Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Noor Wijn, Noor Winkelbeleving

Communicatie: "Houd het simpel maar doeltreffend"

Soms kun je al met kleine veranderingen veel meer rendement uit je winkel halen. Hoe? Door goed te kijken naar de vier onderdelen: Personeel, winkelinrichting, assortiment en communicatie. Noor heeft hiervoor een hulpmiddel: ‘De Spiegel van Noor’. In het ADN magazine geeft Noor een aantal handvatten bij het onderdeel communicatie.

Communicatie is een containerbegrip waar veel over te zeggen valt. Dit artikel gaat in op de diverse aspecten van communicatie in en rondom de winkel, maar niet over de wijze hoe het personeel communiceert met de klant.

"Het belangrijkste fundament van communicatie ligt opgesloten in het winkelconcept. Vanuit missie en visie worden in het winkelconcept o.a. huisstijl, foto’s, materiaal en kleur gebruik en het te voeren assortiment bepaald. Daarnaast is het belangrijk dat je weet wat je onderscheidend vermogen is. Moet het concept nog ontwikkeld of vernieuwd worden, ga dan zorgvuldig te werk en gebruik zo nodig anderen om te klankborden om het aan te scherpen. Het is belangrijk dat bij alle communicatie uitingen vanuit dit concept wordt gewerkt en daaraan vastgehouden wordt. Het is wederkerig. Het concept is de basis voor een goede communicatie en omgekeerd versterkt communicatie het concept. De hierna genoemde aspecten van communicatie zijn min of meer allemaal afgeleiden van het winkelconcept.

Als een groentenzaak gevestigd bij een boomgaard, onderdeel is van het concept, is een fotoreeks van de seizoenen in het voorbeeld onderaan pagina 4, natuurlijk een prachtige ondersteuning van het verhaal en een mooie aankleding van de zaak.

De kracht van goede communicatie schuilt in herkenbaarheid en herhaling. De boodschap op Facebook, in de krant of op het bord buiten, moet er hetzelfde uit zien als de boodschap in de winkel en hetzelfde als de week erna. Uiteraard de laatste niet qua inhoud, maar wel qua stijl. De klant herkent de uitingen en daar gaat het om.

Een goed product verkoopt zichzelf. Zeker als het gaat om groente en fruit. Toch heeft de consument behoefte aan productinformatie. Informatie over waar het product vandaan komt of van welke teler. Waarom het product bijzonder of goed voor ons is. Dat hoeft zeker niet bij alle producten, maar er kunnen bijvoorbeeld per seizoen, per maand of per week producten extra uitgelicht worden.

Naast informatie over het product, laat een klant zich ook graag inspireren. Dit kun je als groenteman doen door bijvoorbeeld aan te geven hoe je een bepaald product kunt bereiden. Denk daarbij niet alleen aan traditionele gerechten, maar laat de klant ook zien en proeven dat het product op een geheel nieuwe wijze bereid kan worden. Juist door het te laten zien en proeven worden de zintuigen geprikkeld en dat straalt positief uit naar jou als groenteman.

Natuurlijk kun je hierbij ook een samenwerking aangaan met de lokale boer, slager of kaaswinkel. Inspiratie ondersteunende communicatie bevat veel beeldmateriaal. Beelden trekken meer aandacht dan woorden. Beelden kunnen prikkelen en al dan niet bewust emoties oproepen.

Acties en afprijzen lijken heel aantrekkelijk, met op korte termijn vaak een positief effect op omzet, conversie en bezoekersaantallen. Het effect op langere termijn is vaak minder. Koopjesjagers en prijsklanten blijken vaak minder trouw, de kortingen drukken op de marges en ondersteunen je concept niet altijd op de gewenste wijze (of je moet de goedkoopste willen zijn als doelstelling hebben).

In de huidige tijd moet je er wel mee bezig zijn, maar leg er vooral niet te veel de nadruk op. Een aantal tips:
1. Gratis heeft meer effect dan van/voor. Bij het horen van gratis slaat de hersenpan op tilt en vergeten we logisch na te denken. Gratis heeft een flink effect op de hebberigheid van de consument.
2. Juiste prijs: Een negen in de prijs is verkoop bevorderend. 9,95 i.p.v. 10,- of 2,49 i.p.v. 2,50.
3. Geen €-teken gebruiken. Met een €-teken worden producten vaak als duurder ervaren. Klanten gaan met een €-teken sneller omrekenen.

Bewegwijzering helpt de klant in waar hij wat kan vinden, bijvoorbeeld bepaalde productgroepen. Ook kan het gebruikt worden om een looprichting aan te geven. Hiervoor kun je voetstappen op de vloer plakken in de richting waarop je wil dat de klant gaat lopen. Je zult versteld staan van het effect.

Tot slot nog een aantal praktische tips voor het verbeteren van de winkelcommunicatie:
1. Wees stijlvol en niet te schreeuwerig.
2. Houd rekening met zichtlijnen.
3. Houd het simpel, teveel informatie leidt af van de boodschap en de klant leest het niet meer.
4. Zorg voor een consequente doorvoering van de huisstsijl. Gebruik geen oude en nieuwe logo’s door elkaar.
5. Zorg dat je communicatiematerialen schoon en niet kapot zijn.
6. De afmetingen van materialen afstemmen op de plaats waar ze gebruikt worden.
7. Zorg dat productinformatie altijd in de nabijheid van het product hangt of staat.

In een eerder artikel is uitgelegd hoe de Spiegel werkt en hoe je als ondernemer met eenvoudige middelen een soort zelfscan van je winkel kunt maken."

Voor meer informatie
NOOR Winkelbeleving
Noor Wijn
Oxfordlaan 24
2314 EA Leiden
T: 06-37327292
contact@noorwinkelbeleving.nl 
www.noorwinkelbeleving.nl

Bron: ADN Magazine

Publicatiedatum: