Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederlands en Indiaas bedrijf komen met verpakkingsoplossing

Perfotec en Uflex hebben samengewerkt aan de ontwikkeling van Flexfresh. Flexfresh is een verpakkingsoplossing die de houdbaarheid van verse groenten, fruit en bloemen drastisch verbetert. Uflex heeft een gepatenteerde verpakkingsfolie ontwikkeld, die een hoge mate van vocht doorlaat. Deze folie is gecombineerd met het systeem voor laserperforatie en het meten van respiratie van Perfotec. Volgens Bas Groeneweg van Perfotec is het eindresultaat een film die feitelijk als een tweede huid voor de verpakte groenten of fruit werkt. Flexfresh is bovendien volledig biologisch afbreekbaar. 



Bas Groeneweg was samen met onderdirecteur Natarajan Siva Shankaran van Uflex aanwezig op Fruit Logistica in Berlijn, waar Flexfresh werd gedemonstreerd. Flexfresh werkt op basis van zogeheten "Modified Atmospheric Packaging". "In de verpakking wordt de juiste beschermende atmosfeer in stand gehouden," zegt Bas. "De perforaties zijn zo geplaatst, dat de juiste balans tussen zuurstof en koolstofdioxide in de verpakking in balans blijft. Dit zorgt voor een verminderde respiratie binnen de verpakking. Hierdoor wordt het rijpingsproces vertraagd en wordt de houdbaarheid verbeterd. Retailers hebben dankzij de verbeterde houdbaarheid meer omzet en minder verspilling."

"Een van de problemen van aangepaste atmosferische verpakking bij hoeveelheden van 5 tot 10 kg is dat het product 'ademhaalt', waardoor vocht zich op begint te hopen. Dit is erg slecht voor de groenten of fruit, omdat dit leidt tot de vorming van schimmels of bacteriƫn," zegt Bas. De zakken van Flexfresh houden het product droog, maar voorkomen ook uitdroging dankzij de stabiele luchtvochtigheid in de zakken.



Volgens Natarajan Siva Shankaran houden de zakken verschillende soorten producten voor verschillende periodes langer houdbaar. "Spuiten blijven bijvoorbeeld vijfentwintig dagen lang vers," aldus Siva. De zak bereikt volgens hem dit effect op verschillende manieren. "Het bevordert de vorming van koolstofdioxide. Door de gecontroleerde respiratie in combinatie met een hoge luchtvochtigheidsgraad is er praktisch geen gewichtsverlies. Dit verbetert de houdbaarheid."

Ook is volgens Siva de opname van ethyleen niet langer nog een probleem. "De luchtvochtigheid zorgt er voor dat de hoeveelheid ethyleen die vrijkomt op natuurlijke wijze wordt verminderd." Volgens Bas Groeneweg moet er in sommige gevallen nog worden ingegrepen om de laatste resten ethyleen te verwijderen. "Dit verbetert de houdbaarheid over het algemeen nog meer, maar de zakken werken ook goed zonder dat de ethyleenresten worden verwijderd," voegt Siva toe.

"Een van de grootste ontwikkelingen voor Freshflex had te maken met bloemen," vervolgt Siva. "We hebben samengewerkt met Bloompost.nl en de Dutch Flower Group. We hebben op deze manier een watervrije oplossing ontwikkeld, waarmee bloemen via een normale koerier rechtstreeks aan huis kunnen worden geleverd zonder dat er in deze leveringsketen nog water nodig is. Bloemen kunnen onder de juiste omstandigheden twintig dagen zonder water goed blijven," aldus Siva.




Volgens Bas wordt de verpakkingssector voor verse AGF gekenmerkt door de vraag van de klant naar de best mogelijke bescherming van het product. "Het is een erg uitdagende markt. De klanten zien verpakking als een soort verzekering voor hun groenten en fruit," licht hij toe.

"Verpakking is meer dan alleen maar verpakking. Het is de laatste stap die ervoor zorgt dat het product dat de klant heeft geteeld in een zo goed mogelijke staat bij de consument terecht komt. Soms is er sprake van lange afstanden of lange transporttijden. Als er geen goede verpakking wordt gebruikt, vergaat de groente of fruit tijdens de reis. Zowel retailers als consumenten willen verse groenten en fruit. Dat is wat wij ze aan kunnen bieden. Dankzij onze gecombineerde technologie onderscheiden wij ons van de concurrentie," zeggen Bas en Siva tot slot.

Voor meer informatie:
Rohit Sharma
Uflex Limited (India)
Phone: +91-120-4012345 (Extension: 339)
Fax: +91-120-2556040 | +91-120-4012363
Mobile: +91-9910300187
rohit.sharma@uflexltd.com
www.uflexltd.com
Publicatiedatum: