Italië: Carrefour werkt met pastaleverancier tegen verspilling
Carrefour Italia gaat samenwerken met de Italiaanse pasta- en sausproducent Barilla om voedselverspilling in Italië aan te pakken. De twee bedrijven gaan zorgen voor voorlichting bij consumenten. Zo worden er tips gegeven over hoe overgebleven groenten in pastagerechten kunnen worden verwerkt in plaats van dat de groenten worden weggegooid. (
esmmagazine.com)
Voormalig Asda-baas wil einde aan plastic verpakking
Supermarkten zouden moeten stoppen met het gebruik van plastic verpakkingsmateriaal. Het merendeel van het plastic belandt namelijk op vuilnisbelten. Dat zegt voormalig Asda-hoofd Andy Clarke. Clarke was zes jaar lang CEO van de Britse keten. Volgens hem heeft de investering van miljarden ponden in het recyclen van plastic verpakkingsmateriaal nauwelijks enig effect gehad op de vervuiling in de wereld door plastic. Clarke doet daarom een beroep op de supermarktsector om het gebruik van plastic verpakkingsmateriaal geheel af te schaffen en in plaats daarvan gebruik te maken van duurzaam materiaal als papier, glas en aluminium.. (
thetimes.co.uk)
Italë: Gruppo Abate introduceert nieuw format in Sicilië
De Italiaanse regionale supermarktketen Gruppo Abate heeft een nieuw winkelformat geïntroduceerd in Siciliaanse gemeenschap Misterbianco. Het nieuwe concept heeft de naam Grande A en zorgt volgens Gruppo Abate voor een innovatieve winkelervaring, waarbij uit wordt gegaan van meer eenvoud, lagere prijzen en een aanschafbeleid aan de hand van recent consumentengedrag. (
esmmagazine.com)
Lidl creëert 500 banen door uitbreiding in VK
Lidl gaat in het Verenigd Koninkrijk 500 banen creëren door middel van een nieuw distributiecentrum in Peterborough in het midden van Engeland. Het nieuwe magazijn is onderdeel van een plan om in 2017/2018 in totaal £1,45 miljard (€1,63 miljard) in de Britse sector te investeren. De plannen van Lidl voor de aanbouw van de nieuwe faciliteiten wachten echter nog op goedkeuring. (
irishtimes.com)
Carrefour begint met nieuw thuisbezorg-concept in Frankrijk
Carrefour is in Frankrijk begonnen met een nieuw thuisbezorgplatform onder de naam Merci Voisin ("Dank je wel, buurman"). Met dit platform kunnen consumenten hun online bestellingen voor een klein bedrag thuis laten bezorgen door andere consumenten. (
retaildetail.eu)
Driekwart van Britse consumenten kiezen voor makkelijke retailer
Bijna driekwart van alle Britse consumenten geven aan dat ze doorgaans voor de retailer kiezen, die het makkelijkst in het gebruik is. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van het marktonderzoeksbureau Savvy. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat 71% van de ondervraagde consumenten winkelgemak nu een belangrijkere factor vindt dan vijf jaar geleden. (
esmmagazine.com)
Amazon versnelt uitbreiding in VK
Amazon gaat in 2018 in Bolton in het noordwesten van Engeland een nieuw distributiecentrum opzetten. Daarmee versnelt Amazon zijn uitbreiding in wat voor de e-commercegigant buiten Noord-Amerika zijn derde grootste markt is. Amazon heeft in het Verenigd Koninkrijk sinds 2010 £6,4 miljard (€7,19 miljard) geïnvesteerd in logistiek, onderzoek, het verwerken van bestellingen en het functioneren van het Britse hoofdkantoor. (Reuters)
VS: Costco is 58% goedkoper dan Whole Foods
Uit een vergelijkend onderzoek van JPMorgan blijkt dat Whole Foods voor de consument nog steeds een stuk duurder uitvalt dan Costco. De prijzen bij Costco zijn gemiddeld 58% lager dan bij Whole Foods. Als er wordt gekeken naar de prijzen van versproducten, droge goederen en huishoudelijke artikelen bij verschillende supermarktketens, is Costco de minst dure optie.
VS: Kroger houdt congressen voor bioproducten
Kroger heeft onlangs in Cincinnati voor het eerst een conferentie voor innovatie bij bioproducten gehouden. De retailer is van plan om elk jaar een aantal van deze evenementen te organiseren. Door middel van de conferenties kan Kroger zijn beschikbaarheid van lokale en biologische producten uitbreiden. Vorig jaar genereerde de keten door middel van biologische producten een omzet van $16 miljard (€13,6 miljard). (
fooddive.com)