uitbreiding van de teelt

"Vraag naar bio-Portobello groeit constant"

De bio-Portobello, geteeld in Leipzig, wint in een snel tempo aan betekenis. Na de succesvolle lancering van het online-platform Portobello.bio en een beursoptreden tijdens de afgelopen Biofach in Nürnberg kondigt de coöperatie achter de Oost-Duitse paddenstoelen een verdere expansiestap aan. Het teeltbedrijf Biopilzhof Leipzigerland zal verder uitgebreid worden. Het doel is om het huidige gat in het aanbod tijdens de wintermaanden in de toekomst wel te kunnen dekken.



In 2010 begon Biopilzhof Leipzigerland met de paddenstoelenteelt in biokwaliteit en in de loop der jaren werd een hoge kwaliteitsstandaard bereikt. Naast champignons is ook de Portobello uitgegroeid tot een belangrijke peiler van het bedrijf, aldus Florian Pfahler - directeur van Biofrische en exclusieve verkooppartner van het teeltbedrijf uit Leipzig. "Het is ons gelukt om een kwaliteitsmerk op te bouwen waar de consument weliswaar meer voor betaalt, maar daarvoor dan ook bijpassende kwaliteit kan verwachten. Vergeleken bij de conventionele Portobello bevat onze bio-Portobello duidelijk minder water en is ze aromatischer. Daardoor neemt ze tijdens de bereiding nauwelijks af qua gewicht (circa 100 gram per stuk) en grootte (circa 10 cm) en is de paddenstoel heel geschikt om te grillen.''


De enorme champignons worden onder andere los in een mandje of kartonnen doosje (1 / 1,5 kg), maar ook in met folie bedekte schaaltjes aangeboden

Succesvolle marketing
Dat de Portobello's uit Leipzig aan populariteit winnen, heeft echter niet alleen met de kwaliteit te maken, maar ook in sterke mate met de opvallende marketing van de coöperatie. In 2017 startte men een grootschalige (online-)reclamecampagne: aan de ene kant ontstond de website Portobello.bio, waarop men onder andere recepten en wetenswaardigheden over de Portobello kan vinden. Aan de andere kant trad men naar voren met het merk Mushro Meatz (mushroommeatz.de) die een duidelijk link legt naar grillen en barbecueën. Florian Pfahler: "Deze marketingmethode heeft een hele goede respons gekregen, vooral bij burgerwinkels en foodtrucks. Ook in de vakhandel zijn we inmiddels goed vertegenwoordigd.''



Door de grote reikwijdte en de continu groeiende vraag ontstond er ook een schaarste binnen de teelt. Vooral tijdens de wintermaanden was het aanbod niet meer voldoende om de totale vraag te dekken. Florian: "Normaal gesproken zijn we het hele jaar door in staat om aan de vraag tegemoet te komen, maar door het gat in het jaarverloop konden we in een bepaalde periode slechts beperkte hoeveelheden aanbieden. Onze totale teeltcapaciteit - zowel voor champignons als ook voor Portobello's - zullen we echter verdubbelen en de nieuwbouw zal over enkele weken van start gaan.''


De opvallende marketing van de coöperatie onder het merk Mushro-Meatz

Biohandel
Biopilzhof Leipzigerland teelt de paddenstoelen sinds 2010 uitsluitend in geklimatiseerde ruimtes en op biosubstraat. Het merk Mushro-Meatz wordt in heel Duitsland gedistribueerd via bioFrische en men vindt de biologische producten vooral in biologische supermarkten, biologische winkels en bij geselecteerde retailers. Biofrische verkoopt daarnaast een breed productpalet van biologische producten (onder andere bessen en steenfruit). Naast de hoofdvestiging in Berlijn beschikt de firma over een nevenvestiging in Timisoara, Roemenië. Hier worden voornamelijk wilde paddenstoelen en valfruit naar Duitsland gedistribueerd.

Verdere informatie:
bioFrische GmbH 
Florian Pfahler
Monumentenstr. 33/34 
10829 Berlijn 

Bio Pilzhof Leipzigerland GmbH
Werner Postrach
Klingenberg Straße 1
04552 Borna 
Telefoon: 03433-245944


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018