en 975 nieuwe locaties toe te voegen. CEO Todd Vasos gaf eerder aan dat de meest recente heropende vestigingen goed presteren en dat de omzet met name sterk is bij vestigingen die in het assortiment verse AGF hebben staan. Dollar verwacht dat het aanpassen van het assortiment per locatie als strategie in de komende jaren meer omzet zal genereren.
Bron: produceretailer.com

Publicatiedatum: