Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
TLN: Veel werk, weinig winst in transport en logistiek

Eerste geïnteresseerden melden zich voor Mooy Logistics

Tholen - Het faillissement van Mooy Logistics heeft er behoorlijk ingehakt in de branche. De curatoren geven aan momenteel de mogelijkheden voor een doorstart te onderzoeken. Daartoe gaan de curatoren in gesprek met belanghebbende partijen. De eerste geïnteresseerden hebben zich inmiddels bij de curatoren gemeld. Vooralsnog is het bedrijf gewoon open en worden klanten bediend. Momenteel wordt onderzocht of de werkzaamheden van Mooy Logistics tijdelijk worden voortgezet.

Zoals gebruikelijk bij een faillissement zullen de curatoren vermoedelijk de arbeidsovereenkomsten met alle werknemers moeten opzeggen. De curatoren hebben gisteren een bijeenkomst gepland om het personeel uitgebreid te informeren. Gedurende de opzegtermijn van maximaal 6 weken blijven de werknemers in dienst én aan het werk voor Mooy Logistics. Zij krijgen in beginsel hun salaris en vakantiegeld over deze resterende periode betaald via de UWV loongarantieregeling. De curatoren hebben het UWV reeds ingelicht. UWV start zo snel mogelijk een registratieprocedure om de salarissen te kunnen uitbetalen. Dit kan enkele weken duren.

In landelijke media geeft Martijn Vermeeren, een van de curatoren, aan dat Mooy in een lastige markt werkt omdat het om verse producten gaat die snel geleverd moeten worden. "Als er dan iets misgaat bij een bestelling dan kan het moeilijk zijn dat nog op tijd recht te zetten." Anderzijds lijkt dat in de 66-jarige historie niet anders te zijn geweest.

Vervoerdersorganisatie TLN wil niet ingaan op de situatie van individuele leden, maar verwijst wel door naar de gisteren gepubliceerde Conjunctuurenquête. Hieruit blijkt dat 60% van de bedrijven in transport en logistiek in het tweede kwartaal van 2018 meer omzet had gerealiseerd dan een jaar eerder, maar slechts 41% meldt meer winst. Prijzen stijgen minder hard dan brandstof- en personeelskosten.

Ondernemers in transport en logistiek hebben het druk, blijkt uit de Conjunctuurenquête die TLN elk kwartaal uitvoert. 56% van de bedrijven meldt een hogere bedrijvigheid dan in het tweede kwartaal van 2017 en 59,8% meldt een hogere omzet dan een jaar eerder.

Een hogere omzet leidt in het algemeen tot een hogere winst. Toch geeft slechts 41% van de ondervraagde ondernemers aan dat de winst is gestegen. De oorzaak van de achterblijvende winst, is dat de prijzen voor veel bedrijven onvoldoende stijgen om de stijgende kosten van brandstof en personeel bij te benen. Een meerderheid van 66% meldt dat de kosten zijn gestegen, 2% spreekt over een daling en 32% heeft gelijke kosten. En hoewel 72% zegt dat de prijzen ten opzichte van een jaar eerder zijn gestegen, blijkt het bij lange na niet genoeg om de winststijging enigszins gelijk te laten lopen met de omzetstijging.

De groei van de sector lijkt ondernemers dus weinig op te leveren. En zonder een substantiële prijsverhoging zal dat ook niet gebeuren, concludeerde de Rabobank vorige week op basis van eigen onderzoek. Voor TLN-directeur Jan Boeve aanleiding om te pleiten voor een gesprek over een reële beloning voor transport. Boeve herhaalt dat pleidooi nu, met de resultaten van de Conjunctuurenquête in de hand. 'Alle partijen in de keten leggen de risico's bij de volgende schakel, waardoor de winst grotendeels bij de bovenliggende partijen in de keten blijft', zegt Boeve. 'Verladers leggen de risico's bij transportbedrijven, grote transportbedrijven vaak weer bij de kleinere transportbedrijven die opdrachten voor ze doen. Daar moeten we van af.' Als mogelijke oplossing denkt Boeve aan een set gedragsregels, waarin opdrachtgevers en opdrachtnemers eerlijke afspraken maken over de risico's.