Daniel Mathieson, CEO Zespri

"Een duidelijker beeld van wat de consument van een kiwi verwacht"

Vorig jaar september stelde Zespri Dan Mathieson aan als nieuwe directeur. Mathieson was al 15 jaar werkzaam bij Zespri. In zijn vorige functie was hij directeur Global Sales & Marketing. FreshPlaza sprak hem vorige week tijdens Fruit Logistica in Berlijn. 

"De nieuwe directeur van Zespri is in vele opzichten een voortzetting van wat we altijd al gedaan hebben. We hebben een goede strategie, een geweldig team mensen over de hele wereld en een uitstekend product waarop we goede reacties van klanten en consumenten krijgen. Dit geldt met name voor onze SunGold kiwi's," legt Dan Mathieson uit. "Er zal weinig veranderen aan de structuur van ons bedrijf en ook de strategie zal vrijwel hetzelfde blijven omdat we goede vooruitgang boeken. We houden ons nu meer bezig met de finesses dan dat we grote veranderingen doorvoeren."



Dan zal zijn tijd gaan verdelen tussen het kantoor in Singapore en het Zespri hoofdkwartier in Nieuw-Zeeland. Hij zal zo'n tien dagen per maand in Singapore aanwezig zijn en de rest van de tijd in Nieuw-Zeeland en op op de internationale markten van Zespri. 

"Er werken ongeveer 30 mensen in ons kantoor in Singapore en we willen er zeker van zijn dat we het juiste evenwicht tussen vraag en aanbod vinden. Het is belangrijk dat onze organisatie het vraag gedreven pad blijft volgen door onze consumenten echt te leren begrijpen en relaties op te bouwen met onze klanten. Dit is waar we de laatste paar jaar flink in geïnvesteerd hebben."

Zespri exporteert naar ruim 50 landen en heeft wereldwijd 21 kantoren en 600 mensen in dienst.

Nieuw kiwiseizoen
Het Nieuw-Zeelandse kiwiseizoen zal medio maart aanvangen en volgens Dan zijn de vooruitzichten goed. De groeiomstandigheden waren gunstig en het warme weer in januari heeft gezorgd voor prima maten en een vroege rijping. 

"De productie van SunGold kiwi's zou zo'n 8 tot 10 miljoen trays hoger moeten liggen dan vorig jaar. Dit komt grotendeels doordat nieuwe plantages commerciële volumes opleveren. Ook de volumes groene kiwi's zullen wat stijgen ten opzichte van het voorgaande seizoen. Het is nog wel wat vroeg om hier iets over te zeggen. We rekenen in elk geval op een goede groei ten opzichte van het seizoen 2017 en we zullen dichter in de buurt komen van het volume van 2016."

Zespri komt hiermee dichterbij het waarmaken van haar doelstelling om de volumes golden kiwi's te verhogen zodat deze die van groene kiwi' overtreffen om beter aan de consumentenvraag te kunnen beantwoorden. Vorig jaar bedroeg de oogst groene kiwi's 65 miljoen en die van golden 52 miljoen trays. "In 2020 verwachten we meer golden dan groene kiwi's te oogsten in Nieuw-Zeeland. Dit is ook onze doelstelling voor de overzeese productie, hoewel dit nog wel even kan duren."

Dan vervolgt zijn verhaal door te vertellen dat de consumentenvraag naar het ras SunGold sterk is, wat vooral te danken is aan de zoete smaak en het eetgemak van deze kiwi. "Dit is waar de consument vandaag de dag naar op zoek is. We merken dat de hele kiwicategorie groeit, hoewel het aandeel van de groene kiwi's niet zo snel groeit als dat van golden."

Overzeese productie

Buiten Nieuw-Zeeland vindt de grootste productie in Italië plaats, gevolgd door Frankrijk en wat kleinschaliger experimentele plantages in Spanje, Portugal en Griekenland. In Azië zijn er plantages in Japan en Korea. We zijn ook begonnen met proeven in Noord-Amerika en China. 

"Wat we in de Verenigde Staten zien, waar we premium SunGold aanbieden, is dat ook de afzet van groene kiwi's hoger is. We hebben nu een team van tien in Californië en dit zal verder blijven groeien omdat onze markt in Noord-Amerika groeit."

De proeven in China zijn al even aan de gang en evenals bij veel andere populaire merkproducten in China bestaat het risico op 'namaak' en dit geldt ook voor Zespri. "We zien behoorlijk wat imitaties van het Zespri merk in China en we blijven samen met de autoriteiten actie ondernemen om dit in te dammen. Dit geldt ook voor de proeven die we doen, waarbij ook het gevaar bestaat dat plantmateriaal wordt gestolen en gekopieerd. We pakken dit op dezelfde manier aan door de lokale autoriteiten te informeren. In Nieuw-Zeeland investeren we ook in meer middelen op dit vlak en dit is een succes."

Willen de Chinezen fruit van eigen bodem?
"Hierover willen we feedback van onze consumenten krijgen. Ze stellen importfruit zeker op prijs maar genieten ook van lokaal geteeld fruit. We moeten er gewoon voor zorgen dat we de kwaliteit op zo'n niveau krijgen dat deze beantwoordt aan de eisen van deze consumenten. We willen er zeker van zijn dat ons fruit in China volgens dezelfde strenge standaarden wordt geteeld als de kiwi's die in Nieuw-Zeeland en op het noordelijk halfrond worden geteeld. Er zal een strategie ontwikkeld worden om zowel uit China als Nieuw-Zeeland te leveren zodat er 12 maanden per jaar premium kiwi's in het winkelschap liggen," vervolgt Dan. 

Tegenwoordig zijn er veel goede Chinese kiwi's op de markt maar volgens Dan is dit gunstig voor de kiwicategorie. "We willen de kiwicategorie ook laten groeien omdat deze momenteel nog een klein onderdeel van het fruitsegment vormt. We zien dus veel ruimte voor groei. Als er meer goede kiwi merken op de markt zijn dan zal dit alleen maar meer aandacht op de categorie vestigen."

Eén van de uitdagingen waar de kiwisector mee te maken heeft is het enorme kwaliteitsverschil van het fruit dat er op de markt is. Een deel hiervan wordt onrijp geplukt. Wanneer de consument een slechte ervaring heeft, kan het weken of zelfs langer duren voordat deze opnieuw kiwi's koopt.

Rode kiwi's

Er zijn veel rode kiwirassen en Zespri bekijkt momenteel een aantal potentiële rode rassen. "Er zijn al een paar rode rassen uit de pijplijn gekomen maar er was geen enkel ras bij waar we voldoende vertrouwen in hadden om het op de markt te brengen. We evalueren dit seizoen een ander rood ras om te zien of het aan alle eisen voldoet, zoals de maat, smaak, resistentie tegen Psa enzovoort. Zodra we een ras vinden dat aan al deze criteria beantwoordt, dan willen we dit zo snel mogelijk introduceren. We merken dat rode kiwi's goed ontvangen worden vanwege de zoete smaak en kleur."


Prototype van de schilmachine van PND

Zespri evalueert ook nieuwe rassen met een eetbare schil en een schil- en snijmachine voor kiwi's die in supermarkten, sapbars en zelfs fastfood-restaurants kan worden geplaatst. Dit maakt kiwi's toegankelijk voor de groep consumenten die het fruit lekker vindt maar niet zit te wachten op gedoe met schillen en snijden of plakkerige handen. 

De komende vijf jaar
"We willen uitgroeien tot één van de populairste merken van gezonde voeding. Ook zal er een ander evenwicht tussen golden en groene kiwi's ontstaan. Er zullen meer golden dan groene kiwi's zijn. Daarnaast zullen we een beter inzicht hebben in wat de consument van een kiwi verwacht, variërend van de smaak tot het gemak van eten. 

"De relaties met onze distributeurs en retailers zullen beter zijn en de betere integratie van deze partners op onze markt zal het mogelijk maken om gedurende een langere periode beter fruit kunnen leveren. Ons doel is om jaarrond te kunnen leveren."

Dan vertelt dat Zespri op sommige markten al vrij dicht in de buurt van deze doelstelling komt. In Europa kan Zespri veel van haar grote retailpartners 12 maanden per jaar van groene kiwi's voorzien maar in delen van Azië, waar de aanvoer nog niet zo groot is, kan er maar een korte periode geleverd worden. De volumes golden kiwi's nemen ieder seizoen toe maar het zal nog jaren duren voordat het gat in de aanvoer tussen beide halfronden gedicht is.

Voor meer informatie:
Dan Mathieson
Zespri
Tel: +64 7 572 7600
Email: daniel.mathieson@zespri.com

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018