Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

‘Witte beren’ moeten bedrijven toekomstbestendig maken

Tholen – Met een RFID-chip in zijn hand die de deur van zijn huis opent en zijn auto start, leeft Richard van Hooijdonk in de toekomst. Het is dat de techniek nog niet goed genoeg is, maar binnen een half jaar heeft hij ook een chip om mee af te rekenen. Als futurist volgt hij alle ontwikkelingen op de voet en loopt hij het liefst voor de muziek uit de toekomst in. Hij roept bedrijven op te veranderen en zich voor te bereiden op de toekomst. Maar hoe doe je dat?

In tegenstelling tot sommige andere trendwatchers, futuristen en visionairs geeft hij tijdens het EU Fresh Info Forum enkele praktische manieren. "Alles wat herhaald wordt en voorspelbaar is, kun je automatiseren," vertelt Richard. Dat betekent dat veel werk ons uit handen genomen kan worden: autorijden, huishouden, oogsten in de kas, de lijst is eindeloos. Afgezien daarvan is de toekomst dat technologie in het menselijk lichaam ingebouwd zal worden, zodat de dokter jou belt als je ziek bent in plaats van andersom.


Richard van Hooijdonk.

Vrijheid om briljant te zijn
De levensduur van een bedrijf was in 1980 nog 70 jaar. Die levensverwachting is echter in de jaren nadien fors gedaald en staat tegenwoordig op 12 jaar, weet Richard. Dat betekent dat bedrijven nu moeten veranderen, anders zijn ze over 12 jaar sowieso verdwenen. "Je moet investeren in scenario's voor de toekomst van het bedrijf," vervolgt de futurist. Nieuwsgierig, voorstellingsvermogen, kritisch en idee-ontwikkelend, dat zijn de eigenschappen die daarvoor nodig zijn. Daarom stelt Richard voor dat elk bedrijf twee CEO's zou moeten hebben, een oudere en een jongere van zo'n 25 jaar. De oudere CEO kent het bedrijf, de jongere kent de toekomst, zo redeneert hij.



De jongere generatie moet wel "de vrijheid krijgen om briljant te zijn." Talent moet beloond worden en experimenteren is noodzakelijk. Alleen daarmee kun je werkbare concepten ontwikkelen die de komende jaren overleven. "Ik heb even snel gekeken en er zijn meer dan 500 start-ups in de tuinbouw."



Wereldwijd zijn er bedrijven die zien dat het businessmodel dat ze hanteren achterhaald dreigt te worden. Die investeren in nieuwe ontwikkelingen door een soort parasiet te ontwikkelen, een groepje innovatieve en creatieve mensen die verbonden zijn aan het bedrijf maar er los van opereren. Die ontwikkelen nieuwe concepten, waarmee de oude structuur niet verbroken wordt. Parallel wordt een nieuw businessplan ontwikkeld dat uiteindelijk het voortbestaan van het bedrijf kan garanderen. Want de grote uitdaging is dat er maar weinig mensen zijn die vooruitstrevend zijn. Richard heeft de mensheid verdeeld in groepen beren. Zwarte beren, zo'n 55% binnen een bedrijf, willen geen verandering. Bruine beren (60% van de medewerkers) moeten gemotiveerd worden om mee te gaan in veranderingen. De witte beren zijn de innovators.