"Deze zomer zal capaciteit Europese avocadomarkt blijken"

Twintig jaar geleden was het Franse Commercial Fruits het eerste Europese bedrijf dat avocado's uit Peru importeerde. Vandaag de dag telt Europa ruim 100 importeurs. Gabriel Burunat, directeur van Commercial Fruits: "We zijn er trost op onszelf pioniers te kunnen noemen wat betreft de import van avocado's, granaatappelen, vijgen en overige producten uit dit herkomstgebied."

Jaarlijks vermarkt Commercial Fruits 10.000 ton avocado's uit verschillende herkomstgebieden. Gabriel: "Toen consumenten het ras Hass ontdekten, steeg de consumptie meteen. Op alle markten blijft de afzet groeien. De voorbije twee jaar is de consumptie in Europa met 20% gegroeid en zijn ook de prijzen met 20% gestegen. We blijven meer verkopen en avocado's worden steeds duurder. Het aanbod vormt de enige beperking voor de groei." 

Volgens Gabriel is er nog veel vooruitgang mogelijk. "Europeanen consumeren ongeveer één kilo per inwoner per jaar. In Scandinavië ligt de gemiddelde consumptie per persoon rond de twee kilo, terwijl Italianen nagenoeg geen avocado's consumeren. Er zijn dus nog enorme potentiële markten. De Chinezen beginnen de avocado inmiddels ook te ontdekken. Mocht het fruit hier in de smaak vallen, dan zal er simpelweg niet genoeg oppervlakte zijn om deze markt te bevoorraden."

"Deze zomer worden er grote volumes verwacht. De productie in Peru neemt met minimaal 25% toe, die in Zuid-Afrika met 50% en in Californië wordt de groei op 65% geraamd. De capaciteit van de Europese markt zal dan blijken. Als de volumes goed beheerd worden, dan heeft de markt de capaciteit om minstens 20% meer op te nemen. Ik vraag me alleen af tegen welke prijzen? 


Commercial Fruits heeft een vrijwel onbeperkt aanbod. "We houden ervan om producten te ontwikkelen. We willen ons specialiseren in de producten waar we mee werken. We bieden al onze producten jaarrond aan en soms leveren we hetzelfde product tegelijkertijd uit verschillende herkomstgebieden. Gedurende de periode rond Kerst bieden we bijvoorbeeld verse vijgen uit Israël, Argentinië, Brazilië en Peru aan. We hebben altijd geprobeerd om voorop te lopen met bepaalde producten. Jaren geleden waren we de eersten die verse vijgen en asperges uit Peru leverden."




Een goed voorbeeld zijn granaatappelen in het laagseizoen. het tweede product van Commercial Fruits. "We introduceerden dit product en nu bieden supermarkten het hele jaar door granaatappelen aan. Aanvankelijk waren het niet de Fransen die granaatappelen kochten in Frankrijk maar een andere groep fijnproevers, namelijk moslims, Joden en mensen uit het Middellandse Zeegebied. Dankzij de vele inspanningen op het gebied van marketing heeft de granaatappel een reputatie op weten te bouwen en nu zien we dat de consumptie groeit. We zijn de grootste importeur van Peruaanse granaatappelen in Europa. Vorig jaar importeerden we 125 containers en dit jaar zullen dat er 150 worden."



"Sinds een jaar of twee à drie proberen we ook de afzet van blauwe bessen te ontwikkelen. De consumptie is hier minder ten opzichte van andere landen in Europa maar de markt is volop in ontwikkeling. We importeren onze volumes uit Peru en ook binnen deze categorie zijn we pioniers."

Eind augustus zal Commercial Fruits haar vijfentwintigjarig bestaan vieren. "We zijn een familiebedrijf," vervolgt Gabriel. Sinds zeven jaar is Gabriels zoon William als salesmanager werkzaam binnen de onderneming. Commercial Fruits heeft een omzet van €30 miljoen en een vrij klein personeelsbestand dat uit slechts tien mensen bestaat. Acht jaar geleden kocht het bedrijf een magazijn in Rungis. De afzet van Commercial Fruits bestaat voor een derde uit Franse supermarktketens, voor een derde uit groothandelsmarkten en voor het overige deel uit de export binnen heel Europa. 

Voor meer informatie:
Commercial Fruits
Gabriel Burunat

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018