De Nederlandse foodsector beleeft een goed jaar, meldt ABN AMRO. De bank verwacht dat de volumegroei in 2025 boven de eerder afgegeven prognose van 1% uitkomt. Tegelijkertijd wijzen stijgende kosten, krapte op de arbeidsmarkt en grillige ketens op flinke uitdagingen. "Ondernemers die kunnen leveren én wendbaar zijn, gaan het verschil maken", zegt Melanie Murk, sectoreconoom Agri & Food bij ABN AMRO.
© ABN AMRO
Melanie Murk van ABN AMRO en Hans van den Heuvel van Hillfresh
Een van die ondernemingen is Hillfresh. De bank presenteert dat bedrijf als voorbeeld van hoe bedrijven in de sector op deze ontwikkelingen kan inspelen. Hillfresh is een middelgroot familiebedrijf uit Barendrecht met een omzet van circa €150 miljoen. Het bedrijf levert citrusvruchten, druiven en meloenen aan klanten in Nederland, Duitsland, Polen en andere Europese landen.
Specialisatie als de kern van de strategie
De directeur van Hillfresh, Hans van den Heuvel, legt uit dat specialisatie de kern van hun strategie vormt: "We kiezen bewust voor specialisatie. Je moet duidelijk maken waar je echt goed in bent en toegevoegde waarde levert." Deze focus maakt Hillfresh wendbaarder in een dynamische markt.
De internationale handel is veranderd door de groeiende wereldbevolking en een opkomende middenklasse buiten Europa. "Vroeger wilden telers en handelaren vooral hun gewassen kwijt kunnen; nu gaat het erom dat je als inkoper toegang hebt tot de juiste bronnen. Dat vraagt om een sterk netwerk van telers en langdurige relaties", zegt Hans.
Risico's spreiden
Geopolitieke ontwikkelingen, zoals handelssancties en importheffingen, kunnen markten ineens doen wegvallen. Hillfresh spreidt daarom risico's over verschillende continenten, landen en leveranciers. "De klant wil geen hoofdpijn. Wij zorgen dat er precies geleverd wordt wat is afgesproken qua volume, kwaliteit en tijd. Dat is onze kern en onze nieuwe positionering: wij zijn 'the peak of fresh produce'."
Innovatie is eveneens belangrijk. Zo introduceerde Hillfresh de exclusieve Limelon, een meloen met een frisse zoetzure smaak die in Spanje en Italië wordt geteeld en via Albert Heijn in Nederland wordt verkocht. Dit soort vernieuwingen zijn belangrijk, vindt Hans: "Variëteiten met onderscheidende eigenschappen geven categorieën nieuw elan. In de samenwerking met zaadveredelaars is het onze rol om die vernieuwing naar de markt te brengen."
Langdurige relaties bepalen succes
Procesinnovaties en automatisering zijn onmisbaar door personeelstekorten. Datadeling en AI helpen verspilling en fouten te verminderen, processen te versnellen en betrouwbaarheid te vergroten. ABN AMRO benadrukt dat bedrijven die hun keten goed inrichten en langdurige relaties koesteren sterker staan. "De tijd van pure focus op efficiency en just-in-time is voorbij. Bedrijven bouwen weer meer voorraden op en werken met meerdere leveranciers", zegt Melanie.
Groei zit volgens de bank steeds vaker in waarde in plaats van volume: welke producten leveren het meeste op, en hoe zorg je dat ze op tijd en betrouwbaar bij de klant komen? Innovatie, samenwerking en leveringszekerheid blijven cruciaal om overeind te blijven in een sector die te maken heeft met geopolitieke onzekerheden, klimaatrisico's en veranderende consumentenvraag.
Bron: ABN AMRO
Voor meer informatie:
Hans van den Heuvel![]()
HillFresh
Pesetastraat 5b
2991 XT Barendrecht
Tel: +31(0)180-898000
[email protected]
www.hillfresh.eu
Melanie Murk
ABN AMRO
Gustav Mahlerlaan 10
1082 PP Amsterdam
Tel: +31 (0)6 15022576
[email protected]
www.abnamro.com