Fruitterminal in havenstad Sète ontvangt eerste lychees uit Madagaskar

Na oproepen tot het indienen van voorstellen in juni 2016, werd het in Duinkerke gevestigde Conhexa deze zomer gekozen om de koelfaciliteit van de haven van Sète te gaan beheren en de AGF-overslag verder te ontwikkelen. 



De activiteiten vingen op 10 december aan met de aankomst van een eerste koelcontainer van het Nederlandse Seatrade. Het containerschip had een 14 daagse reis uit Madagaskar achter de rug en vervoerde een lading van ruim 8 ton lychees voor haar Europese klanten. 



De bouw van de temperatuur gecontroleerde opslagruimtes (+1°C tot -25°C) heeft meer dan €20 miljoen gekost en de 23.000 m2 tellende faciliteit beschikt over de capaciteit om jaarlijks 500.000 ton versproducten te verwerken. De nabijheid van de faciliteit tot de kades en water met een diepte van meer dan 450 m maakt het mogelijk om zowel met conventionele schepen als containers te werken. De faciliteit is eveneens uitgerust met hoogwaardige apparatuur zoals een Eurocrane containerkraan die in 2012 werd ontwikkeld en een mobiele Liebherr kraan uit 2013, beide gefinancierd door het Etablissement Public Régional Port Sud de France. 

Lychee-importeurs, die hun vracht doorgaans in Noord-Europese havens als Zeebrugge en Antwerpen lossen, tonen nu belangstelling voor de haven van Sète dankzij de infrastructuur, faciliteiten en goede reputatie van Conhexa. 



Het is niet alleen mogelijk om de transittijd met vier dagen te verkorten (in vergelijking tot die van Madagaskar naar Zeebrugge) maar er kan ook tijd bespaard worden in de laatste fase van het distributieproces omdat veel van de vracht die in het noorden aankomt vervolgens weer over de weg naar Zuid-Europa wordt vervoerd. 

Lychees zijn zeer kwetsbaar en niet bestand tegen vertragingen. Snelheid en betrouwbaarheid zijn dan ook belangrijke voorwaarden en hieraan kan de haven van Sète prima voldoen. Luc van Holzaet, directeur van de Conhexa groep, vertelt dat het bedrijf haar klanten hiermee aan kan tonen dat het in staat is om op efficiënte wijze alle soorten versproducten te verwerken in Sète. 



De hele logistieke operatie werd binnen slechts 4 dagen met succes afgerond, ondanks het regenachtige weer. Alle betrokken partijen (Port de Sète, Delom Portuaire, Transfert Intl, etc.) zijn er in geslaagd de schepen efficiënt te lossen met een overslagcapaciteit van van 22 containers per uur, ofwel 1.800 pallets per dag. Dit is een hele prestatie als men bedenkt dat de laatste lading fruit hier in 2013 aankwam. Vanuit logistiek oogpunt is het team van Conhexa uitstekend in staat gebleken om de cross-docking werkzaamheden perfect te plannen, evenals de levering aan klanten in heel de EU, waarbij de temperatuur in de faciliteit voortdurend op 1° werd gehouden. 

Snelheid en betrouwbaarheid zijn de twee sterke punten om nieuwe activiteiten aan te trekken, die ook voordeel zullen hebben van de expertise en aanwezigheid van P&O Ports dat de leiding heeft over de nieuwe containerterminal. 



Conhexa stelt zich ten doel een referentiepunt binnen de levensmiddelenlogistiek te worden in het zuiden van Frankrijk en een Mediterrane aanvulling te bieden op de bestaande structuren in Noord-Europa. Gezien het huidige intensieve transport van groenten en fruit in de wereld, met Europa als belangrijkste importzone, heeft Conhexa zeer goede vooruitzichten voor de toekomst. 

Madagaskar is 's werelds grootste lycheeproducent met een productie die dit jaar 70.000 ton bedraagt (30% lager als gevolg van de droogte). Het seizoen is erg kort en loopt van half november tot halverwege januari. De Europese markt blijft de grootste afnemer van dit fruit met een gemiddelde afzet van zo'n 18.000 ton per jaar. 
 
Voor meer informatie:
Tel : 04 67 46 35 01
Mob : 06 17 79 44 94

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018