Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Internationale samenwerking om Chinese fruitteelt te verbeteren

Tholen – Twintig jaar geleden zag de Chinese fruitmarkt er totaal anders uit. Het aanbod was gefragmenteerd en de sector bestond uit kleine bedrijven. Joy Wing Mau viert dit jaar haar twintig jarig jubileum. Naast dat de Chinese markt veranderd is, zijn er intern ook veranderingen geweest. Zo ligt de focus is tegenwoordig meer op de Chinese markt.

"De markt was gefragmenteerd en er waren geen grote bedrijven. De sector was niet zo respectabel als vandaag de dag," blikt Echo Yuan terug op de afgelopen twintig jaar. "Er waren ook minder middelen voor investeringen en er was minder talent. Nu is dat anders en willen private equity bedrijven investeren in de sector. Iedereen ziet het belang van gezonde voeding."

"Alles doen met de telefoon"
Joy Wing Mau heeft sinds de start van het bedrijf een sterke relatie opgebouwd met de retailers. "We waren als eerste leverancier voor de supermarkt, dus we hebben een stevige relatie opgebouwd," vertelt Echo. "Vanuit de retail breiden we nu uit naar de groothandel." Het bedrijf heeft inmiddels op 11 locaties in de grote Chinese steden een groothandelslocatie. Daarnaast is het bedrijf actief in de e-commerce en heeft enkele eigen winkels. "Er is een stevige concurrentie in de markt," vertelt Echo. "Wij willen niet enkel concurreren op prijs. We willen waarde toevoegen en service bieden aan onze klanten. Het team van meer dan 1.500 promotiemedewerkers is één van de sleutelfactoren."

De e-commerce markt in China groeit snel, maar het marktaandeel blijft desondanks nog beperkt. "In China doen we alles met de telefoon, ook betalen," verklaart Echo de groei van de online verkopen. De onlineverkopen concentreren zich vooral in de grote steden, waar veel consumenten op een relatief klein oppervlak te vinden zijn. "In grote steden is het makkelijker om bestellingen te bezorgen." Ze ziet daarin een duidelijk verschil met andere landen in Azië en Europa, waar het gebruik van de telefoon voor shoppen en betalen minder ontwikkeld is.

Marktontwikkeling in kleinere steden
"We focussen op de Chinese markt," legt Echo uit. De belangrijkste markten liggen in de grote steden als Beijing en Shanghai, maar Joy Wing Mau richt zich ook meer op de tweede- en derderangs steden. "De inwoners van deze steden hebben geld, maar het aanbod van kwaliteitsfruit is nog beperkt. Daar werken we aan."

Logistiek speelt daarin een belangrijke rol. Joy Wing Mau voorziet de enorme Chinese markt vanuit zes moderne opslag- en logistieke centra. Binnen die DC's is er flink geïnvesteerd in automatisering en software om bijvoorbeeld de voorraden beter te monitoren. "Op die manier kunnen we beter aan de vraag van de consument tegemoet komen."

Labels en internationale samenwerking
Door verschillende schandalen in de afgelopen jaren, rond bijvoorbeeld babymelk, is de Chinese consument het vertrouwen in binnenlandse producten gedeeltelijk verloren. Dat uit zich in een grote vraag naar importproducten, ook voor groenten en fruit. "Consumenten hebben een voorkeur voor bekende merken," geeft Echo toe. Toch investeert Joy Wing Mau in de binnenlandse productie om een sterk Chinees merk op te bouwen.
 
Daarbij wordt samenwerking met internationale partijen gezocht. "Op die manier introduceren we nieuwe teelttechnieken en rassen in China," vertelt Echo. Zo wordt er bijvoorbeeld samengewerkt met Hortifrut voor het opzetten van zachtfruitteelt in China. Daarbij ligt de focus op blauwe bessen. Veel multinationals willen teeltprojecten opzetten in het land en dat heeft een positief effect, ziet Echo. Consumenten krijgen een meer premium product en het is goed voor de bescherming van intellectuele eigendomsrechten. In combinatie met een Chinees label voor de binnenlandse producten wordt aan herstel van het vertrouwen in binnenlands fruit gewerkt. "Als consumenten een label eenmaal vertrouwen, is dat goed voor de hele sector."

Voor de komende jaren heeft de directie van Joy Wing Mau zich het doel gesteld om de omzet te vervijfvoudigen. Een ambitieus doel dat overeenkomt met een omzet van meer dan 50 miljard yuan in 2025. Dat doel wil het bedrijf halen door zich meer als serviceprovider te profileren en overnames binnen de Chinese sector worden niet uitgesloten. Vooral in de groothandelssector, waar Joy Wing Mau een relatieve nieuwkomer is, is nog veel ruimte voor groei. Daarnaast is er een andere trend zichtbaar die kansen biedt: onlinewinkels als JD.com en Alibaba openen fysieke winkels. "Daarmee willen ze een meer op maat gemaakte service bieden om aan de wensen van de consument tegemoet te komen."

Joy Wing Mau houdt vast aan de filosofie om waarde te creëren en waarde te delen, vertelt Echo Yuan. "We blijven open staan voor samenwerking met de beste partners wereldwijd. Door die samenwerking willen we een waardeketen opzetten met de beste rassen, telers, label, efficiëntie en de beste klantervaring."

Meer informatie:
Joy Wing Mau
ECHO YUAN
yuanbiwei@joywingmau.com
www. joywingmau.com