Noorwegen: meer omzet en minder winst voor NorgesGruppen

Aldi en Lidl investeren in Britse sector

Aldi en Lidl investeren in Britse sector
De discounters Aldi en Lidl gaan meer uitbreiden in het Verenigd Koninkrijk. De twee Duitse bedrijven staan op het punt om nog meer marktaandeel van de vier grote Britse supermarktketens in te nemen. Een topman van Aldi gaf bij Reuters aan dat het bedrijf ernaar streeft om met 2022 1.000 Britse vestigingen te hebben, terwijl Aldi nu nog een netwerk heeft van 762 winkels. Lidl heeft op dit moment nog een netwerk van 710 winkels, maar denkt dit op de lange termijn uit te kunnen bouwen tot tussen de 1.200 en 1.500 vestigingen.
Bron: reuters.com

Rusland: X5 opent Pyaterochka-winkels in Siberië
De Russische retailgroep X5 breidt verder uit in Siberië door drie nieuwe Pyaterochka-vestigingen in de stad Tomsk te openen. De winkels hebben een totaal oppervlak van ongeveer 1.700 vierkante meter. Volgens X5 komen de vestigingen volledig overeen met het buurtwinkelconcept van Pyaterochka. 20% van het vers-assortiment is afkomstig van lokale telers in Tomsk. X5 heeft daarom eerder al een overeenkomst gesloten met 17 leveranciers die in deze regio actief zijn. Sommige van deze partners krijgen ook de gelegenheid om aan vestigingen in andere regio's te leveren.
Bron: esmmagazine.com

Noorwegen: meer omzet en minder winst voor NorgesGruppen
De Noorse marktleider NorgeGruppen heeft zijn jaarresultaten bekend gemaakt. Uit de cijfers blijkt hoe sterk de strategie van NorgesGruppen is, waarbij gebruik wordt gemaakt van meerdere merken en retailkanalen. Gezien de winst in 2017 is afgenomen, blijkt echter ook dat het bedrijf in het afgelopen jaar aanhoudend heeft moeten investeren. NorgesGruppen heeft aangegeven dat de winst met name werd beïnvloed door de reorganisatie bij het Deense retailbedrijf Dagrofa, waarin Norgesgruppen een belang heeft van 48,9%. Dagrofa heeft zijn focus verlegd op de ketens Meny, SPAR en FoodService Denmark, terwijl de Deense Kiwi-vestigingen zijn opgedoekt. Volgens Norgesgruppen is de winst met 6,8% gestegen tot NOK85,6 miljard (€8,9 miljard), wat met name kwam door een toename in winkelverkeer. Terwijl de Noors supermarktsector een omzetgroei had van 1,1%, nam de omzet bij NorgesGruppen toe met 3,1%. Hiermee wordt de indruk gewekt dat NorgesGruppen meer marktaandeel heeft behaald in 2017.
Bron: retailanalysis.igd.com

Japan: Muji opent winkel in Osaka
De Japanse retailer Muji heeft een grote vestiging van 4.300 vierkante meter geopend in Osaka. De vestiging is de eerste van de keten met een eigen versafdeling. Sinds de oprichting in 1980 had Muji een assortiment dat vooral gericht was op gedroogde voedingsmiddelen en snacks, waarbij sommige winkels ook lang houdbare groentesoorten in de schappen hadden. Het is voor het eerst dat een Muji-winkel nu een gekoeld assortiment van vers vlees, groente en fruit aanbiedt. De Muji-winkel in Osaka is ruim vijf keer zo groot als een typische Japanse supermarkt. Ongeveer 50% van de winkel is gereserveerd voor voedingsmiddelen. Daarnaast bevat de winkel ook een eigen restaurant.
Bron: retailnews.asia
 
Australië: Woolworths en Aldi krijgen meer marktaandeel
De Australische supermarktsector wordt gedomineerd door Woolworths en Coles, aldus onderzoek van het bureau Roy Morgan. Zowel Woolworths als Aldi, die een marktaandeel hebben van respectievelijk 32,2% en 12,1%, hebben in 2017 hun marktaandeel met 0,8% vergroot. Het marktaandeel van Coles is met slechts 0,1% toegenomen tot 28,8%, De drie ketens hebben samen een marktaandeel van 73,1% van de gehele Australische supermarktsector.
Bron: anz.businesschief.com

Zwitserland: Migros Lucerne heeft winstafname van 7%
De Zwitserse coöperatie had voor zijn Lucerne-tak een afname in jaarwinst van 6,8% tot CHF47,1 miljoen (€35,6 miljoen). De omzet van Migros Lucerne steeg met 0,9% tot CHF1,43 miljard, terwijl de bruto winst met 8,5% afnam tot CHF47,7 miljoen.
Het winkelverkeer was in de Zwitserse regio toegenomen met 3,3%, terwijl de gemiddelde uitgave per consument met 1,7% was afgenomen tot CHF35,78 (€30,57).
Bron: esmmagazine.com

Mexico: Walmart reinvents the supermarket for the region
Walmart de México y Centroamérica, ook wel bekend als Walmex, heeft een nieuw concept voor zijn supermarkten gepresenteerd. De nieuwe stijl omvat volgens Walmex alle mogelijke retailkanalen, waarbij conventionele retail wordt gecombineerd met drive-thru-mogelijkheden en online retail. De eerste winkel volgens dit format is geopend aan de rand van Mexico City. Het nieuwe model gaat gebruikt worden bij alle nieuwe supermarkten en renovaties in Mexico en Centraal-Amerika.
Bron: qcostarica.com

VS: Earth Fare maakt gebruik van kunstmatige intelligentie
Earth Fare-CEO Frank Scorpentini heeft tijdens een forumdiscussie op het Shoptalk-congres in Las Vegas uitleg gegeven over hoe zijn bedrijf kunstmatige intelligentie toepast in de leveringsketen. Volgens Scorpentini zorgt het Smart Flyer-systeem ervoor dat de omzet van zijn bedrijf wordt gestimuleerd, terwijl de kunstmatige intelligentie van Smart Flyer ook stafleden het werk uit handen neemt. Hierdoor kunnen de medewerkers zich richten op andere belangrijke projecten, zoals product innovatie. Earth Fare, dat biologische supermarkten in beheer heeft, stuurt zijn consumentenstatistieken naar het IT-bedrijf Daisy Intelligence, dat vervolgens aan de hand van kunstmatige intelligentie verschillende combinaties van producten test. "Hierdoor leren we meer over wat consumenten willen en wanneer ze dit willen," aldus Scorpentini. Earth Fare is van plan om meer gebruik van deze technologie te maken, zodat er promotie-acties kunnen worden gehouden die beter en persoonlijker op de consument zijn afgestemd.
Bron: fooddive.com

VS: SuperValu investeert $69 mln in distributiecentrum
Een van de grootste retailers en groothandelaars van de VS, SuperValu Inc., is van plan om een terugkeer te maken naar Harrisburg. Het bedrijf wil hier voor zijn groothandelssegment aan de hand van een investering van $69 miljoen (€55,9 miljoen) een distributiecentrum openen. Het distributiecentrum moet de klanten van Supervalu in het noordoosten van de VS ondersteunen. SuperValu had eerder faciliteiten in Harrisburg staan, die echter in 2010 werden gesloten. Het bedrijf besloot alle distributie vanuit een centraal punt in Lancaster County te laten lopen. Omdat het bedrijf inmiddels te groot is geworden voor alleen dit distributiepunt, keert SuperValu nu terug naar Harrisburg. In de komende drie jaar gaat SuperValu minstens 350 nieuwe stafleden in Harrisburg nodig hebben.
Bron: cpbj.com

VS: Fiesta Mart wordt overgenomen door Bodega Latina Corp

De in Houston gevestigde supermarktketen Fiesta Mart wordt voor $300 miljoen (€243 miljoen) overgenomen door de Spaans-Amerikaanse retailgroep Bodega Latina Corp. Door de overname wordt het in Californië gevestigde Bodega Latina Corp de grootste Spaans-Amerikaanse supermarktketen van de VS. Het bedrijf is een dochteronderneming van het Mexicaanse Chedraui. Aan het begin van het tweede kwartaal zal Bodega Latina Corp naar verwachting 63 Lone Star State-vestigingen overnemen, waarvan er 32 zich bevinden in de omgeving van Houston.
Bron: chron.com

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018