Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Juan Manuel Coello, Patatas Meléndez (Spanje):

"Aardappelteelt voor vrije markt heeft het zwaar dit jaar"

In de Spaanse regio Castilla y León loopt het aardappelseizoen op zijn einde. De oogst is groter dan vorig jaar, vooral doordat het areaal met zo'n 12% is toegenomen tot bijna 20.000 hectare. "Maar dat wil niet zeggen dat het een gemakkelijk seizoen was. De opbrengsten per hectare vielen tegen door meerdere regenperiodes", vertelt Juan Manuel Coello, commercieel directeur van Patatas Meléndez.

© Patatas Meléndez

"We zijn nu vooral bezig met rooien in de provincies Valladolid, Segovia en Burgos", zegt hij. "Door een late start ligt de oogst zo'n twee weken achter op schema. Ondanks de lagere hectareopbrengsten ligt de totale productie dus hoger. Maar die grotere volumes, gecombineerd met een toename van de aardappelteelt in heel Europa, hebben de markt wel veranderd. De prijzen zijn flink gedaald ten opzichte van eerdere jaren met hoge noteringen, en de export is ingezakt."

Vooral telers die zonder duidelijke afzetstrategie zijn gaan planten, krijgen het nu zwaar. "Wie voor de vrije markt heeft geteeld, komt dit jaar bedrogen uit", legt Coello uit. "De vraag is laag, de prijzen zijn slecht, en sommige rassen die zijn geplant, sluiten helemaal niet aan bij wat de markt vraagt, noch de versmarkt, noch de industrie."

Bij Patatas Meléndez zit dat anders. Het bedrijf werkt met vaste afzetprogramma's voor de grote retailketens. Daardoor hebben de aangesloten telers vooraf zekerheid over hun inkomsten. "Wie afhankelijk is van losse afzet, kan in topjaren flink verdienen", zegt Coello, "maar in lastige seizoenen, zoals nu, is dat gewoon een risico. De kans dat je verlies lijdt, is groot."

De verse aardappelconsumptie zit bovendien al jaren in een dalende lijn. "Vooral bewerkte aardappelproducten winnen terrein", merkt Coello op. Hij ziet weinig ruimte voor groei in de consumptie van verse aardappelen, maar gelooft wel dat het niveau behouden kan blijven. "We zetten daarvoor in op gemaksoplossingen: verpakkingen voor de magnetron, voorgesneden aardappelen, producten die passen bij het huidige eetpatroon."

Tot slot pleit hij voor betere voorlichting richting de consument. "Er bestaan nog steeds veel misverstanden over aardappelen, bijvoorbeeld dat ze zouden 'aanzetten'. Terwijl het juist een voedzame bron van koolhydraten is, dicht bij huis geteeld. Als sector moeten we daar veel beter over communiceren, met marketing en heldere informatie over de voordelen van de Spaanse aardappel."

Voor meer informatie:
Juan Manuel Coello
Patatas Meléndez
Tel: +34 983 812 920 (Spanje)
[email protected]
www.patatasmelendez.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer