Dries & Rik, Pit-Foodconcepts

“Jackfruit kan goed gebruikt worden als plantaardige pulled pork”

Tholen – “Mensen zijn steeds creatiever bezig met groenten. De focus op gezondheid wordt steeds groter en groenten worden steeds populairder. Voorheen waren groenten stoffig en traditioneel ingestoken, tegenwoordig is het creatieve gebruik van groenten op conceptmatige wijze steeds hipper. We zien dat er steeds meer hybride-producten en meatgreen producten op de markt komen zoals hamburgers van een combinatie van vlees en groenten”, vertellen Dries en Rik van Pit-Foodconcepts. “Opvallend is dat over jackfruit de laatste tijd veel te doen is. Voorheen werd het fruit voornamelijk in Azië gebruikt, maar we zien dat het in Europa ook steeds bekender wordt. Jackfruit kan goed gebruikt worden als een vegetarische pulled pork. Het heeft een soortgelijke structuur als pulled pork en bevat net als vlees ook veel eiwitten. Door een conceptmatige benadering toe te passen binnen de voedingsmiddelensector kan er veel meer uit het potentieel van een product of grondstof worden gehaald.”

Pit-Foodconcepts bestaat momenteel 4,5 jaar en ontwikkeld innovatieve food concepten voor de gehele foodmarkt. “We ontwikkelen totaalconcepten voor de horecasector, maar ontwikkelen ook concepten voor de productiebedrijven, retailers, zorginstellingen, foodservice of streetfood bedrijven. We hanteren drie diensten. Concepting & prototyping staat geheel in het teken van het conceptontwikkelingstraject. Bij de realisatie & implementatie ondersteunen we het ontwikkelingstraject van het concept en bij de dienst twisting & tweaking draaien we aan de knoppen van een bestaand concept om dit te versterken, aldus Rik en Dries. Naast producerende food bedrijven kunnen ook een groenten-, en fruittelers met bijvoorbeeld een nieuwe variëteit tomaat het duo inschakelen. “Samen met deze partij bedenken we een concept om het unieke product en de specifieke eigenschappen of bijzondere smaak op rebelse wijze over te brengen naar de consument.”

Potentie
“Poke bowls zijn ook echt een trend de laatste tijd. Hierin worden veel groenten, tropisch fruit en kiemen of peulvruchten gebruikt. Ook producten speciaal voor kinderen doen het goed in de markt, zoals broodbeleg op basis van groenten”, aldus het duo. “Verder valt er bij producten ‘on-the-go’ of snackproducten nog veel te halen. Het is interessant om een product conceptmatig te benaderen en internationale trends die er spelen te koppelen aan het concept. Ook de unieke eigenschappen of samenstelling van een product zijn interessant om uit te lichten in een concept en dit vervolgens op verrassende wijze te communiceren richting de eindgebruiker.”

Jonge consument
Volgens de mannen van Pit-Foodconcepts is er in de foodbranche en met name de AGF-sector nog erg veel terrein te winnen voor bedrijven door conceptontwikkeling toe te passen. “Qua gezondheid, comfort en convenience is er nog een hoop te winnen, maar ook in de conceptbeleving van producten. De groentesector is hier al stappen aan het zetten. Met name bij groenteproducten voor kinderen en concepten gericht op fast moving & snacking zien we dat hier de laatste tijd flink in geïnvesteerd wordt. Denk aan producten zoals groentebeleg, groentespreads voor kinderen of snackgroenten voor onderweg of op de werkvloer. De AGF-sector heeft altijd veel gefocust op efficiëntie en prijs, maar zien nu dat de behoefte en vraag naar creatieve food concepten sterk toenemen. “Een product als durian, bittermeloen, prei of radijs zit nog zoveel meer potentie dan dat er nu uit wordt gehaald”, besluiten Dries en Rik.

Voor meer informatie:
Dries Habraken
Rik de Hek
Pit-Foodconcepts
De Plint013, Unit 1.2
Veenmarktstraat 34
5038 CV Tilburg
06-13276011
info@pit-foodconcepts.nl 
www.pit-foodconcepts.nl 

 


Publicatiedatum :
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018