Vijf trends binnen de retail in 2019

Hong Kong: thuisbezorger ontslaat volledig personeel
De in Hong Kong gevestigde thuisbezorg-startup Plum heeft al zijn personeel ontslagen. Daarmee is twijfel ontstaan of het bedrijf nog actief blijft in Singapore en de eigen thuismarkt. Volgens medeoprichter en directeur Desmond Clinton Cheung zijn alle 110 voltijdscontracten geannuleerd, waaronder ook die van hemzelf. Het bedrijf is bezig met een reorganisatie, waarbij werknemers die bij Plum willen bedrijven een aandeel in het bedrijf kunnen nemen.
Bron: insideretail.asia

Italiaan gaat vaker naar discounters
Italiaanse consumenten geven meer uit bij discountketens. De omzet bij discountketens is in september jaar op jaar met 1,5% toegenomen. Dit blijkt uit statistieken van de Italiaanse telersvereniging Coldiretti. De totale omzet van levensmiddelen is in september met 1,6% afgenomen. Bij hypermarkten was deze afname 1,8%, terwijl bij supermarkten en kleine winkels sprake was van een afname van respectievelijk 1,5% en 1,1%. De toename in omzet van voedingsmiddelen bij discountwinkels impliceert volgens Coldiretti dat veel Italiaanse huishoudens te maken hebben met economische problemen. Tegelijkertijd gaat de toegenomen omzet bij discounters samen met meer omzet van alternatieve kanalen, zoals dorpsmarkten. Uit het onderzoek van Coldiretti blijkt dat 59% van de ondervraagde Italiaanse consumenten in het afgelopen jaar minstens een keer per maand bij deze markten boodschappen heeft gedaan.
Bron: esmmagazine.com

IGD voorspelt vijf trends voor de retailsector in 2019
IGD voorspelt een aantal trends op het gebied van technologische innovatie en winkelervaringen voor de internationale retailsector in 2019. Volgens het marktonderzoeksbureau zal met name consumentendata mogelijkheden geven voor een meer persoonlijke winkelervaring. Een andere trend houdt in dat zorgen omtrent duurzaamheid de manieren zullen veranderen waarop supermarktketens hun bedrijfsvoering organiseren. Verder gaan winkels een meer naadloos verloop laten zien tussen offline en online retail. Gezonde producten worden steeds populairder. Consumenten krijgen steeds meer toegang tot retail op de momenten dat ze dit zelf willen. Verder werden de afgelopen twaalf maanden gekenmerkt door nieuwe, snellere betaalsystemen en meer samenwerking tussen retailers en gezondheidsdiensten met betrekking tot een gezond eetpatroon. Deze ontwikkelingen zullen ook in 2019 worden doorgezet.
Bron: igd.com

Italië: Pam breidt uit door middel van samenwerking
Per 1 januari zal het Italiaanse Pam uitbreiden met 68 winkels in het noordwesten van Italië. De uitbreiding omvat 16 Arimondo-winkels in de provincies Genua, Imperia en Savona, die heropend zullen worden als Pam-vestigingen. In Turijn worden 52 Borello-winkels overgenomen, die onder het merk Borello Supermercati actief zullen blijven. Andrea Zoratti van Pam is tevreden over de franchise-samenwerkingen die het bedrijf is aangegaan: "Hierdoor kunnen we ons marktaandeel met ongeveer 35% vergroten in zowel Liguria als Piedmont. Samenwerking met Pam betekent niet alleen dat je als franchisenemer voordeel haalt uit de vaardigheden van een bedrijf dat al 60 jaar in Italië actief is. We hebben ook effectieve trainingsprogramma's en een sterk imago als merk." Pam wil in 2019 verder uitbreiden. De keten wil winkels openen in Alassio, Albenga, Albissola, Finalborgo, Genua, Loano, Rapallo en Sanremo.
Bron: retailanalysis.igd.com

België: Delhaize meldt toename in omzet winterproducten
Delhaize heeft in België melding gemaakt van een toename in omzet van glühwijn, soep en wintergroenten. Ook heeft Delhaize in de afgelopen week zijn online omzet toe zien nemen. De toename in online omzet wordt verklaard doordat consumenten wegens het koude weer minder geneigd zijn om zelf naar supermarkten te gaan. De omzet van spruiten, kool, prei, wortelen en uien neemt sterk toe. De omzet van champignons en witlof is met 15% gestegen in verband met de begin van het jachtseizoen.
Bron: esmmagazine.com

China: Alibaba kondigt plan aan voor "slim internet"
Alibaba heeft een reorganisatieplan aangekondigd, waarbij een grote rol is weggelegd voor het eigen Tmall-platform en cloudtechnologie. De reorganisatie is bedoeld om groei voor de toekomst te stimuleren om de interne structuur te verbeteren met betrekking tot de nieuwe trend voor "slim" internet. Het bedrij heeft onder de naam "Alibaba Cloud Intelligence Business Group" een nieuwe afdeling opgezet. De afdeling is gebaseerd op de huidige afdelingen die zich met cloudtechnologie bezighouden. De afdeling wordt geleid door CTO Zhang Jianfeng. Het doel van Alibaba Cloud Intelligence Business Group is om de capaciteiten met betrekking tot kunstmatige intelligentie te verbeteren en om nieuwe technologieën in de verschillende afdelingen van Alibaba door te voeren.
Bron: china.org.cn

Maleisische retailers verwachten 5% meer omzet in 2019
De Malaysia Retail Chain Association (MRCA) verwacht dat in 2019 de omzet toe zal nemen met 5%. Dit zou in dezelfde lijn liggen van de geraamde toename in bruto nationaal product van Maleisië. MRCA-directeur Datuk Seri Garry Chua gaf met betrekking tot 2019 aan dat op basis van marktonderzoek de omzettoename wordt geraamd op 4,9%. "De groei in retailomzet zal in 2019 marginaal toenemen. Deze prognose wordt geruggestaafd door de hoge verwachtingen met betrekking tot het vierde kwartaal, waarin een jaar op jaar toename van 6,1% wordt verwacht. De omzet zal toenemen, ondanks dat in september 2018 een nieuwe belastingwet is doorgevoerd. Retailers verwachten dat de schoolvakanties en de feestdagen de uitgaves van consumenten zullen stimuleren," aldus de directeur.
Bron: malaymail.com

Koeweit: OnCost Cash and Carry koopt supermarktketen op
De Koeweit gevestigde groothandelaar  OnCost Cash and Carry heeft de overname voltooid van de supermarktketen Gulfmart. Gulfmart werd opgericht in 1999 en heeft op dit moment een netwerk van 16 winkels. Gulfmart heeft een assortiment dat bestaat uit levensmiddelen en toiletartikelen. Het bedrijf heeft onlangs een nieuwe groeistrategie in gezet, met als doel om 25 supermarkten volgens een groot format te openen.
Bron: retail-insight-network.com

Wereldwijde online supermarktomzet stijgt met 13%
De online omzet van de wereldwijde supermarktsector is in de 12 maanden tot juni 2018 met 13% toegenomen. Het online segment heeft nu een aandeel binnen de totale supermarktomzet van 6,3%. Dit blijkt uit onderzoek van Kantar Worldpanel. De totale supermarktsector had een stijging in omzet van 1,6%. Het groeipercentage van 13% is het laagste van de afgelopen vijf jaar. De meeste online groei was te zien in China en de VS, waar in beide landen sprake was van een groei van 30%. Dit groeipercentage komt grotendeels overeen met de gemiddelde groei in online supermarktomzet van de afgelopen vijf jaar. Het aandeel aan online omzet binnen de supermarktsector is het grootst bij Aziatische markten. Het aandeel in Zuid-Korea is het grootst met een percentage van 19,9%, gevolgd door China met 9,5%. In China is toegang tot plattelandsgebieden van cruciaal belang om de online sector verder uit te breiden. Taiwan en Japan hebben een online marktaandeel van respectievelijk 8,0% en 7,6%. In Europa is het online segment van de supermarktsector het grootst bij het Verenigd koninkrijk (7,2%) en Frankrijk (5,6%).
Bron: kantarworldpanel.com

Nieuw systeem voor onderzoek naar online consumentengedrag in Canada
Envirionics Analytics heeft in samenwerking met de J.C. Williams Group onderzoek gedaan naar het online consumentengedrag in Canada. Hoewel de waarde in dollars van de online uitgaves van Canadese consumenten grotendeels in heel het land gelijk is, zijn er grote verschillen te zien in waaraan dit geld wordt uitgegeven. Envirionics Analytics heeft een nieuw middel voor data-analyse uitgegeven onder de naam ClickSpend, dat ontwikkeld is met behulp van J.C. Williams Group. Retailers kunnen met ClickSpend een overzicht krijgen van online consumententrends binnen veertien verschillende categorieën, zoals levensmiddelen, gezondheidsproducten en kleding. ClickSpend verzamelt informatie over de categorieën, zodat gemiddeldes per regio kunnen worden ingezien. Dit geeft mogelijkheden voor supermarktketens om snel op huidige trends in te springen. 
Bron: newswire.ca

VS: Ahold bouwt nieuw online platform
Als onderdeel van een nieuwe aanpak voor online retail is Ahold-Delhaize in de VS begonnen met het opzetten van een nieuw digitaal platform. Het nieuwe platform wordt zo opgesteld, dat Amerikaanse merken het platform met gemak aan kunnen passen voor lokale markten. Dit betekent onder andere dat het online merk van Ahold-Delhaize in de VS, Peapod, samen met lokale winkelmerken een andere rol gaan spelen met betrekking tot online retail. Jarenlang werd door Ahold-Delhaize gebruik gemaakt van de merken Peapod by Stop & Shop en Peapod by Giant om de consument online te bereiken. Vanaf volgend jaar zal online retail via lokale merken gebeuren, waarbij de merken worden vergezeld van de slogan "Powered by Peapod." In zekere zin is deze strategie te vergelijken met hoe Instacart met lokale ketens samenwerkt.
Bron: winsightgrocerybusiness.com


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018