"„Markt tendeert in de richting van gepelde walnoten"

Kersttijd is notentijd. Amandelen, pinda's maar ook ongepelde walnoten zijn momenteel erg populair. Over het hele jaar gezien wordt de handel echter bepaald door de gepelde varianten, vooral bij de walnoten. "De huidige verhoudingen liggen hier in Duitsland op circa 75 procent gepelde walnoten tegenover 25 procent ongepelde walnoten", aldus verkoopleider Jens Borchert van Palm Nuts & More, een verkoopbedrijf van Californische walnoten.

"De markt tendeert in de richting van gepelde walnoten c.q. convenience. Gepelde walnoten horen inmiddels ook tot de artikelen die het hele jaar door verkocht worden. We gebruiken ze bijvoorbeeld als ingrediënt in een salade.'' Jens beweert echter dat de walnoten zich nog niet op het niveau van de pinda's en amandelen bevinden. "Walnoten zijn nog niet als snack gevestigd. Gezouten walnoten staan bijvoorbeeld nauwelijks in de focus bij de klant. Aan de andere kant zijn walnoten zeer geliefd als ingrediënt in notenmengsels en muesli.''


De plantage in de Amerikaanse staat Californië

Tijdsgebonden
Palm Nuts & More (Mariani Nut Company) representeert een producent uit de Amerikaanse staat Californië, na China het op één na grootste teeltgebied ter wereld. De Californische walnotenhandel verliep dit seizoen volgens Jens in z'n geheel genomen naar tevredenheid, hoewel de temperatuur aan het einde van het seizoen iets te hoog was. "We hadden een grote oogst verwacht, die zal uiteindelijk echter iets kleiner uitvallen. De noten hebben deels onder de hitte geleden en enkele noten zijn wat donker. Voor de rest is de kwaliteit goed en er zijn meer lichte walnoten dan vorig jaar. Ook het aandeel aan werkelijke 'sunburn', oftewel verschrompelde noten, is dit jaar kleiner. De prijzen van gepelde walnoten zijn vergeleken bij vorig jaar eigenlijk slechts licht veranderd. In Frankrijk was het seizoen slechter: daar heeft men vanwege de vorst veel oogst verloren.'' 


Binnen een maand na de oogst moeten de noten verkocht worden

Jens benadrukt dat walnoten een zeer tijdsgebonden handel vormen. Uiterlijk op 16 december - binnen een maand na de oogst - moeten de noten verkocht zijn. "Dit jaar was de oogst een week later dan vorig jaar. Dan moet men zien dat alles zo snel mogelijk verscheept wordt.'' In dat kader is kwaliteitsbewaking ook een zeer belangrijk zwaartepunt binnen het bedrijf, zo benadrukt Jens. "De walnoten worden in Californië eerst met water gewassen en aansluitend gedroogd. Daarna volgt er hier na de verscheping nog een kwaliteitscontrole, waarbij men controleert op vochtigheid en eventuele schimmel c.q. de kwaliteit volgens de UNECE-norm.''


Nadat de noten op de grond gevallen zijn, worden ze verzameld

Directe levering
Nuts & More bestaat sinds 1975 en begon als het klassieke importbureau Horst W. Palm Nüsse. In die tijd leverde men gedroogd fruit van internationale afladers direct aan afnemers in heel Europa. Na een generatiewisseling in mei 1999 wordt het bedrijf voortgezet als PALM Nuts & More. Het bedrijf kenmerkt zich door directe belevering van de levensmiddelenhandel, evenals aan de verwerkingsindustrie, de importsector en de groothandel. Om aan de vraag te kunnen voldoen, werkt het bedrijf samen met Mariani of California.



Verdere informatie:
PALM Nuts & More Nuss und Trockenfrucht GmbH & Co. KG
Directie: Joachim Alkewitz & Jens Borchert 
Lindenstrasse 17
D-21244 Buchholz/N.
Tel: +49 4181 9091 14




Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018