Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Martijn de Graaf over vijf jaar Yex:

"Onze missie om exoten gewoon te maken, is nog lang niet volbracht"

Tholen - Vorige week blies exotenimporteur Yex vijf kaarsjes uit. Met directeur Martijn de Graaf blikken we terug op de eerste vijf jaar en kijken we vooruit naar de toekomst. "Onze missie om exoten gewoon te maken, is nog lang niet volbracht, maar ik ben trots op de groei die we de afgelopen vijf jaar hebben gerealiseerd. Wat belangrijk is in onze visie dat we onze zintuigen gebruiken bij nieuwe ideeën, maar tegelijkertijd niet op het onderbuikgevoel afgaan. Als we een trend signaleren, doen we eerst onderzoek, gaan we luisteren naar klanten en laten we de exoten testen en proeven door ons consumentenpanel."

Boost aan exotenconsumptie
"Ik heb vijftien jaar voor Valstar Holland gewerkt en daar verkochten we ook exoten, maar in 2013 hebben we besloten deze 'hobby' binnen de Best Fresh Group te professionaliseren. Zo zijn we samen met onder andere Edwin van Leeuwen Yex gestart. We hebben in de afgelopen jaren een flinke professionaliseringsslag gemaakt en hebben elk jaar een mooie, stijgende lijn laten zien. We zijn direct gestart met een marketingteam om ons eigen merk Discovered in de markt te zetten. Het mooie is dat we met slechts een handjevol Nederlandse importeurs de afgelopen jaren toch knap in staat zijn geweest om de exotenconsumptie een flinke boost te geven. Dat kan prima naast elkaar. Ieder doet dat op zijn eigen manier. De één heeft een heel breed assortiment, de ander werkt met focus op marketing. Wij hebben ervoor gekozen juist veel in marketing te investeren, omdat we het consumeren van exoten makkelijker willen maken."



"Wij hebben zelf zo'n 200 exoten in het assortiment, maar daarvan maakt de top-20 zeker 90% van de omzet uit. Ook binnen de top-20 van onze producten hebben we nog heel veel te promoten en zijn er nog tal van exoten die consumenten nog te weinig eten. Voor ons zijn zoete aardappelen, pomelo's, avocado's, mango's en groene asperges de vijf grootste producten. Met een product als zoete aardappelen hebben we bijvoorbeeld echt een naam op weten te bouwen. Maar ook de afzet van passiefruit, papaya's en mangistan ontwikkelt zich bij ons razendsnel. Ook is er een behoorlijke vraag naar bio-exoten en daar kunnen we in combinatie met ons zusterbedrijf BioWorld goed op inspelen."

Passiefruit de nieuwe kiwi
Tijdens de Fruit Logistica in Berlijn vroeg de Yex aan de bezoekers welke exoot de nieuwe kiwi wordt. Uit dit onderzoek bleek dat de vakbezoekers passiefruit aanwezen als de nieuwe kiwi. "We onderzoeken nu op de achtergrond met onze telers, klanten en consumenten hoe we aan een concept invulling kunnen geven. Daarbij kijken we bijvoorbeeld ook terug hoe de kiwi in het verleden werd geïntroduceerd en doen we marktonderzoek om het product op de juiste manier op de markt te zetten. Bijna elk idee begint hier bij een stagiair die een product- of marktanalyse uitvoert", vertelt Martijn. "Kansen zat, mijn droom is nog altijd dat elk Europees huishouden wekelijks zoete aardappelen op het menu heeft staan of passiefruit als ingrediënt gebruikt. Wat dat betreft valt er echt nog altijd een wereld te winnen."

Yex heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in een eigen rijpteam en rijpcellen om de mango's en avocado's ook ready-to-eat aan te bieden. "Die vraag neemt wekelijks toe. Met onze ready-to-eat avocado's en mango's kunnen we echt van meerwaarde zijn in samenspel met onze leveranciers en afnemers. Wij rijpen vooralsnog alleen avocado's en mango's. Natuurlijk liggen er ook kansen voor meer exoten, maar alles op zijn tijd. De kunst is namelijk om wat je doet ook heel goed te doen", vertelt Martijn. Hij voorziet de komende jaren geen overschot op de avocadomarkt. "Wereldwijd worden er heel veel avocado's aangeplant, maar het duurt ook enkele jaren voordat die het eerste fruit geven. Wij betrekken de avocado's hoofdzakelijk uit Peru, Chili en Zuid-Afrika, maar een land als Colombia is in opkomst. Vooralsnog groeit de vraag harder dan de teelt, dus ik verwacht dat het geen probleem zal zijn om ook de komende jaren voor onze leveranciers de beste prijs uit de markt te halen."



Beschikbaarheid van producten is volgens Martijn voor bepaalde producten zeker een uitdaging. "Zeker voor kwalitatief, duurzaam en voedselveilig geteelde producten. In die zin concurreer je niet alleen aan de klantzijde, maar ook aan aanbodzijde met je collega-importeurs." Hij ziet de komende jaren met vertrouwen tegemoet. "De kracht van Yex is het team. We zijn enthousiast en gedreven over onze producten en gaan daar vooral mee door. We gaan de komende tijd weer mooie producten met de juiste marketingondersteuning in de markt zetten en leggen daarbij kwalitatief de lat hoog. De laatste vijf jaar heeft dat geresulteerd in groei. Ik zou niet weten waarom dat zou stoppen!"

Voor meer informatie:
Martijn de Graaf
Yex
ABC Westland 120
2685 DB Poeldijk
Tel: 0174 214 550
m.degraaf@yex.nl
www.yex.nl