Pieter Maarleveld, directeur GS1

Hoe ziet de toekomst van standaarden eruit?

Ruim veertig jaar na de introductie van de barcode wordt de informatiebehoefte naar allerlei informatie over producten steeds groter. Kijk maar naar de roep om informatie door de consument. Ze willen niet alleen de verplichte informatie over allergenen en ingrediënten, maar ook steeds vaker informatie over de herkomst van het product. GS1 werpt een blik op de toekomst van standaarden.



Innovaties als Blockchain, Internet of Things, Artificial Intelligence, Big Data zijn er al. Ze zullen een enorme impact hebben op hoe bedrijven zullen moeten gaan opereren. En vergis u niet, we staan nu al op het punt dat de impact van al die technologische ontwikkelingen om ons heen zichtbaar wordt. Niet voor niets staan deze onderwerpen op het plenaire programma van het GS1 congres (8 maart) op het programma. Met daarna in de sectorsessies een verdieping in hoe dit verder werkt in de sector en hoe standaardisatie hierbij dit proces ondersteunt.

Voldoen de standaarden van vandaag voor de retail van morgen? Hoe zullen standaarden zich moeten aanpassen aan de veranderende behoeften die ontstaan door nieuwe ontwikkelingen?

Standaarden maken processen transparant, efficiënt en goedkoop
De belangrijkste reden om met standaarden te werken, is de interoperabiliteit van informatiesystemen. Zonder gemeenschappelijke taal kunnen we simpelweg in de verschillende bedrijfsprocessen niet communiceren. Of dat nu gaat om het administratief afhandelen van facturen, logistieke processen of het kunnen verstrekken van productinformatie aan de consument.

Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland: "Standaarden zijn onmisbaar. Als ICT-systemen, programma's en gegevens niet op elkaar afgestemd zijn, brengt vernieuwing veel werk en kosten met zich mee. Een standaard maakt deze processen veel efficiënter, goedkoper en makkelijker uit te voeren."

Ontwikkelingen in de gaten houden
Het gebrek aan standaarden of het niet goed gebruik van standaarden staat innovatie nog te vaak in de weg. Bedrijven moeten efficiënt en flexibel blijven om de klant dat te bieden waar hij om vraagt. Een excellente prestatie naar je klant toe leveren, daar gaat het uiteindelijk om. En dit betekent dat ze moeten kunnen beschikken over de juiste standaarden en voldoen aan vereisten van complexe toeleveringsketens en regelgeving. Een schroef en een schroevendraaier moeten passen, half passen werkt gewoon niet. Kortom, standaarden bewegen mee wat er nodig is in de business. Alleen dan kunnen bedrijven nu én in de toekomst hun bedrijfsproces blijvend verbeteren, meent Pieter Maarleveld.

"Neem hierbij het goed kunnen aanbieden van producten op de webshop. Welke aanvullende informatie over een product willen consumenten weten?" Dit is één van de belangrijke projecten voor het komende jaar voor de doe-het-zelfsector: het GS1 datamodel met e-commercevelden verder uitbreiden.

"Daarom is het bij GS1 belangrijk om nieuwe ontwikkelingen goed in de gaten te houden, zodat we onze standaarden toekomstbestendig houden en zo innovatie de ruimte kunnen geven."

Toekomst van standaarden op een rij gezet

Veranderend consumentengedrag
Veranderend koopgedrag is vooral het gevolg van internettoegang en smartphones. "Consumenten worden veeleisender en willen toegang tot meer informatie. Het traditionele en fysieke winkellandschap verandert met de kracht van een tsunami. Als producent en retailer kun je maar beter de handschoen oppakken en productinformatie gaan delen met die nieuwsgierige consument", aldus Maarleveld
 
De beschikbaarheid van nieuwe technologie
De 3D-printers, robots en zelflerende computerprogramma's vinden steeds meer hun weg naar ons dagelijks leven. Het succes van deze nieuwe technologieën vindt alleen plaats bij de gratie van standaarden.

Pieter Maarleveld: "De met technologie doorspekte toekomst nadert ongekend snel. Nieuwe technologieën, zoals RFID chips en GPS, openen samen met slimme mobieltjes een wereld van mogelijkheden. De grootste uitdaging ligt in het maken van de verbinding met de consument."

Implementatie standaarden vormen de ruggengraat
Alles bij elkaar moet het ontwikkelen, delen en implementeren van standaarden de ruggengraat vormen. Zeker als we de consument en technologie volledig zouden willen omarmen.

"De uitdaging is tijdig kunnen inspelen. Bedrijven gaan processen pas standaardiseren als er voldoende kritische massa is. Mijn advies is: Wacht nooit te lang! Zorg ervoor dat u het gebruik van standaarden goed integreert in bedrijfsprocessen. Zo wordt enerzijds geld bespaard en kan er anderzijds efficiënter worden gewerkt."

De volledige integratie van standaarden in hele sectoren is onontbeerlijk. "Productinformatie vindt zo langzamerhand ook haar weg naar de consument. En dat kan alleen als data betrouwbaar (en op orde) is. Als GS1 kunnen wij het verschil maken voor bedrijven door de focus te leggen op één bron voor alle betrouwbare data."

Kom alles te weten over wat GS1 doet en wat de belangrijkste projecten zijn: GS1 Nederland congres, 8 maart.

Bron: GS1

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018