Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe Zijderoute biedt kansen voor koelketenlogistiek

Er rijden steeds meer goederentreinen tussen China en diverse Europese steden. Sinds april 2016 is er een verbinding tussen de Chinese stad Chengdu en Tilburg. Nu gaan veel IT-producten van China naar Nederland. Mogelijkheden voor transport naar China vanuit Nederland op de lange termijn zijn bloemen, planten en groenten en fruit.

OBOR (One Belt, One Road) is een in 2015 gelanceerd (beleids)initiatief van de Chinese overheid. Met de 'Belt' worden de landroutes bedoeld die vanuit China naar Europa en het Midden Oosten leiden. De 'Road' staat voor de maritieme routes die China verbinden met Zuid- en Zuidoost-Azië, Afrika en Europa. Het initiatief wordt – refererend aan de Chinese zijderoute uit de oudheid – ook wel aangeduid met de naam 'Nieuwe Zijderoute'. Kern van het initiatief is het bevorderen van de connectiviteit tussen de landen aan de voornoemde routes door de aanleg van wegen, spoorlijnen, havens, pijpleidingen en internetverbindingen, het faciliteren van investeringen en handel, financiële samenwerking en culturele uitwisseling.

Impuls aan export
China beoogt met OBOR onder meer nieuwe impulsen te geven aan zijn export. Binnen OBOR gaat momenteel veel aandacht uit naar verbetering van de spoorverbinding en de intermodale spoor/schip routes. Op deze terreinen is al het nodige in gang gezet en gerealiseerd.

Er zijn twee hoofdroutes per trein met verschillende subroutes. De zuidelijke route via Kazachstan en Rusland is vooral geschikt voor transport van en naar het binnenland van China. Denk aan de regio's rond Chengdu, Chongqing en Zhengzhou. De noordelijke route via Siberië is ideaal voor containervervoer van en naar de Noord-Chinese regio's rond Beijing, Dalian en Shenyang. Inmiddels hebben 17 Chinese steden een treinverbinding met Europese steden.

Vervoer van China naar West-Europa
Ook Nederland heeft nu een vaste spoorverbinding met China. Sinds april 2016 rijdt er wekelijks een goederentrein tussen de Chinese stad Chengdu en Tilburg (met doorvoermogelijkheid naar Rotterdam en Antwerpen). Daarmee behoort Nederland, samen met Duitsland, Polen, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk tot de groeiende groep Europese landen met een vaste spoorverbinding met China.

Vervoer bloemen
Voor Nederland kan vervoer naar China per spoor interessant zijn voor export van AGF en bloemen en planten, maar het biedt ook kansen voor de sector logistiek, vooral voor de koelketenlogistiek. Een beperkende factor hierbij is dat er voor diverse Nederlandse voedselproducten nog geen markttoegang is en dat het verkrijgen van markttoegang voor nu nog geweerde producten een langdurig proces is. Ook speelt de doorwerking op de doorvoer door Rusland van de Russische import-boycot van diverse land- en tuinbouwproducten uit de EU als gevolg van de sancties van de EU tegen Rusland.

Koude-opslag in Chongqing
Voor versproducten is een goede koelketenverbinding per spoor belangrijk, wat nog flinke investeringen vergt, vooral in distributiecentra en koeltransportcapaciteit in China. Deze infrastructuur is in China nog niet sterk ontwikkeld, wat voedselverliezen en voedselonveiligheid in de hand werkt. Naar verwachting zal in de komende jaren veel aandacht uitgaan naar renovatie en uitbreiding van bestaande koelfaciliteiten en de creatie van nieuwe. Deze verbeteringen – die zoals gezegd grote investeringen vergen – zullen de groei in de afzet van versproducten stimuleren. Een en ander biedt kansen voor Nederlandse verschaffers van koeltechnologie en –kennis, evenals voor exporteurs van versproducten als vlees, groenten en fruit én vis en schelpdieren.

Of de trein interessant is als vervoermiddel in het handelsverkeer tussen Europa en China hangt onder meer af van kosten en tijd. Luchtvracht is aanzienlijk duurder, maar ook veel sneller. Zeevracht is goedkoper, maar langzamer. Gemiddeld doet een treinvracht tussen Europa en China er ruim twee weken over (vertragingen en calamiteiten daargelaten), tegen zeevracht circa vijf weken. De kosten van treintransport van Europa naar China bedragen momenteel ongeveer 3.000 dollar per container van 40ft. Belangrijk bij vervoer van verse goederen over spoor op de Europa-China-trajecten is het terugdringen van vertragingen en temperatuurschommelingen. Dit verdient zeker nog de nodige aandacht.

Wat betreft de verbetering van de intermodale schip/treinverbinding tussen China en Europa is er ook voortgang te melden. Zeer recent is gestart met een nieuwe intermodale schip/treinverbinding tussen China en Hongarije. De route loopt over water van de Chinese havenstad Ningbo naar de Griekse haven van Piraeus en vervolgens per trein via Belgrado naar Boedapest. De reis duurt in totaal 26 dagen. De drijvende kracht achter deze verbinding is de Chinese COSCO Shipping Group, die fors heeft geïnvesteerd in de haven van Piraeus. COSCO heeft inmiddels een meerderheidsbelang in deze haven en wil deze uitbreiden tot één van de grootste containerhavens van Europa.

Bron: Agroberichten Buitenland
Publicatiedatum: