Sinds dit jaar behoren ook composteerbare verpakkingen op basis van aardappelafval tot het brede scala aan duurzame verpakkingsoplossingen. Ontwikkelaar en producent van deze innovatie is het Italiaans-Zwitserse start-upbedrijf PeelPack.
Met deze technologie wil het bedrijf niet alleen kringlopen sluiten en verspilling in de keten tegengaan, maar ook een concrete bijdrage leveren aan een toekomst zonder plastic verpakkingen, zegt medeoprichter Slava Drigloff.
© PeelPack AG
Cherrytomaten in duurzame verpakkingen
"We benutten aardappelschillen en -resten die anders zouden worden afgevoerd. Deze verwerken, drogen en vermalen we tot een nieuwe grondstof. Die mengen we met andere natuurlijke materialen en vormen we vervolgens via een thermoformproces tot stevige, composteerbare trays," legt het jonge bedrijf uit. "Ons doel is een circulair systeem te creëren, gebaseerd op de waardevolle grondstof afval."
De verpakkingen worden momenteel getest in samenwerking met Tobi SeeObst, een van de grotere Zwitserse telers en distributeurs van (zacht)fruit uit het kanton Thurgau, evenals met diverse cherrytomatentelers uit de regio. Op termijn wil PeelPack met deze duurzame trays ook de grote Europese retailketens een volwaardig alternatief bieden voor plastic verpakkingen.
© PeelPack AG
Duurzame fruittrays van PeelPack. Tot nu toe werden vooral trays van 250 en 500 gram gebruikt.
EU-verpakkingsverordening stuwt de vraag naar duurzame alternatieven
Het oprichtersteam van PeelPack AG is overtuigd van het brede toepassingspotentieel van hun innovatie en verwijst daarbij naar de nieuwe EU-verpakkingsverordening (PPWR), die gefaseerd tot 2030 in werking treedt. Deze wetgeving heeft als doel het gebruik van fossiele kunststoffen op het verkooppunt fors terug te dringen.
Volgens PeelPack AG vormt de wetswijziging een gamechanger die de transitie binnen de voedselverpakkingssector aanzienlijk zal versnellen. "Wij zijn ervan overtuigd dat de vraag naar lokale, duurzame alternatieven sterk zal toenemen. Met onze circulaire en kostenefficiënte oplossing willen wij aan die behoefte voldoen," aldus het bedrijf.
Op middellange en lange termijn zal het gepatenteerde procedé van PeelPack niet alleen bijdragen aan lagere emissies en minder microplasticvervuiling, maar ook de afhankelijkheid van geïmporteerde bioplastics verminderen. Een bijkomend voordeel is dat het systeem zich probleemloos laat integreren in bestaande toeleveringsketens.
© PeelPack AGDe grondstof is afkomstig van aardappelverwerkende bedrijven in Zwitserland en Italië.
Verlenging van de houdbaarheid
Een ander aspect is de beschermende functie en de veiligheid van het product, legt Drigloff verder uit. "Zachtfruit zoals aardbeien en frambozen is doorgaans slechts vijf dagen houdbaar. Uit onze onderzoeksresultaten blijkt dat onze verpakkingen de houdbaarheid met enkele dagen kunnen verlengen. We hebben de trays namelijk zo ontwikkeld dat de ventilatie optimaal is en het fruit goed kan 'ademen'. Dat voorkomt condensvorming, schimmel en bacteriegroei. Ook dit draagt bij aan minder derving op het verkooppunt en vermindert uiteindelijk de voedselverspilling."
Peelpack behoort tot de zeven start-ups die op 21 oktober door FoodSeed zijn geselecteerd om actief bij te dragen aan een duurzame toekomst van de voedingsmiddelensector. "Dat helpt ons niet alleen om de nodige investeringen aan te trekken, maar we profiteren ook van het uitgebreide netwerk van dergelijke organisaties, met name in belangrijke teeltlanden als Spanje en Italië. Dat heeft inmiddels geleid tot concrete aanvragen uit beide landen. Daarnaast waren we aanwezig op de Fruit Attraction in Madrid, waar we nieuwe klanten hebben kunnen werven in Spanje, Portugal en Nederland."
© PeelPack AG
Slava Drigloff, Massimo Bagnani en Rodolfo Dimasi
Verdere oplossingen al gepland
De trays worden momenteel nog vervaardigd door industriële partners in Zwitserland en Italië. Het doel is om een lokaal verwerkingsmodel te stimuleren, waarbij aardappelschillen afkomstig van Zwitserse retailers en telers in Zwitserland worden verwerkt en vervolgens in de vorm van verpakkingen weer in de schappen van deze retailers terechtkomen – zo ontstaat een echte kringloop van waardetoevoeging. Vanuit dat uitgangspunt wil het bedrijf ook verdere varianten ontwikkelen, aldus Drigloff. "De behoefte in de sector is duidelijk aanwezig, want het afvoeren van groenteafval brengt voor bedrijven hoge kosten met zich mee. Daarnaast zijn we van plan om verdere verpakkingsoplossingen en duurzame concepten te ontwikkelen voor de levensmiddelen- en horecasector. Op middellange tot lange termijn zouden we ons goed kunnen voorstellen deze technologie ook toe te passen op andere producten."
Voor meer informatie:
Slava Drigloff
PeelPack AG
Tel.: +41 78353 2558
[email protected]
www.peelpack.ch