Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: maaltijden met biolabel steeds meer in trek

Biologische voeding is populairder dan ooit, zo bleek recentelijk uit het Organic Market Report van de Britse Soil Association. De sector heeft maar liefst een groei doorgemaakt van 7% in 2016, waardoor de verkoop gestegen is met 2,09 miljard pond. Volgens The Guardian duidt de groei een duidelijke nieuwe fase aan in het Verenigd Koninkrijk, waarbij het biologische label niet langer alleen op groente en fruit gewenst is, maar op de gehele maaltijd.

Wat drijft de groei?
Alhoewel veel van de groei voortvloeit uit de prijsverlaging en assortimentsuitbreiding die veel supermarkten hebben ingevoerd voor biologische productgroepen, zijn er ook andere factoren die meespelen in het groeiende succes. Britse consumenten lijken bijvoorbeeld steeds vaker de kwaliteit van het product belangrijker te vinden dan de prijs, zo geeft een rapport van de Grocer aan. Campagnes die gezonde voeding stimuleren zoals die van de populaire chef Jamie Oliver worden vaak gezien als drijvers achter deze trend, maar ook jonge consumenten hebben volgens The Telegraph een belangrijke rol gespeeld. Jonge consumenten blijken namelijk vaak betrokken bij wat zij eten met betrekking tot de impact op het milieu en de eigen gezondheid. Andere drijvers die worden genoemd zijn de onafhankelijke retailers, de thuisbezorgde receptenboxen en de catering industrie die meer ook op biologisch voedsel focussen.

Supermarkten
In sommige markten lijkt de biologische voedseltrend kansen te bieden, en een trend die niet alleen beperkt blijkt tot de duurdere supermarkten. Supermarkten zoals Aldi, Tesco en Lidl verkopen sinds 2014 steeds meer biologische producten, en steeds meer supermarkten zetten in op een breder assortiment van betaalbare biologische voeding. The Guardian noemt hierbij toegankelijkheid en zichtbaarheid als sleutelwoorden. Toegankelijkheid in prijs van het product, zodat prijs niet een te grote barrière vormt, maar ook zichtbaarheid in de meerwaarde van het product, zodat de consument weet waarom hij of zij meer betaalt voor een product in dezelfde productgroep. Deze meerwaarde kan gevonden worden in het biologische label, maar kan ook worden benadrukt in de smaak, kwaliteit, gezondheidsstandaard, of ethische waarde van het product.

Receptenboxen
Een andere markt die de vruchten plukt van de trend is de receptenboxen markt. Volgens Cardlytics, zijn de betalingen aan receptenboxen als Hellofresh, Sooshef, en Gousto in het eerste deel van 2016 al met 65% gegroeid. De boxen hebben als doel de consument betrokken te laten voelen bij het kookproces, en beloven het gemak van 'cooking from scratch' en authenticiteit terug te brengen naar de keuken van de consument. Volgens The Grocer zijn dit gevoel van authenticiteit, gezondheid en afvalbeperking dan ook grote drijvers achter het succes van de receptenboxen. Ook al betreft het aandeel van de receptenboxen markt nu nog maar 1% van de bevolking, wordt er verwacht dat het aandeel groei blijft groeien.

Innovaties
Eén van de markten die te lijden heeft onder de trend is echter die van de kooksauzen. Volgens een artikel in The Grocer daalt de verkoop van veel kooksauzen, waarbij het verlies van marktleider Dolmio wordt geschat op wel 9,5 miljoen. Dit is niet het eerste jaar dat de markt klappen op moet vangen, want 2016 kondigt het zesde jaar aan van een afnemende marktwaarde voor de sector. In 2016 is er in totaal 30,1 miljoen pond aan marktwaarde verloren gegaan. Volgens het artikel kopen consumenten niet alleen minder vaak kooksauzen, maar de hoeveelheid producten die zij meenemen bij elke trip is ook gedaald.

Wat drijft deze verliezen? Een klein deel ervan komt volgens het artikel van de toename in kant-en-klaar maaltijden en het feit dat er tegenwoordig steeds vaker al saus bij het vlees zelf zit. Een groot aandeel komt echter ook uit een vergroot bewustzijn omtrent gezondheid en het verlangen naar minder bewerkte voeding. Perceptie van wat gezond lijkt hierbij ook nog steeds een rol te spelen, want pesto, een product dat door consumenten algeheel gezonder gevonden blijkt te worden, heeft de afgelopen jaren juist een groei doorgemaakt. Het verlangen naar gezond, onbewerkt voedsel lijkt ook op de sauzen sector een impact te hebben.

Hoe wordt er mee omgegaan en wat zijn oplossingen? Het artikel wijst op innovaties in de sauzenindustrie. Steeds vaker lijken producenten in te spelen op het verlangen naar een authentieke kookervaring en gezondheid, door daarbij ook in te spelen op de gemakervaring. Er wordt bijvoorbeeld minder zout en suiker toegevoegd aan sauzen. Kits voor zelfgemaakte sauzen zijn in de markt geïntroduceerd en de focus is verlegd naar authenticiteit.

De toekomst van de sauzen lijkt volgens The Grocer te liggen bij het herwinnen van het vertrouwen van de consument.

Bron: Agroberichten Buitenland
Publicatiedatum: