Franse Auchan koopt 100 ha voor stadsteeltbedrijven

Griekenland: Sklavenitis focust op lokale AGF
De marktleider binnen de Griekse supermarktsector, Sklavenitis, is van plan om een aantal winkels te openen met een grotere focus op versproducten. Een ander project van Sklavenitis richt zich meer op kleine Griekse telers. Bij het eerstgenoemde initiatief wordt gebruik gemaakt van kleine winkels, die voorheen tot de Marinopoulos-keten behoorden. Deze keten is eerder door Sklavenitis overgenomen. Het tweede initiatief vindt plaats door middel van afdelingen binnen bestaande hypermarkten van Sklavenitis. Op deze afdelingen wordt het AGF van de lokale telers aangeboden. De afdelingen zijn al van start gegaan in een pilotprogramma, waarbij gebruik wordt gemaakt van promotie via het nieuwsblad Kathimerini.
Bron: ekathimerini.com

Wit-Rusland: Eurotorg maakt beursgang in Londen
De grootste supermarktketen van Wit-Rusland, Eurotorg, is van plan om in de komende weken een beursgang te maken in Londen. Anonieme bronnen schatten de waarde van Eurotorg op $3 miljard (€2,6). De beursgang betreft de notering van $300 miljoen (€260 miljoen) aan aandelen. Het is voor het eerst dat een Wit-Russisch bedrijf zich opwerkt tot internationaal beursgenoteerde onderneming. 
Bron: reuters.com

Frankrijk: Auchan bouwt stadsteeltbedrijven
Auchan heeft in Frankrijk voor honderden hectares aan landbouwgrond verkregen via zijn vastgoedbedrijf Ceetrus. De landbouwgrond bevindt zich rond 50 vestigingen buiten Parijs en wordt gebruikt om verse AGF te telen voor Auchan-winkels. Auchan breidt door dit initiatief uit op het vlak van teelt in stadsgebieden. Elk van de 50 locaties krijgt de beschikking over 100 hectare aan landbouwgrond, waar met 2020 stadsteeltbedrijven moeten zijn opgezet. Hoewel de grond in bezit van Auchan blijft, wil de keten lokale telers bij het project betrekken. De stadsteeltbedrijven zullen nauw met de winkels van Auchan samenwerken om te zorgen voor een aanbod aan lokale, milieuvriendelijke en seizoensgebonden producten. Het AGF zal onder een nieuw merk in de schappen verschijnen, hoewel de naam van dit nieuwe merk vooralsnog onbekend is.
Bron: retailanalysis.igd.com

Spanje: Retailomzet herstelt zich in augustus
De Spaanse retailomzet heeft zich in augustus hersteld. Dit blijkt uit cijfers van het Spaanse statistisch bureau INE. De retailomzet steeg in augustus jaar op jaar met 0,3%, terwijl in juli nog sprake was van een afname van 0,5%. Op onaangepaste basis is nam de omzet met 0,3% toe, terwijl deze een maand eerder op dezelfde basis met 0,7% afnam. De statistieken laten zien dat de omzet van levensmiddelen met 0,4% toenam, terwijl die van non-food-producten steeg met slechts 0,1%.
Bron: markets.businessinsider.com

Lidl opent 16 winkels in Servië
Lidl is van plan om op 11 oktober zijn eerste zestien Servische vestigingen te openen. De winkels worden geopend in twaalf Servische steden, namelijk Belgrado, Bor, Zrenjanin, Kragujevac, Leskovac, Nis, Novi Sad, Smederevo, Sombor, Subotica, Uzice en  Sabac. Lidl gaat nog meer winkels openen in november als onderdeel van een plan om het eigen retailnetwerk over heel het land te verspreiden 
Bron: seenews.com

VK: eerste fysieke winkel voor Only 5 Pounds
De Britse online retailer Only 5 Pounds heeft zijn eerste fysieken winkel geopend. Het concept van Only 5 Pounds draait erom dat alle producten in het assortiment dezelfde vaste prijs hebben. De eerste winkel bevindt zich in het stadscentrum van Northampton. Only 5 Pounds ging in 2015 van start als online winkel. Sindsdien heeft het bedrijf twee afhaalpunten opgezet in de buurt van Kettering en Milton Keynes. Deze afhaaldienst is ook voor handen in de nieuwe winkel in Northampton. Only 5 Pounds hanteert een bezorgtoeslag per elke 20 gekochte producten. Hierdoor worden consumenten aangemoedigd om meer producten per transactie in te slaan. De Britse toeslag varieert op dit moment tussen de £5 en £15 (tussen de €5,67 en €17,00) per elke 20 producten. De online retailer trekt ook consumenten van buiten het Verenigd Koninkrijk aan. Er wordt over heel Europa aan consumenten geleverd met toeslagen van £12 tot £24 (tussen de €13,60 en €27,20) per elke 20 producten.
Bron: retailanalysis.igd.com

België: Colruyt begint met thuisbezorging
De Belgische supermarktketen Colruyt gaat ergens in 2019 beginnen met thuisbezorging in grote Belgische steden als Antwerpen en Brussel. De Belgische marktleider volgt daarmee het voorbeeld van concurrenten als Delhaize en Carrefour. COO Frans Colruyt heeft aangegeven dat zijn bedrijf de thuisbezorgdienst zal laten lopen via de eigen webwinkel Collect&Go. Momenteel werkt Collect&Go uitsluitend met afhaalpunten. De thuisbezorgdienst zal niet in heel België beschikbaar zijn. Alleen inwoners van de grootste Belgische steden krijgen toegang tot de dienstverlening. Naast in Antwerpen en Brussel zal de dienst ook voor handen zijn in Gent en wordt deze mogelijk uitgebreid naar Luik en Namen.
Bron: retaildetail.eu

Spanje: Mercadona heeft marktaandeel van bijna 25%
Uit statistieken van het marktonderzoeksbedrijf Kantar Worldpanel blijkt dat de marktleider binnen de Spaanse supermarktsector, Mercadona, bijna 25% van de markt in handen heeft. Het marktaandeel van Mercadona staat op dit moment op 24,7%. Het grotere marktaandeel werd verkregen dankzij winkelrenovaties en een uitbreiding van het assortiment. Hierdoor is het imago van het bedrijf verbeterd. Ook heeft de keten voordeel behaald door het versaanbod verder te verbeteren. Mercadona investeert op dit moment in een nieuwe logistieke faciliteit in Huévar, vlakbij Sevilla.
Bron: esmmagazine.com

Albert Heijn begint nieuwe service bij vliegvelden
Albert Heijn heeft onder de naam Appie Fly een nieuwe dienstverlening aangekondigd. Reizigers die gebruik maken van de luchtvaartmaatschappij Transavia kunnen boodschappen bestellen, die bij aankomst op de luchthaven zelf kunnen worden afgehaald. De afhaaldienst is op dit moment alleen voor handen bij de Rotterdam The Hague Airport. Klanten kunnen hun bestelling online plaatsen als ze zich aanmelden voor hun vlucht naar Nederland. Onder de service valt onder andere een zogeheten "Welcome Home Box", die bij het afhaalpunt van Appie Fly wordt verstrekt. Dit afhaalpunt bevindt zich in de aankomsthal van de Rotterdamse luchthaven. De doos bevat twee soorten ontbijt voor twee personen en heeft een prijs van €12,50 per stuk.
Bron: esmmagazine.com

VK: Poundworld-oprichter begint nieuwe discountketen
De oprichter van de Poundworld-keten, Chris Edwards, heeft aangegeven van plan te zijn om een nieuwe discountketen op te richten. Edwards wil tot 100 budgetwinkels openen onder het nieuwe merk Onebelow. In een interview met de Financial Times gaf Chris Edwards aan dat het concept van OneBelow neerkomt op het zogeheten "round pound"-concept. Net als de grootste concurrent van Poundworld, Poundland, worden producten aangeboden volgens een vast stramien aan prijzen. Nadat in 2015 Poundworld aan TPG Capital werd verkocht, werd een vergelijkbare prijzenstrategie gehanteerd. "We hebben nog steeds contact met leveranciers in het Verre Oosten," aldus Edwards in het interview. "We hebben goede reacties van ze gekregen, net als positieve reacties van huurbazen." Edwards wil volgend jaar de eerste OneBelow-vestiging openen. Met het einde van volgend jaar hoopt Edwards dat het netwerk van OneBelow op meer dan 100 filialen staat.
Bron: esmmagazine.com

VS: Ahold Delhaize wil Italiaanse producten aanbieden
Ahold Delhaize is in de komende herfst van plan om in zijn Amerikaanse vestigingen Italiaanse producten aan te bieden. De producten behoren tot het merk Fior Fiore, dat in handen is van de Italiaanse supermarktketen COOP Italia. Dankzij een partnerschap tussen Ahold Delhaize USA en COOP Italia kunnen Fior Fiore-producten zoals olijven, bruschetta, dressing, pastasaus en snacks worden aangeboden. Dit aanbod is voor een beperkte tijd beschikbaar bij vestigingen van Food Lion, Giant Food, Giant/Martin’s en Stop & Shop. Ook zijn de Italiaanse producten online te vinden bij Peapod.
Bron: supermarketnews.com

VS: Schnuck Markets breidt online uit
Schnuck Markets Inc. zoekt naar manieren om zijn online aanwezigheid te vergroten, nu de keten ook met zijn fysieke netwerk aan het uitbreiden is. De lokale supermarktketen is voor meerdere jaren een partnerschap aangegaan met het IT-bedrijf World Wide Technology, dat net als Schnucks in St. Louis is gevestigd. Samen gaan de twee bedrijven zorgen voor een winkelervaring via zowel offline- als online kanalen, dat zowel de band met de huidige klanten moet verstevigen als nieuwe consumenten aan moet trekken. "We werken nu iets langer dan zes maanden met World Wide Technology. Ze hebben ons niet alleen geholpen met de lancering van het klantenprogramma Schnucks Rewards, maar ook met het zoeken naar nieuwe manieren om naar de winkelervaring te kijken. Dit betreft mogelijkheden om online te bestellen, om online te kunnen zien waar de producten binnen de winkel te vinden zijn of het invullen van herhalingsrecepten. Ook kijken we naar andere zaken waarvan we weten dat de consument daarbij graag geholpen zou willen worden," aldus said Chace MacMullan van Schnucks.
Bron: supermarketnews.com

VS: Walmart neemt online kledingzaak over
Walmart heeft de online kledingzaak Eloquii overgenomen. Walmart heeft een steeds grotere verzameling van online retailers en merken in zijn portfolio. Dit begon toen Walmart in 2016 voor grofweg $3 miljard (€2,6 miljard) Jet.com overnam. Andere merken in beheer van Walmart zijn onder andere ModCloth, Bonobos en Allswell. Hoewel Walmart geen financiële details over de overname van Eloquii bekend heeft gemaakt, meldden anonieme bronnen dat het om een bedrag van ongeveer $100 miljoen (€86,9 miljoen) zou gaan. Eloquii is als online retailer gespecialiseerd in dameskleding in grotere maten.
Bron: cnbc.com

VS: Kroger test afhaaldienst met drogisterijketen 
Kroger verkent de mogelijkheden van een partnerschap met de drogisterijketen Walgreens Boots Alliance Inc. Kroger wil via de vestigingen van Walgreens een afhaaldienst mogelijk maken, waarmee consumenten boodschappen online kunnen bestellen. Het experiment ligt in lijn met een trend binnen de Amerikaanse supermarktsector, waarin retailketens nieuwe manieren voor online service proberen te ontwikkelen. Op deze manier hopen de ketens te concurreren met Whole Foods, dat nu een afdeling van het machtige Amazon vormt. Het pilotprogramma van Kroger en Walgreens wordt in eerste instantie toegepast bij 13 Walgreens-locaties vlakbij het hoofdkwartier van Kroger in Cincinnatti.
Bron: reuters.com


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018