Duitse consumenten hechten waarde aan duurzame verpakkingen

Der boomende onlinehandel en de trend naar altijd kleinere verpakkingen en voorgeportioneerde producten in de supermarkt laat de afvalbergen groeien en belasten het milieu. De consumenten zijn zich bewust van dit probleem – en pleiten voor minder verpakkingsafval: drie kwart van de supermarktklanten koopt bij het boodschappen doen bij voorkeur producten met zo min mogelijk verpakking. Bijna één op de drie zou zelfs afzien van de aankoop van een product wanneer hier teveel of een niet duurzame verpakking omheen zit.

Duitse consumenten staan open tegenover duurzame verpakkingen. Tenminste, zolang daar geen extra kosten mee verbonden zijn: negen van de tien consumenten zou duurzame verpakkingen vooral dan gebruiken als ze niet meer kosten. Ongeveer één vierde van de consumenten (23 procent) zou bereid zijn om meer geld uit te geven aan een product met een duurzame verpakking. Tot deze conclusies komt het onderzoek 'Verpakkingen in de focus' van PwC op basis van een representatieve enquête onder 1.000 consumenten.

Statiegeldverpakkingen: populair, maar moeilijk te herkennen
Uit milieu opzicht is het gunstig om verpakkingen langer te gebruiken. Het principe van de statiegeldverpakkingen is bij de Duitsers ook ronduit populair: negen van de tien consumenten staat positief tegenover de mogelijkheid om verpakkingen meerdere malen te gebruiken. Ongeveer twee derde geeft aan dat zij producten in statiegeldverpakkingen zoals frisdrank en yoghurt reeds prefereren bij de aankoop.

Er zijn echter ook kritische noten: vier van de tien consumenten klagen dat zij vaak problemen hebben met het herkennen of ze een verpakking voor eenmalig of meermalig gebruik in handen hebben. "Hier zijn producenten en handelaren aan zet om hun producten uniform te kenmerken. Voor de kopers moet op het eerste oog herkenbaar zijn of het om een wegwerp- of statiegeldverpakking gaat", aldus Hendrik Fink, leider Sustainability Services bij PwC.

Plicht voor de producenten en handelaren

Over de vraag wie hoofdzakelijk de verantwoordelijkheid draagt om het verpakkingsafval te reduceren hebben de consumenten een duidelijke mening: als hoofdverantwoordelijken noemen ze de producenten (45 procent), gevolgd door de handel (22 procent) en de wetgevers (18 procent).

Wie is er hoofdverantwoordelijk voor het reduceren van verpakkingsafval?

Andere uitkomsten van het onderzoek
Minder is meer: bij veel producten zou minder verpakkingsmateriaal voldoende zijn - dat zeggen de consumenten bijna uniform (94 procent). Met name bij drogisterij- en hygiëneartikelen klagen veel consumenten over te veel verpakkingsmateriaal.

Plastic heeft een slechte naam: de overgrote meerderheid is voorstander van het reduceren van de hoeveelheid materiaal tot een minimum en van het gebruikmaken van recyclebaar materiaal. Negen van de tien ondervraagden is voorstander van zo veel mogelijk afzien van het gebruik van plastic. Daarnaast is er een trend te zien richting verpakkingsvrij inkopen doen: bijna negen van de tien supermarktklanten zou bereid zijn om af te zien van het gebruik van omverpakkingen. Tien procent heeft al eens in een verpakkingsvrije supermarkt boodschappen gedaan of doet dit regelmatig.

Drie kwart van de consumenten is voorstander van een statiegeldsysteem voor verzendverpakkingen. 70 procent van hen zou zelfs bereid zijn om daarvoor statiegeld van gemiddeld 2,49 euro te betalen.

Voor verdere informatie:
www.pwc.de

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018