Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Steeds meer grote retailers passen deze technologie toe

Europese doorbraak laserbranding

Laser Food, de pionier achter het veilig laseren van verse groenten en fruit, lijkt in 2018 af te stevenen op een grote groei in heel Europa, na de eerdere succesvolle uitrol van het systeem op toonaangevende markten. In het kielzog van Eosta, de eerste klant van Laser Food, hebben de producten met laseretikettering inmiddels hun weg weten te vinden naar retailers in Duitsland, Nederland, Zweden, België en Denemarken en ook Frankrijk zal dit jaar naar verwachting aan deze lijst toegevoegd kunnen worden. De groeiende acceptatie van de technologie heeft ook buiten Europa de belangstelling aangewakkerd van bedrijven uit onder andere Canada, China en Japan. 

Laserbranding van verse groenten en fruit, een milieuvriendelijk alternatief voor traditionele etikettering dat werd ontwikkeld door Laser Food, heeft zich de afgelopen twaalf maanden over heel Europa verspreid en steeds meer grote retailketens passen de technologie toe. 

Na de succesvolle uitrol van Eosta's AGF met laserbranding bij de Zweedse retailketen ICA eind 2016, levert het Nederlandse biobedrijf haar producten met laseretiketten aan grote retailers in Europa, waaronder Delhaize in België, Rewe, Edeka en Netto in Duitsland en Hoogvliet in Nederland. Ook Albert Heijn doet momenteel een proef met het concept en nog voor het einde van 2018 zal de technologie naar verwachting uitgerold worden naar één of twee Franse retailketens. 



Interesse retailers
Eosta investeerde na overleg met het team van Laser Food in 2016 in een Laser Mark-machine. Volgens Paul Hendriks van Eosta was de grote belangstelling van retailklanten de voornaamste beweegreden voor dit besluit. Hendriks: "We stelden het voor aan onze klanten en twee van de grootste retailketens in Europa waren zeer geïnteresseerd in dit concept en vandaar dat eind 2016 de eerste producten met laseretiketten al bij de Zweedse retailer ICA in de schappen lagen."

Na gestart te zijn met avocado's en zoete aardappelen, voorzien van een folder met uitleg, heeft Eosta de laserbranding voor de Zweedse retailer uitgebreid met de flespompoen. De producten maken onderdeel uit van een assortiment van tien producten dat Eosta onder haar eigen Natural Branding merk op de markt brengt en bestaat uit mango's, gember, pompoenen, komkommers en courgettes. 

Vanaf het moment dat de producten met laserbranding bij ICA werden geïntroduceerd, zijn de reacties van zowel retailers als consumenten volgens Hendriks overweldigend geweest. "Social media ontplofte en we werden overladen met positieve berichten," vervolgt hij. "Vanuit Canada tot aan China en Japan werd ons om informatie gevraagd en we hebben deze landen doorverwezen naar Laser Food."

Voortdurende betrokkenheid
De voortdurende steun van Laser Food tijdens de installatie en het dagelijks gebruik van dit systeem is een belangrijke factor geweest voor het succes van Eosta's laserbranding, vertelt Stephane Merit, van Laser Food. "Eosta is twee jaar geleden met deze technologie begonnen en heeft profijt gehad van ons streven om voortdurend betrokken te blijven," vervolgt hij. "Ze hebben het systeem zeer effectief gebruikt waardoor ze de markt hebben kunnen laten zien dat laseretikettering niet alleen milieuvriendelijker is dan traditionele etikettering maar dat de technologie ook vanuit economisch oogpunt een interessant alternatief is omdat het papier en materialen bespaart."

"Dit is een intelligent systeem dat de producten automatisch herkent en ze realtime van een laserlabel voorziet, of ze nu los of in dozen verpakt zijn," voegt Merit er aan toe. 

Het Laser Food systeem heeft met het Eosta Natural Branding merk de hoofdprijs in de categorie 'duurzaamheid' gewonnen bij de Packaging Awards 2018. Volgens Hendriks heeft het in de wacht slepen van deze award de exposure van zowel Eosta als Laser Food vergroot. "Ik denk dat laserbranding steeds verder geaccepteerd zal raken en dat steeds meer supermarkten hier voor zullen kiezen," voegt hij er aan toe. "Het is niet zo dat we dit alleen voor onszelf willen houden want we denken dat we de wereld hiermee een stukje beter kunnen maken. Hoe meer producten met laserbranding er in het supermarktschap liggen, hoe sneller de consumenten er aan gewend raken."

Voor meer informatie:
Steven Maxwell
Fresh Position
Tel (UK): +44 7796 948491
Tel (Mex): +52 1 442 252 1709
Email: steven@freshposition.com
www.freshposition.com
Publicatiedatum: