Wordt de consument de ketenregisseur?

De lijn naar de consument wordt steeds korter. Met initiatieven zoals Ins World en Amazon worden alle stappen uit de keten van fabrikant naar consument geëlimineerd. De consument heeft steeds meer macht en vrijheid om te bepalen van welke fabrikant hij de producten in huis haalt. Door de digitalisering van de markt is de consument niet meer beperkt tot de lokale retailer en is het beschikbare aanbod vele malen groter. Hoe waarborg je dat de consument in deze grote markt juist jouw producten prefereert? En welke aanpassingen vergt dit in de supply chain en de interne digitalisering?

De consument komt dichterbij
Door de steeds verder gaande transparantie in de keten heeft de consument de beschikking over steeds meer data. Waar komt het product vandaan? Welke weg heeft het afgelegd? En welke partijen zijn er mee gemoeid? Oftewel, wat houdt de consument tegen om met deze nieuwe kennis alternatieve ketens aan te spreken om in zijn behoefte te voorzien. Door de consument van juiste informatie te voorzien met betrekking tot certificeringen zoals Fairtrade en het kunnen aantonen van de herkomst, wordt het beslissingsproces van de consument beïnvloed en ondersteund. Deze informatiestroom vergt een integrale informatievoorziening, waarbij het product van herkomst tot en met afzet wordt gevolgd en traceerbaar is. De interne processen moeten hierop worden aangepast, zodat de markt op de juiste manier kan worden bediend en van de juiste informatie wordt voorzien.

Online one-stop marktplaatsen
De grotere behoefte aan informatievoorziening komt ook terug met de opkomst van online marktplaatsen. Platformen zoals Ins World, Amazon verkleinen de keten tot de consument door zich als online one-stop marktplaats te profileren, waarbij de consument een overzicht wordt geboden van het complete aanbod en aanbieders. Groot verschil met de huidige online retail is dat de transactie veelal direct tussen de aanbieder en de consument plaatsvindt. Correctheid van informatie speelt hierin een cruciale en beslissende rol. De hoeveelheid data van deze directe consumentenorders die het interne proces beïnvloeden, zal toenemen. Denk hierbij aan de door de consument samengestelde fruitmanden of maaltijdpakketten of het zelf kiezen van aflevermomenten.

Focus houden op je product
Het direct leveren aan consumenten brengt diverse uitdagingen met zich mee voor de keten. Om de AGF keten hierop aan te sluiten, biedt Schouw een any-device platform waarmee de juiste informatie wordt voorzien voor verschillende stappen in het proces. Door gebruik te maken van Foodware 365 in combinatie met Office 365, PowerBI, PowerApps en Flow worden de processen geoptimaliseerd en de gehele keten tot aan de consument van informatie voorzien. Met behulp van dit Microsoft ecosysteem ontzorgt Schouw voedingsbedrijven waardoor deze in staat worden gesteld hun focus te behouden daar waar het telt: op hun eigen product.

Benieuwd naar deze oplossing voor de AGF? Volg dan het webinar op 6 maart.

Voor meer informatie:
Schouw Informatisering
Marlie van Meer
T: +31 (0)76 5042520


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018