Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht wereldmarkt citroenen

De Franse snelwegen kleuren geel. Niet van citroenen, maar door demonstraties. Daardoor lopen leveringen vertraging op. In Spanje oogst men vooral kleine maten en wordt de toenemende concurrentie uit Turkije gevoeld. Turkse exporteurs zijn somber gestemd na een tegenvallende start van het seizoen. In de VS is het beeld anders en zijn de drie belangrijkste teeltgebieden in Californië aan de markt. Niet ideaal misschien, maar geklaagd wordt er niet. Kortom genoeg rumoer in de wereldwijde citroenenmarkt en niet overal ruimte voor zure gezichten.

Israël: grotere oogst zet prijs onder druk

Hoewel de citroenen niet hoog scoren in de ranglijstjes grootste exportproduct van Israël, wordt er veel geteeld voor de binnenlandse markt. Naar verwachting wordt er dit jaar 64.500 ton citroenen geoogst. Daarvan wordt 60.000 ton op de binnenlandse markt gebracht. Zo’n 4.000 ton is bestemd voor de industrie. De resterende 500 ton worden geëxporteerd. “We zien een lichte stijging in de productie ieder jaar,” vertelt een exporteur. Daardoor wordt de druk op de prijs groter. In het lijstje exportbestemmingen staan onder andere Frankrijk, Duitsland, Italië, Rusland, Verenigd Koninkrijk en Japan. “Onze grootste uitdaging voor de komende maanden is de export naar verre bestemmingen, daar liggen kansen,” aldus een exporteur.

De citroenenmarkt is concurrerend voor de Israëlische telers. Doordat er meerdere keren per jaar geoogst wordt, komt de concurrentie van het noordelijk en het zuidelijk halfrond. “Daardoor hebben we meer last van concurrentie dan Spanje of Italië.” De concurrentie komt ook uit Zuid-Afrika en Argentinië. “Israël heeft misschien geluk aangezien Spanje en Mexico problemen hebben met de maatvoering.

 

Turks citroenenseizoen verloren?

Op 20 augustus werd het seizoen afgetrapt met de Mayer citroenen, die een goede prijs noteerden. Halverwege september begonnen de prijzen te dalen als gevolg van de kleinere maten en de “slechte marketing”, zoals een exporteur het omschrijft. De concurrentie tussen Turkse exporteurs was hevig.

Een maand na de Mayer begon het seizoen voor de Enterdonat, die zich in een vergelijkbare situatie bevonden. De start kende goede prijzen, maar al snel werd een dalende trend ingezet. Daarnaast speelt de wisselkoers de exporteurs parten. Door een daling in de wisselkoers met de dollar en de euro zagen exporteurs een deel van de winst verdampen. “Het is het slechtste seizoen ooit,” klaagt een exporteur. “Het seizoen is verloren, dus ik verwacht nog meer slechte dagen in de komende maanden.”

De export richt zich vooral op Europa, maar er wordt voor volgend seizoen ook gekeken naar het Verre Oosten en de Arabische landen. De Turkse citroenen zijn doorgaans goedkoper dan de Spaanse en volgens een Turkse exporteur is er dan ook nauwelijks sprake van concurrentie. Momenteel staat de prijs voor de Mayer, waarvan het seizoen in de komende weken afloopt, op 0,28 - 0,38 euro, afhankelijk van kwaliteit en maat. De prijs voor Lamas is minder duidelijk. Vanuit Europa zou er druk op de prijs gezet worden, maar volgens een exporteur is het onmogelijk om daarin mee te gaan.

 

Spanje: kleinere maten en Turkse concurrentie

De markt bevindt zich in aan de vooravond van het kerstseizoen. Voor de Primofiori begon het seizoen zonder grote verrassingen: mild voorjaarsachtig weer, problemen met de maatvoering en concurrentie uit Turkije. In Murcia begon het seizoen meer dan twee weken later dan normaal, omdat het fruit nog de juiste maat moest bereiken. Er is een grote beschikbaarheid van kleine maten, hoewel de regen de maatvoering later in het seizoen nog kan beïnvloeden.

In de eerste weken van het seizoen worstelde de sector om aan de vraag te kunnen voldoen doordat er nauwelijks citroenen met de juiste maat beschikbaar waren. In de weken die volgden moesten veel Europese supermarktketens hun eisen aan de maatvoering bijstellen en genoegen nemen met enkele millimeters kleinere citroenen. De meest inflexibele ketens hadden daardoor te maken met een kleinere aanvoer. Volgens een exporteur is de race nog niet gelopen en kan het nog verbeteren aangezien het de laatste tijd behoorlijk geregend heeft in de teeltgebieden. Halverwege december wordt de bulk van de oogst verwacht met een betere maatvoering.

De concurrentie met Turkije was rond de start van het Spaanse seizoen heviger ondanks dat de seizoenen niet helemaal overlappen. De Turkse exporteurs hebben een groot volume beschikbaar dit jaar. Daarnaast duurde het langer voordat de laatste overzeese citroenen (Argentinië en Zuid-Afrika) van de markt waren. Hoewel het seizoen met normale prijzen begon, zijn de komende weken cruciaal. Een exporteur waarschuwt voor de Turkse concurrentie. Het land heeft een grotere oogst en zou de citroenen tegen een agressieve prijs in de markt zetten.

 

Italië start seizoen later

OP het noordelijk halfrond begon Italië het citroenenseizoen enkele dagen later (begin november) als gevolg van de droogte in de zomer. Daardoor werd de bloesem vertraagd. Er wordt een kleiner volume dan in 2017 geramd, maar voldoende om aan de binnenlandse en internationale vraag te kunnen voldoen. Op Sicilië groeit het areaal met nieuwe aanplant die in de komende jaren in productie komt. De kwaliteit van de citroenen lijkt beter dan vorig jaar.

 

Frankrijk: beperkte bevoorrading door wegblokkades

In Frankrijk zijn grote moeilijkheden met stakingen en wegblokkades, veroorzaakt door de beweging Les Gilets Jaunes (de gele hesjes). Dit bemoeilijkt de levering van groenten en fruit en dit geldt ook voor citroenen. Winkels hebben te kampen met tekorten, terwijl de voorraden bij telers en transportbedrijven stijgen. Door de vertragingen gaat de kwaliteit van de producten achteruit en dalen de prijzen. Vooral Spaanse producten komen maar moeilijk het land binnen. Vorige week waren er ook al weinig Spaanse citroenen op de markt door de regen in het land. De maten gaan van klein tot gemiddeld. Volgens een handelaar is de vraag naar citroenen goed, alhoewel de prijzen regelmatig dalen.  

 

VS: overlappende seizoen remmen exportopties

De aanvoer van citroenen is groot doordat in District 1 (Central Valley) en District 3 (Desert region) geoogst wordt. De oogst in District 1 begon daarmee iets eerder dan normaal als gevolg van het warme najaar. Ook District 2 (kustregio) is in productie, al is de oogst daar nog niet op piekniveau.

Daar bovenop zijn de laatste importcitroenen ook nog beschikbaar. Dat remt ook de exportkansen. Volgens berichten neemt de hoeveelheid citroenen van het zuidelijk halfrond in Japan af, wat kansen biedt voor de Amerikaanse exporteurs. Dit jaar is er een grotere oogst middelmaten dan vorig jaar, maar in het algemeen is er voldoende in alle sorteringen beschikbaar.

 

Australië moet exportkansen benutten

Citroenen zijn jaarrond beschikbaar. In de cijfers van Hort Innovation worden citroenen en limes op een hoop gegooid. Toch is 76% van de cijfers in handen van citroenen. In totaal staat het cijfer op 41.436 ton. de citroenenteelt breidt nog altijd uit, ook omdat nieuwe telers citroenenbomen planten. De importcitroenen en -limes zijn met 21% gestegen naar 7.812 ton. De supermarktketen Coles liet eerder dit jaar weten te stoppen met de verkoop van importcitroenen.

Een teler riep onlangs zijn collega’s op om te denken aan de lange termijn en exportkansen te ontwikkelen. Momenteel wordt 4% van de oogst geëxporteerd en 9% aan de industrie geleverd. Dat betekent dat 87% van de oogst op de binnenlandse markt gebracht wordt. Volgens een teler liggen er kansen in export naar China, Indonesië, Japan, Canada en de VS. Hong Kong en Singapore worden genoemd als makkelijk toegankelijke landen. Bij Indonesië wordt de kanttekening gemaakt dat de quota’s het een onzekere markt maken.

 

Chili noteert exportgroei

Het land sloot eind oktober het seizoen voor de citroenen af. Dit jaar komt de export uit op 87.909 ton, wat een stijging is ten opzichte van de voorgaande jaren. Het overgrote deel (63,6%) is bestemd voor de VS. Het seizoen loopt van mei tot november. In die maanden worden de rassen Génova, Eureka, Fino en Mesina op de markt gebracht. In de zomermaanden zette het land een promotiecampagne op in Japan om de gezondheidsvoordelen van het fruit onder de aandacht te brengen.

 

Argentinië exporteert meer naar Rusland

In termen van volume was het seizoen dat enkele maanden geleden werd afgesloten vergelijkbaar met voorgaande jaren. Door het weer was het wel een onzeker seizoen: een warm najaar gevolgd door veel regen en vorst in de teeltgebieden. Schade werd er niet gemeld, wel remde het weer de oogst. In verband met fytosanitaire issues kozen exporteurs er voor om meer citroenen naar niet-EU landen te exporteren. Rusland ontving aanzienlijk meer van dit citrus.

Voor de Argentijnse exporteurs is het belangrijk om nieuwe bestemmingen aan de exportlijst toe te voegen, mede omdat de concurrentie uit Zuid-Afrika steeds beter gevoeld wordt. Dit jaar werden Chili en Colombia aan de lijst toegevoegd en de export naar Japan werd hervat. Daarnaast proberen exporteurs hun naam te verstevigen in de Amerikaanse markt