Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Goede oogst voor appeltelers in Ontario

Appeltelers in Ontario hebben een uitstekende oogst achter de rug dankzij de ideale weersomstandigheden. Voor de meeste rassen was de oogst groter, zowel in aantallen als wat betreft de maten, en ook de pluk was op tijd klaar. 

"We waren één tot twee dagen eerder dan gemiddeld klaar met plukken," vertelt Ken Lyons van Blue Mountain Fruit Company in Thornbury. " De timing van onze groei- en oogstseizoenen zijn vrij voorspelbaar want we bevinden ons naast de Georgian Bay, die een matigende invloed op het lokale weer heeft. Bij de meeste rassen zijn de maten groter dan vorig jaar en ook de hoeveelheden zijn gegroeid." 

Lyons voegt eraan toe dat Blue Mountain Fruit Company nieuwe irrigatie heeft aangelegd en ook dit heeft bijgedragen aan de goede oogst. "Al onze boomgaarden worden nu geïrrigeerd, dus met de juiste mix van zonneschijn en regen hadden we dit jaar een fantastische oogst. De omstandigheden waren in de hele regio goed, dus we rekenen op voldoende voorraden tot aan het begin van de zomer." 

Goede aanvoer van de voornaamste rassen
In Ontario worden veel van de voornaamste rassen geteeld, die goed gedijen in het oostelijke deel van Noord-Amerika en dit is ook bij Blue Mountain Fruit goed terug te zien. De top drie van rassen die Blue Mountain Fruit afzet, zijn Honeycrisp, Ambrosia en Macintosh, hoewel de teler ook kleine hoeveelheden van andere rassen afzet. Volgens Lyons zijn de goede volumes van de verschillenden rassen belangrijk om de groei, die het bedrijf de laatste jaren heeft doorgemaakt, te ondersteunen. 

"In deze fase van het seizoen is er sprake van een goede aanvoer en aanbiedingen voor alle populaire rassen," vervolgt hij. "Voor ons is de afzet met dubbele cijfers gegroeid vanwege onze focus op kwaliteit, zowel op het gebied van de teelt als verpakkingen. We streven ernaar dat geen enkel product meer wordt afgekeurd. Dit is van invloed op de manier waarop wij met onze bomen omgaan en de hoeveelheden die wij jaarlijks verwachten te oogsten. Dit jaar was het weer optimaal en dit heeft ervoor gezorgd dat de appelen een geweldige kleuring, textuur en smaak hebben."

Red Prince 

Naast de drie belangrijkste rassen teelt Blue Mountain Fruit Company ook een speciaal ras dat de naam Red Prince draagt. Lyons vertelt dat Red Prince in 2001 vanuit Europa werd getransplanteerd in samenwerking met Marius en Irma Botden, die de appel uit Nederland hadden meegebracht en die de exclusieve teeltrechten voor het ras in Canada bezitten. Blue Mountain Fruit vermarkt het ras iedere winter nadat het een aantal maanden bewaard is, wat volgens Lyons de smaak ten goede komt. 

"Red Prince is een robijnrode appel met een uniform uiterlijk," legt hij uit. "We telen deze appelen op een duurzame manier en plaatsten ze na de pluk in de herfst in bewaring tot aan januari. We brengen de appelen vlak na de Kerst op de markt. Red Prince heeft een unieke zoetzuur balans. Wanneer je er een hap van neemt, proef je eerst een zure smaak gevolgd door een zoete nasmaak. Dankzij haar textuur is de appel tot aan de zomer te bewaren." 

Hij voegt eraan toe dat het voorlichten van consumenten over hoe ze het best van deze appel kunnen genieten een belangrijke rol speelt voor het uiteindelijke succes van het ras. Dit komt tot uitdrukking in de manier waarop Blue Mountain deze appelen verpakt. "Er wordt veel geld opzij gezet voor de marketing van Red Prince, zoals voor het informeren van consumenten en organiseren van proeverijen," vervolgt Lyons. "Het resultaat hiervan is dat de appel zodra hij in het schap verschijnt tot de drie bestverkocht appelrassen in Ontario behoort. Deze populariteit heeft gezorgd dat het bedrijf haar groei de afgelopen vier jaar met dubbele cijfers zag toenemen. We verpakken de appelen in gepatenteerde ziplock-tassen van 1,1 kilo die een modern ontwerp hebben waarbij een nostalgische sfeer in een hedendaags jasje gestoken is. Op de verpakking geven we informatie over het gebruik en smaakprofiel van deze appel en ons maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. Dit alles is ideaal te combineren met unieke point-of-sale materialen."

Gezien het succes van de appel in Ontario heeft het bedrijf de verkoop van Red Prince verder uitgebreid. De appel is onlangs beschikbaar gekomen in Quebec en er zullen meer provincies volgen. "We zijn in Quebec strategische samenwerkingen met telers aangegaan, evenals met telers in de Annapolis Valley in Novia Scotia. Deze jonge boomgaarden voldoen stuk voor stuk aan de kwaliteitsnormen van Blue Mountain Fruit." 

Meer inzetten op marketing en efficiëntie
Ondanks de uitstekende groei, die telers in Ontario de laatste jaren meemaakten, hebben zij ook de nodige uitdagingen moeten overwinnen. Eén van deze uitdagingen was de wijziging van de wet op het minimumloon waardoor het minimumloon in Ontario is gestegen. "Er waren problemen met de wetgeving omtrent het minimumloon in de provincie," merkt Lyons op. " Dit was een uitdaging voor telers en onderstreept het belang voor lokale verpakkers en telers om waar mogelijk de efficiëntie te verhogen." 

Een ander belangrijk punt voor telers is de noodzaak voor betere marketing. Hoewel dit op zich geen uitdaging is, benadrukt Lyons dat het voor appeltelers van cruciaal belang is om consumenten informatie te geven over ieder appelras. Volgens hem weten veel consumenten niet hoe ze de vele nieuwe rassen moeten gebruiken en hier moet verandering in komen om succes op de lange termijn te garanderen. 

"Te weinig van het marketingbudget wordt nu gebruikt voor consumentenvoorlichting,"  legt hij uit. "Een aantal van de nieuwere appelrassen krijgt het moeilijk als de consument niet weet wat hij er mee kan of hoe ze smaken. Dit geldt met name voor de jongere generatie die minder bekend is met de kenmerken van de verschillende appelen." 

 

Voor meer informatie:
Ken Lyons
Blue Mountain Fruit Company
Tel: +1 (519) 599-2125
ken@bluemountainfruitcompany.com
www.bluemountainfruitcompany.com

Publicatiedatum: