Bedrijf viert twintigjarig bestaan

Omzet Chinese Joy Wing Mau bereikte €1,3 miljard in 2017

"We verwachten dat ons bedrijf zich de komende twintig jaar zal ontwikkelen tot een wereldspeler binnen de fruitsector," vertelde Mau Wah Liu, voorzitter van de Joy Wing Mau tijdens een jubileumdiner dat op 7 januari plaatsvond in Shenzhen. 

Het bedrijf had enkele honderden zakenrelaties en partners uit meer dan twintig verschillende landen en regio's uitgenodigd om aanwezig te zijn bij dit evenement. Vertegenwoordigers van 's werelds grootste fruitbedrijven, waaronder Capespan, Hortifruit, T&G, Driscoll's en Zespri, waren aanwezig, evenals afgevaardigden uit Nieuw-Zeeland, Australië, Chili, de ambassade van de Verenigde Staten, consulaten en belangrijke organisaties. Onder de genodigden bevonden zich ook vertegenwoordigers van de belangrijkste groothandelsmarkten en fruitbedrijven.


Viering van het twintigjarig jubileum van Joy Wing Mau



Van niets naar bijna €1,3 miljard
In 1998 startte Joy Wing Mau zijn bedrijf met een paar medewerkers en één vrachtwagen in Shenzhen. Gedurende de afgelopen twintig jaar was Joy Wing Mau een pionier binnen de Chinese fruitsector. Het bedrijf ontwikkelde zich van een fruithandel tot een retailleverancier en van een verticaal geïntegreerd fruitbedrijf tot een waardeketen platform. De jaaromzet van het bedrijf groeide van €12,8 miljoen in 2002 naar bijna €1,3 miljard in 2017.

In 2004 introduceerde Joy Wing Mau als eerste bedrijf in de Chinese fruitsector een ERP-systeem. In 2016 werkte het bedrijf samen met Oracle om aan de internationale standaard te kunnen voldoen. In hetzelfde jaar implementeerde het herstructurering van aandelen en een ESOP (Employee Stock Ownership Plan). In 2011 heeft het bedrijf Capespan als aandeelhouder binnengehaald om de wereldmarkt te kunnen betreden en in 2016 heeft het een belang van 19,99% in T&G gekocht en een joint venture opgericht met Hortifruit. Met deze reeks vernieuwende maatregelen heeft Joy Wing Mau zich ontwikkeld tot het grootste fruitbedrijf van China. Het bezit ruim 50 teeltlocaties in China en 6 boomgaarden in het buitenland. Dagelijks levert het bedrijf 2.000 ton vers fruit af via 7 grootschalige en 40 kleinere distributiecentra. Het fruit gaat naar 80 steden en 5.000 retailwinkels en 10.000 fruitzaken waarmee dagelijks 10 miljoen consumenten bediend worden. Het bedrijf jaagt de groei van 1,2 miljoen telers in China aan. 

Ontwikkeling sector aanjagen in China
In landen waar de tuinbouwsector ver ontwikkeld is, zijn onderzoek naar en het vervangen van rassen belangrijke drijfveren, vertelde Mau Wah Liu tijdens het evenement. Hij benadrukte dat het van groot belang is voor China dat het op korte termijn toegang krijgt tot nieuwe rassen en technologieën uit landen waar de sector op een hoog niveau staat, met name gezien de huidige situatie van de Chinese fruitsector.

 Mau Mau Wah Liu, Voorzitter van Joy Wing Mau houdt een speech

Hij sprak de bereidheid uit om de kwaliteit van Chinees fruit op wereldniveau te brengen en de beste rassen en technieken te introduceren om de ontwikkeling van de Chinese sector te bevorderen wat in het voordeel van zowel telers als consumenten is."

"Laten we onze visie niet uit het oog verliezen," vertelde Liu. "We willen de consument veilig fruit leveren en onze klanten een efficiënte toeleveringsketen. We willen een platform bieden waar werknemers met plezier werken en de productietechnieken in de Chinese fruitsector verbeteren."

Op zoek naar partners in de sector
Joy Wing Mau hanteert als filosofie: "Creëer waarde en deel waarde," vertelt Jason Zhang, directeur van Joy Wing Mau. "We willen de wereldwijde waardeketen delen en zijn hiervoor op zoek naar de beste partners overal ter wereld. Door samen te werken, hopen we een waardeketen op te bouwen met de beste rassen, bedrijven en merken en het hoogste niveau van efficiëntie en klantervaring te bereiken."


Jason Zhang, directeur van Joy Wing Mau houdt een speech

Het doel is om tot de 500 grootste Chinese bedrijven te behoren
Vooruitblikkend op de toekomt laat Zhang weten dat Joy Wing Mau vijf platforms zal integreren, waaronder onderzoek en ontwikkeling, producten, logistiek, channels en marketing om de belangrijkste middelen wereldwijd te verbinden en uit te kunnen groeien tot een professioneel omnichannel-bedrijf. De doelstelling van Joy Wing Mau is om in 2020 een omzet van €6,4 miljard te behalen, tot de 500 grootste Chinese bedrijven te behoren en een leidende positie te verwerven op de internationale fruitmarkt.




Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018