"Colruyt lanceert "sociale" bezorgdienst"

België: Colruyt lanceert "sociale" bezorgdienst
De Belgische keten Colruyt heeft officieel het startsein gegeven voor zijn nieuwe bezorgdienst Apporto. In januari van dit jaar werd met succes een proeftijd met de nieuwe dienst gehouden. Via Apporto kunnen boodschappen door consumenten zelf worden bezorgd. Het systeem is onder andere bedoeld voor consumenten die zelf het huis niet kunnen verlaten wegens ziekte of die zelf niet in staat zijn om zware boodschappen te tillen. De dienst kan echter ook worden gebruikt door consumenten die simpelweg de tijd niet hebben om hun boodschappen af te halen. "In een tijd waarin sociale isolatie steeds meer toeneemt, is het ons doel als retailer om ervoor te zorgen dat mensen meer sociale contacten krijgen," zegt COO Frans Colruyt over de lancering van Apporto.
Bron: retailanalysis.igd.com

Australië: Slechte eetgewoontes door supermarktfolders
Uit onderzoek blijkt dat de slechte eetgewoontes van Australische consumenten een verband tonen met reclamefolders waarin meer aandacht wordt besteed aan frisdrank en junkfood dan aan groente en fruit. Onderzoekers van Cancer Council Victoria hebben in het kader van de LiveLighter-campagne zeven weken lang wekelijkse reclamefolders geanalyseerd van de grote vier Australische supermarkten Woolworths, Coles, Aldi en IGA. Uit deze analyse bleek dat van alle artikelen in de folders slechts 4% neerkwam op fruit en groente.
Bron: sbs.com.au

Denemarken: Dansk Supermarked Group krijgt onderscheiding

Dansk Supermarked Group de MMM-prijs gekregen. De MMM-prijs is in Denemarken een prestigieuze onderscheiding op het gebied van retail. Volgens CEO Per bank is het niet voor het eerst dat zijn bedrijf de prijs in ontvangst heeft genomen. "Meer dan 30 jaar geleden kreeg onze oprichter Herman Salling precies dezelfde prijs wegens de manier waarop hij de Deense markt wist te ontregelen. Dat was in een periode waarin het nog niet trendy was om over marktontregeling te praten. Dit keer is de prijs uitgereikt aan Dansk Supermarked Group omdat we naar onze oorsprong zijn teruggekeerd, nu de Salling-stichting het bedrijf heeft teruggekocht. We zijn nu voor 100% een Deens bedrijf dat in de handen is van twee stichtingen. We streven ernaar om het alledaagse leven van onze klanten te verbeteren, samen met de dorpsgemeenschappen waar we een onderdeel van vormen. Dat ligt op een lijn met wat de visie van de oprichter van dit bedrijf was. De MMM-prijs is een getuigschrift van zijn inspanningen en van het werk wat door toegewijde collega's jarenlang is uitgevoerd," aldus Per Bank in zijn ontvangstspeech.
Bron: linkedin.com

Carrefour opent Supeco-winkels in Polen
Carrefour heeft in Polen twee winkels geopend onder het Supeco-merk. De winkels zijn geopend in de Poolse steden Piekary Slaskie en Tarnobrzeg. Naast Polen is de Supeco-keten al langer actief in Italië, Roemenië en Spanje. Het Supeco-concept draait om een combinatie van discount- en cash & carry-formats. In feite is Supeco een nieuwe versie van het Braziliaanse Atacadão-format, dat in Brazilië zelf erg succesvol is. Aan de hand van de hervormingsplannen van Carrefour wordt het Braziliaanse atacajero-format verder ontwikkeld en toegepast op de Europese markt. De winkels in Polen zijn zodoende de eerste stappen van een experiment met dit format in de Europese regio's.
Bron: retailanalysis.igd.com

Britse retailsector heeft omzetpiek in februari
De omzet van de Britse retailsector had in februari een piek. Ondanks dat zijn er twijfels over hoe sterk de vraag vanuit de consument nog gaat zijn als de Bank of England wegens de Brexit zijn rente gaat verhogen. Het Britse bureau voor de statistieken gaf aan dat de omzetgroei in februari voornamelijk werd gegenereerd door supermarkten, online retail en pompstations. Andere retailers zoals kledingzaken en warenhuizen hadden juist een afname in omzet.
Bron: reuters.com

Frankrijk: Carrefour lanceert IT-platform
Carrefour heeft onder de naam Xperiences een nieuw IT-platform ontwikkeld. Via het platform kunnen statistieken van Carrefour over de eigen consumenten worden verzameld en worden vergeleken met dezelfde soort informatie van andere bedrijven die aan Xperiences deelnemen. Het platform ligt in lijn met de plannen van Carrefour om zich met 2022 te hebben geprofileerd als een marktleider op verschillende retailkanalen. Een van de eerste initiatieven die via Xperiences wordt gelanceerd is Foodlab, dat is ontwikkeld in samenwerking met het IT-bedrijf Tradelab en de Franse receptenwebsites Marmiton en 750G. Foodlab geeft een aantal middelen waarmee voor merkproducten het verschil tussen online en offline retail kan worden overbrugd. Zo kunnen met Foodlab online campagnes beter worden ingezet.
Bron: kamcity.com

VS: Wegmans verlaagt prijzen
Wegmans heeft opnieuw de prijzen verlaagd van een aantal vers-, zuivel- en diepvriesproducten. Volgens de Amerikaanse keten zijn vooral de prijzen verlaagd van producten die door consumenten het meest worden gekocht. In totaal worden grofweg 102 producten met in totaal 520 verschillende variëteiten in prijs verminderd. De laatste keer dat op deze manier de prijzen werden herzien was in 2016. Een volledige lijst met prijsverlagingen is te vinden op wegmans.com. "We zijn voor het grootste deel in staat geweest om de prijzen gelijk te houden sinds de prijsverlagingen in 2016. Sommige prijzen zijn zelfs nog lager ingesteld, terwijl een paar prijzen omhoog zijn gegaan," aldus woordvoerder Jo Natale van Wegmans.
Bron: buffalonews.com

Meer omzet voor HelloFresh in Amerikaanse markt
Het internationale HelloFresh heeft zijn resultaten in de VS voor het fiscale jaar van 2017 bekend gemaakt. In vergelijking met vorig jaar nam de omzet in het vierde kwartaal van 2017 toe met 89,5% tot $184,9 miljoen (€150,7 miljoen). De winst in het vierde kwartaal bedroeg $49,7 miljoen (€40,5 miljoen), wat jaar op jaar een toename was van 231,1%. Over het gehele jaar steeg de omzet met 90,1% tot $668,9 miljoen (€545,2 miljoen), terwijl de winst toenam met 270,8% tot $154,1 miljoen (€125,6 miljoen).
Source: progressivegrocer.com

VS: Raley's neemt winkels over van Scolari's
De Amerikaanse supermarktketen Raley's gaat zes winkels overnemen in het noorden van Nevada. Vijf van de winkels zijn nu nog in handen van de keten Scolari's Food and Drug, terwijl de zesde locatie een vestiging is van Sak 'N Save. Twee van de vijf Scolari's-winkels bevinden zich in Reno, terwijl de overige drie zijn verspreid over Fernley, Yerington en Tonopah. Alle vijf winkels worden heropend onder het markt van Raley's, hoewel de Sak 'N Save-winkel onder zijn huidige naam verder in bedrijf zal blijven. Met het einde van de lente moet de overdracht zijn voltooid.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Kroger biedt eigen technologie aan
Kroger gaat volgens een nieuw bedrijfsmodel op basis van licenties eigen gepatenteerde technologie beschikbaar stellen voor andere bedrijven. Dat bleek tijdens een presentatie van Kroger-onderdirecteur Annette Franke op de Shoptalk-conferentie in Las Vegas. Kroger zal verschillende technologieën aanbieden, waaronder een systeem voor temperatuurcontrole onder de naam Food at Save Temperatures (FAST), een HR-systeem genaamd RAD en de technologie achter Zooter, een camera waarmee stafleden de inventaris kunnen controleren. 

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018