Elfde kwartaal omzetgroei voor Tesco

België: Delhaize introduceert nieuwe winkellayout
Delhaize heeft een nieuwe winkel geopend, die is opgezet aan de hand van de nieuwe positie op de markt van Delhaize. De layout van de winkels zou zich volgens Delhaize meer richten op de verwachtingen en de behoeftes van de consument. De nieuwe winkel in Nivelles is de eerste Delhaize-supermarkt die volgens het nieuwe concept is ingericht. Met het einde van 2018 zullen nog eens acht winkels als zodanig worden heropend, terwijl dit aantal met 36 wordt uitgebreid in 2019. Delhaize is van plan om in de volgende drie jaar €600 miljoen te investeren in winkelrenovaties. De nieuwe winkels zijn zo opgezet dat consumenten een snelle route hebben tijdens het winkelen. Op deze manier wordt de winkelervaring versneld en makkelijker gemaakt. Ook heeft de nieuwe vestiging een zogeheten Fresh Atelier waar salades, sandwiches en warme maaltijden ter plekke worden voorbereid. Vers vruchtensap en soep wordt gemaakt van AGF dat niet is verkocht, zodat voedselverspilling wordt tegengegaan. Ook bevat het nieuwe winkelformat een eigen slager, een afdeling voor kinderen en de verstrekking van herbruikbare katoenen zakken voor broodproducten en AGF.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: Elfde kwartaal met omzetgroei voor Tesco
Tesco, de grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk, heeft met zijn tweede kwartaal van dit jaar zijn elfde opeenvolgende kwartaal met omzetgroei achter de rug. De like-for-like-omzet steeg in deze periode met 4,2% en had daarmee een grotere impact dan de omzet van nieuwe winkels. Volgens Tesco-CEO Dave Lewis had het afgelopen kwartaal de sterkste omzetgroei sinds tien jaar. De omzet bij de groothandelaar Booker, dat eind 2017 door Tesco is overgenomen, was gestegen met 15,1%. Volgens Lewis heeft het bedrijf een goede start van het jaar gemaakt, waarbij de winst met name werd gestimuleerd door groei in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.
Bron: bbc.com

Duitsland: Retailomzet stijgt in augustus 
De Duitse retailomzet is in augustus met een sneller tempo toegenomen dankzij de extra omzet van zowel voedingsmiddelen als non-food-producten. Dit blijkt uit informatie van het Duitse statistisch bureau Destatis. De retailomzet steeg in augustus jaar op jaar met 1,6%. Dat was sneller dan de omzettoename van 0,9% van de maand ervoor. De omzetgroei was in lijn met de verwachtingen van analisten. De omzet van levensmiddelen, dranken en tabak steeg met 2,5% en de omzet van non-food-producten met 1%.
Bron: markets.businessinsider.com

Japan: 7-Eleven gebruikt nieuw koelsysteem
De buurtwinkelketen 7-Eleven wordt de eerste retailketen in Japan die qua koelsystemen overstapt van het R404A-systeem naar het efficiëntere R448A-systeem. Het bedrijf is begonnen om het nieuwe systeem te installeren in Hitachi-Johnson Controls-condenserings-units bij nieuwe en gerenoveerde vestigingen door heel Japan. Het netwerk van 7-Eleven Japan beslaat zo'n 20.000 vestigingen. Door de installatie van het R448A-systeem is de keten in staat om tegemoet te komen aan nieuwe Japanse wetgeving op het gebied van het gebruik van fluorkoolstof. De wetgeving vereist dat met 2025 alleen koelsystemen mogen worden gebruikt met een zogeheten aardopwarmingsvermogen van minder dan 1500.
Bron: coolingpost.com

VAE: Circle K breidt netwerk uit
Het in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde Circle K viert zijn tienjarig jubileum met de uitbreiding van zijn buurtwinkelnetwerk. De retailer wil voor het einde van 2019 een netwerk hebben van 100 buurtwinkels. De plannen voor uitbreiding beslaan in totaal vijf jaar. Op dit moment bestaat het netwerk uit 35 buurtwinkels. Circle K richt zijn bij de uitbreidingen voornamelijk op toeristische en commerciële locaties.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: Ocado presteert het best in FTSE 350
Ocado geldt op dit moment als het bedrijf met de beste prestaties van de Financial Times Stock Exchange. Aan het begin van het vierde kwartaal zijn de aandelen van Ocado met maar liefst 126% gestegen, van 329,5p in januari tot 898,8p in deze maand. "Ocado valt dit jaar het meest op door zijn prestaties. Dit kwam met name door de overeenkomst die het bedrijf dit jaar tekende met de Amerikaanse supermarktketen Kroger," aldus de aan Hargreaves Lansdown verbonden analist Laith Khalaf.
Bron: retailgazette.co.uk

Zweden: Coop experimenteert met afhaalservice
Tot nu toe konden Zweedse consumenten bij Coop online alleen boodschappen aan huis laten bezorgen. Coop heeft nu aangekondigd zijn online activiteiten uit te breiden met drie nieuwe dienstverleningen. Ten eerste kunnen consumenten in de toekomst hun online bestellingen in winkels zelfs halen. Ten tweede kunnen de consumenten de bestelde boodschappen afhalen in een speciaal daarvoor gereserveerd kluisje. Ten derde kunnen boodschappen worden afgehaald via een soort drive-thru. De opties voor het afhalen van boodschappen zijn afhankelijk van het formaat en locatie van de Coop-vestiging. Ook hangt dit af van hoe populair een bepaalde afhaaldienst is. Coop zal de afhaaldiensten in eerste instantie uitproberen in winkels in de steden Gothenburg en Falun. Later zullen de afhaaldiensten naar andere winkels worden uitgebreid, hoewel er verder nog geen data en locaties zijn bevestigd.
Bron: retailanalysis.igd.com

Jerónimo Martins neemt winkels in Polen over
De Portugese retailgroep Jerónimo Martins heeft in Polen vijf winkels overgenomen van de concurrent Piotr i Pawel. De winkels zijn nu al heropend onder het merk Biedronka, dat in handen is van Jerónimo Martins. Er zijn verder geen financiële details vrijgegeven.
Bron: esmmagazine.com

VK: M&S doet proef met kassavrije winkels
Zes vestigingen van M&S in Londen gaan nog voor de kerstdagen bij wijze van proef werken met "Mobile, Pay, Go"-technologie. Het kassavrije winkelsysteem wordt al gebruikt in twee Londense Simply Food-winkels en lijkt positieve resultaten te geven. Bij de ene winel wordt 20% van de omzet verkregen via het Mobile, Pay, Go-systeem, waarbij er gemiddeld zo'n 170 producten per uur via de app worden ingekocht.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Supermarktketen in Chicago sluit winkels
De in Chicago gevestigde supermarktketen Treasure Island gaat na 55 jaar zijn deuren sluiten. Het familiebedrijf doekt per 12 oktober zijn zes vestigingen op. Volgens het nieuwsblad Chicago Tribune heeft het beheer van de supermarkt borden op de ramen van de winkels geplaatst met teksten als "Everything must go!" of "All sales final", waarbij er sprake is van kortingen voor alle producten. "We hebben alles gedaan wat we konden om het bedrijf levensvatbaar te houden en zo voor nog eens 55 jaar aan de slag te blijven," aldus CEO Maria Kamberos in een mededeling naar haar werknemers.
Bron: delimarketnews.com

VS: PK Market breidt uit in Los Angeles
De Zuid-Koreaanse retailgigant Shinsegae gaat bij wijze van pilotproject een PK Market-winkel openen in Los Angeles. De winkel wordt beheerd via de dochteronderneming PK Retail Holdings, zo meldt de Los Angeles Times. PK Retail Holdings heeft tot nu toe slechts twee locaties geopend in Seoul. Als de vestiging in Los Angeles aan het einde van 2019 wordt geopend, zal deze zowel een supermarkt als een aparte grote hal met voedingsmiddelen bevatten. De retail-expert Burt Flickinger verwacht dat PK Market daarmee een concurrent zal worden voor Whole Foods. "PK Markets zijn erg goede retailers," zegt Flickinger. "Ze kunnen echt de strijd aan met Whole Foods en kunnen met gemak na de opening van deze eerste winkel hun schaal vergroten.
Bron: specialtyfood.com

VS: Target breidt assortiment uit met online merken
Target breidt het assortiment in fysieke winkels uit met twee merken die oorspronkelijk alleen online te vinden waren. De merken, quip en Native, zijn niet de eerste online merken die nu ook offline voor handen zijn. Eerder werd de mannen-cosmeticalijn Harry's aan het assortiment van Target-winkels toegevoegd, terwijl dit eerder alleen online verkrijgbaar was. Ook was Target de eerste retailer die de matrassen van het online markt Casper in zijn winkels aanbood.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Sedano's Supermarkets krijgt robotsupermarkt
Takeoff Technologies, dat als IT-bedrijf is gespecialiseerd in automatisering in kleinschalige retailformats, heeft voor de Amerikaanse supermarktketen Sedano's het eerste volledig geautomatiseerde hyperlokale distributiecentrum ter wereld ontwikkeld. Het distributiecentrum wordt ook wel omschreven als de eerste robotsupermarkt ter wereld. Sedano's is als retailer voornamelijk gericht op de Amerikaanse latino-gemeenschap. De innovatieve technologie wordt naar verwachting in de komende maand in gebruik genomen. Klanten kunnen via een online app bestellingen invoeren, die vervolgens door de robots van het distributiecentrum worden samengesteld. De robots, die gebruik maken van kunstmatige intelligentie, kunnen binnen een paar minuten tot 60 verschillende producten uit de schappen halen. Dit is een fractie van de snelheid waarmee handmatig bestellingen kunnen worden verzameld. Ook zijn de kosten bij geautomatiseerde orderpickers een stuk lager dan bij menselijke werknemers.
Bron: prweb.com

VS: Amazon verhoogt minimumloon
Amazon gaat het minimumloon voor alle Amerikaanse voltijds-, deeltijds en tijdelijke werknemers verhogen tot $15 (€13,07) per uur. De loonsverhoging geldt ook voor werknemers die via uitzendbureau's of recruiters zijn aangenomen. De loonsverhoging gaat per 1 november in. Het besluit van Amazon is in het voordeel van meer dan 250.000 medewerkers en de meer dan 100.000 seizoenswerknemers die in de aanloop van de kerstdagen worden aangenomen. "We hebben geluisterd naar de kritiek die anderen op ons hadden en vervolgens goed nagedacht wat we met die kritiek wilden doen. We besloten dat we wilden leiden," aldus Amazon-CEO Jeff Bezos. "We zijn enthousiast over deze verandering en moedigen onze concurrentie en andere grote werkgevers aan om met ons mee te doen."
Bron: progressivegrocer.com


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018