Bewerken van product steeds belangrijker naast verpakken

Pakstation pakt door

Zoveel mensen, zoveel wensen. Dat geldt zeker ook voor retailers, zo blijkt duidelijk op het pakstation van ZON Sorteren en Verpakken op Fresh Park Venlo. Het aantal verschillende verpakkingsmaterialen, etiketten en productcombinaties is indrukwekkend. 'En het einde is nog niet in zicht', voorspelt manager Peter van der Velden van ZON Sorteren en Verpakken.

Een van de bekendste verpakte versproducten is het 'stoplicht', drie verschillende kleuren paprika in een flowpack. Bij het pakstation op Fresh Park Venlo rollen er dagelijks vele duizenden van de lopende band. Maar wie het label van tegenwoordig vergelijkt met dat van een stoplicht van een jaar of vijf geleden, zal zien dat de tijd bepaald niet heeft stilgestaan. Het etiket bevat veel meer informatie dan een aantal jaren terug. Belangrijkste aanvulling voor de eindgebruiker: het label vertelt de consument precies van welke telers de verschillende paprika's afkomstig zijn.



Overgewicht
'Traceerbaarheid wordt steeds belangrijker, een rechtstreeks gevolg van de EHEC-crisis', zegt teamleider Verpakken Ron Gerardts bij een van de vele machines in het pakstation. Maar wie denkt dat daar de kous mee af is, vergist zich. Want aan de hand van het etiket kan het pakstation ook precies zien wie er aan de order heeft gewerkt, hoeveel lang het verwerken van de order heeft geduurd en of er sprake was overgewicht (extra grammen bovenop het minimaal vereiste gewicht). Uiteraard probeert het pakstation zo efficiënt mogelijk te werken en dus te voorkomen dat ZON gratis grammen cadeau doet. 'Bij relatief zwaar product is dat lastig te voorkomen. Want vind maar eens combinaties van drie paprika's die samen exact een pond wegen. Bij asperges is dat veel makkelijker, omdat er dertien, veertien asperges in een pond gaan. Daardoor kunnen we het overgewicht bij asperges beperken tot een verwaarloosbare 1,2 procent.'

De diverse klanten van ZON stellen allemaal hun eigen eisen aan de manier waarop het pakstation de producten aanlevert. Stoplichten, om dat voorbeeld maar even aan te houden, gaan in tig verschillende dozen en soorten fust. Allemaal met een eigen etiket en allemaal met een eigen fustkaartje en vaak ook nog met een eigen palletlabel. 'Alleen al het beheren van al die voorraden labels, dozen en fust is vak op zich', zegt Ron. 'Maar gelukkig staan alle klanteneisen in het systeem, zodat de kans op fouten op dit gebied minimaal is.'

Verspakketten
Afgezet tegen de meer dan 100-jarige geschiedenis van ZON komt ZON Sorteren en Verpakken B.V. eigenlijk pas net kijken. De dienstverlener werd opgericht in maart 2013 en werkt voornamelijk in opdracht van de afdeling Commercie van ZON. Voordien sorteerde en verpakte ZON ook wel het een en ander, maar de laatste jaren neemt die activiteit toe. Betrekkelijk nieuw is dat de afdeling steeds meer producten verwerkt alvorens ze te verpakken. In het aspergeseizoen – de drukste periode bij Sorteren en Verpakken – draaien de aspergeschilmachines overuren. En sinds dit jaar verwerkt de afdeling meer en meer producten die uiteindelijk in een verspakket belanden. Peter: 'Dat varieert van het snijden van bloemkool, bleekselderij en gember tot het pellen van knoflook. Samen met bijvoorbeeld een ui, tomaat, paprika plus enkele producten van een A-merk vormen die een verspakket, dat wel zeven, acht verschillende ingrediënten bevat. Om het flowpack komt een sleeve met een recept zodat de consument precies weet hoe die het gerecht moet maken. Ik denk dat we bij Sorteren en Verpakken steeds meer van dit soort pakketten gaan maken. Een mooi voorbeeld van samenwerking in de keten en waarde toevoegen.'

Met de uitbreiding van het aantal activiteiten neemt ook het aantal medewerkers van Sorteren en Verpakken toe. Het bedrijf heeft zes medewerkers in vaste dienst, maar in de aspergetijd komen daar tachtig tot negentig uitzendkrachten bij. Nu zijn dat er vijfenveertig tot vijftig.

Het eenvoudig sealen van producten gebeurt al decennialang. Sommige producten – komkommer bijvoorbeeld – zijn aantoonbaar langer houdbaar wanneer ze plastic jasje dragen. 'Dat betekent dus minder derving voor de retailer', zegt Ron. 'Bovendien kun je het product op die manier van een barcode voorzien en dat is weer handig voor het scannen en voor het voorraadbeheer. Dat laatste is vaak minstens zo belangrijk als het houdbaarheidsaspect.'

Verdomhoekje
Het feit dat wegwerpplastic de laatste tijd behoorlijk in het verdomhoekje zit, leidt er volgens Peter toe dat er naarstig wordt gezocht naar biologisch afbreekbare folie. 'Maar zo lang die duurder is dan de reguliere folie zal die niet snel gebruikt worden, vrees ik. Op termijn zullen milieu-aspecten en ook het verlengen van de houdbaarheid een grotere rol gaan spelen, zeker als de consumenten zich daardoor in toenemende mate laten leiden. Dat zie je nu al een beetje aan het verpakken van drie kleuren paprika los in een doos, wat vrij nieuw is. Op die manier kan de consument zelf zijn eigen 'stoplicht' samenstellen.'

Bron: ZON Magazine


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018