Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hogere fruitprijzen zorgen voor groei omzet en netto-winst FruitMasters

Tholen - FruitMasters heeft 2017 afgesloten met een groei in zowel omzet als nettoresultaat. De omzet kwam in het afgelopen jaar uit op 222 miljoen euro tegenover 196 miljoen in 2016. De nettowinst kwam uit op 596.000 euro, een jaar eerder was dat nog 129.000 euro. De EBITDA, het resultaat voor belasting en afschrijving steeg van 4,9 miljoen in 2016 naar 6,3 miljoen vorig jaar. Financieel directeur Sjors Kruiper verklaart de goede cijfers hoofdzakelijk door het prijseffect. "We groeien weliswaar in areaal, maar niet met deze percentages."

Hoewel de cijfers de financieel directeur in totaliteit tevreden stemmen, is volgens Kruiper van een Hallelujah-stemming geen sprake. Wij zijn als coöperatie van de telers. Veel fruittelers hadden te kampen met de voorjaarsvorst. Dit resulteerde in een sterke afname van het beschikbare volume fruit in Nederland. Veel telers in Zeeland en Zuid-Limburg, die niet konden beregenen, hebben dan ook niet van de goede prijzen kunnen profiteren. Desondanks kijken de meeste leden van FruitMasters terug op een rendabel jaar en sluit de coöperatie als geheel 2017 goed af."

Afzetspreiding
FruitMasters kent al een afzetspreiding in ruim veertig landen en richt zich daarnaast dus op de ontwikkeling van nieuwe afzetmarkten en een uitbreiding van het internationale netwerk. Promotie binnen en buiten de landsgrenzen zorgt voor een positieve energie rondom het fruit en uiteindelijk voor meer bekendheid van de Nederlandse producten. De afzetcontinuïteit in zowel hard- als zachtfruit waarborgt FruitMasters door langetermijnrelaties aan te gaan met haar afnemers.

Het begint bij de bomen…
Al jarenlang investeert FruitMasters in elke stap van de keten. "Alleen met kwaliteitsproducten kan de Nederlandse teelt namelijk de toekomst aan. De realisatie van hogere volumes en een goede pack-out begint bij de juiste bomen, struiken en planten. In werkgroepen zoeken telers samen met FruitMasters voortdurend naar rassen, die voldoen aan de verwachtingen in de markt. Onderscheidende conceptrassen zoals Kanzi en Migo, hebben hun plek verdiend in de markt. Maar ook de aardbeiendoordragers met hun smaakvolle vruchten krijgen de voorkeur van klant en consument."


Het perspectief voor de teelt, de goede afzetspreiding en het sterke productportfolio maakt dat FruitMasters vertrouwen heeft in de toekomst. Tijdens de Algemene Ledenvergadering op 18 april jl. zijn de resultaten over 2017 gepresenteerd en door de leden goedgekeurd.