Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Israël: Groter aanbod citroenen leidt tot concurrerende prijzen

Veel landen bereiden zich voor op de start van het citroenenseizoen en dat geldt ook voor Israël. Hoewel citroenen niet het belangrijkste exportproduct van het land zijn, worden ze er wel op grote schaal geteeld voor de lokale markt. De kennis is er en misschien liggen er ook wel exportkansen voor citroenen in het verschiet. 

Volgens Betsalel Ohana, exportmanager bij Planet Israel, bedroeg de oogst vorig seizoen (2017-2018) 64.700 ton citroenen. "Het grootste gedeelte hiervan, zo'n 60.000 ton, werd lokaal afgezet. 4.170 ton was bestemd voor de verwerkende industrie en er bleef 530 ton over voor de export. We zien de teelt echter ieder jaar een beetje groeien en dat betekent dat de prijzen concurrerender zullen worden. Planet Israel exporteert het grootste gedeelte van haar citroenen naar Europa," vertelt Ohana. "We exporteren naar Frankrijk, Duitsland, Italië, Rusland en het Verenigd Koninkrijk maar verladen tegenwoordig ook heel wat fruit naar het Verre Oosten. Onze belangrijkste doelstelling voor de komende maanden zal bestaan uit het vermarkten van onze citroenen op markten in het Verre Oosten, aangezien we menen dat deze regio nog veel onaangeboorde kansen te bieden heeft."

"De citroenmarkt is erg competitief," vertelt Ohana, die zowel vanuit het zuidelijk als noordelijk halfrond bedreigingen ziet. "Citroenen hebben meerdere oogsten per jaar en we hebben met meer concurrenten te maken dan alleen Spanje en Italië. We moeten ook de aanvoer uit Argentinië en Zuid-Afrika in de gaten houden. Misschien heeft Israël geluk omdat Spanje problemen heeft met de maten, net zoals Mexico. Onze citroenen zijn van gemiddelde maat en we hebben geen problemen met te klein fruit. Wellicht leidt dit tot een grotere vraag naar Israëlische citroenen dit seizoen."

Terwijl Planet Israel probeert om door te dringen op de Aziatische markt, moeten er nog meer obstakels overwonnen worden. "De grootste uitdaging is om onze producten naar deze regio's te krijgen want de citroenen doen er een behoorlijke tijd over om hun bestemming te bereiken. Luchtvracht is niet echt een optie want dan zouden de prijzen enorm stijgen. Tenzij een klant er op staat om de citroenen per vliegtuig vanuit Israël te importeren, zien wij hier niets in. We moeten snel een oplossing voor dit probleem vinden," vervolgt Ohana. "Een andere toekomstige ontwikkeling is de export biologische citroenen. De hoeveelheden zijn nu nog niet echt interessant en maken nog geen verschil op de citroenmarkt in zijn geheel. Toch bestaat de kans dat ze in de toekomst aan populariteit winnen."

 

Voor meer informatie:
Betsalel Ohana 
Planet Israel Export
Tel: +972.54.738.3436
Email: israel@planetfareast.com  
www.planetisrael.farm 

Publicatiedatum: