Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Dertig nieuwe Vlaamse trajecten voor LZV’s goedgekeurd

Het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer heeft 30 nieuwe trajecten goedgekeurd voor het gebruik van Langere en Zwaardere Vrachtwagens (LZV’s). Die 30 trajecten komen bovenop een basisnet van autosnelwegen en bepaalde wegen in de Antwerpse haven. Op 1 december is de tweede termijn voor het aanvragen van aantakkingstrajecten voor de LZV-proef in Vlaanderen van start gegaan. Bedrijven hebben tot 31 december de tijd om hun aanvraag in te dienen. 

De Vlaamse LZV-proef is op 1 juli van 2018 van start gegaan. In het kader van de proef is er een LZV-wegennetwerk beschikbaar dat voor iedereen met een ontheffing toegankelijk is. Twee keer per jaar is er de mogelijkheid om nieuwe trajecten aan te vragen. Per periode worden maximaal 30 aanvragen behandeld. Deze worden na goedkeuring aan het wegennet toegevoegd en zijn daarna voor iedereen beschikbaar.

74 trajecten aangevraagd, 30 goedgekeurd
Tijdens de maand juli dienden 47 transportbedrijven 74 trajectaanvragen in. Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft 30 trajecten goedgekeurd. In tegenstelling tot het eerste proefproject zijn de trajecten niet meer voorbehouden voor één transporteur. Eenmaal goedgekeurd, mag elke transporteur een bepaald traject gebruiken, mits zijn vrachtwagens en chauffeurs aan de juiste voorwaarden voldoen.

Veiligheid voorop
Alleen de veiligste trajecten werden geselecteerd. Zo mag het transport niet door een zone 30 rijden, mogen er niet te veel zwakke weggebruikers het traject gebruiken en mag de LZV niet passeren langs moeilijke kruispunten of niet-aangepaste rotondes. De trucks moeten een speciale keuring krijgen voor ze de weg op mogen en de chauffeurs een aangepaste rijopleiding. De trucks hebben ook een aangepast remsysteem waardoor de remafstand niet hoger is dan bij andere vrachtwagens. Het Agentschap Wegen en Verkeer wil elk halfjaar een 30-tal nieuwe trajecten goedkeuren. In december 2018 loopt een nieuwe aanvraagperiode.

Alle trajecten zijn te raadplegen op de site van Mobiel Vlaanderen

bron: Nieuwsblad Transport / AWV, 04/12/18 / TLN, 30/11/18 

Publicatiedatum: