Voor bedrijven in de verwerking van groenten, aardappelen en kant-en-klaarmaaltijden wordt het huidige seizoen gekenmerkt door inflatiepieken, die de voorspelbaarheid van inkoop en distributie bemoeilijken. "Begin dit jaar liepen de verkopen aan de commerciële horeca duidelijk terug, terwijl de afzet naar de collectieve catering vrijwel stabiel bleef. Momenteel ondervinden we een toenemende prijsdruk, omdat sommige producten de laatste tijd veel goedkoper zijn geworden op de spotmarkt. Aardappelen zijn hier het beste voorbeeld: voor zelfstandige telers zonder opslagcapaciteit of langlopende contracten is de situatie tamelijk somber," vat Henrik Rolf, mede-directeur van Köckerling in het Duitse Paderborn, samen.

"De grondstofprijzen zijn slechts één onderdeel van de totale kostenstructuur," legt Rolf uit. "Wat ons steeds meer onder druk zet, zijn niet zozeer de prijzen van de grondstoffen zelf, maar de bijkomende kosten: te beginnen bij de stijging van het minimumloon, hogere sociale lasten en de steeds zwaarder wordende bureaucratische eisen. Vooral dit laatste is de afgelopen jaren fors toegenomen, van verplichte herkomstetikettering tot specifieke klantvereisten op basis van de Leveranciersketenwet. Daar komen nog de verwachte verpakkingsregelgeving (PPWR) bij en extra CO₂-kosten door de nationale emissiehandel. Zelfs als de grondstoffen goedkoper worden, wordt het effect snel relatief, zolang de operationele kosten en de benodigde tijd blijven stijgen. Prijzen kunnen dus alleen worden beoordeeld in relatie tot de totale kosten."

Het bedrijf richt zich vooral op aardappelen en pompoenen
Focus op processen in plaats van improvisatie
Op de lange termijn lijkt de sector van snelverkochte consumptiegoederen (zoals kant-en-klaar gesneden groenten en aardappelen voor retail en horeca) te bewegen richting grotere professionalisering. Rolf: "We zien een duidelijke trend om improvisatie te vervangen door procesgerichte aanpak. Dit hangt deels samen met het toenemende personeelstekort: koks en keukenpersoneel ontbreken in veel keukens, waardoor gecentraliseerde keukens vaker een beroep doen op versverwerking. Als leverancier en verwerker zijn we natuurlijk productiever, omdat we een groot deel van ons assortiment geautomatiseerd verwerken. Tegelijkertijd betekent de toegenomen vraag en hogere eisen van klanten ook extra werk op technisch gebied. Zo hebben we meer specialisten nodig, zoals technici en elektriciens, en moeten we hogere onderhouds- en investeringskosten voor onze machines incalculeren."
De klantenkring van Köckerling omvat ook leveranciers voor de horeca op groothandelsmarkten in het westen en noorden van Duitsland.

Een blik op de versverwerking bij Köckerling. Voor sla heeft het bedrijf grotendeels de overstap gemaakt naar geïmporteerde producten uit Spanje.
Versverwerking: dagelijkse noodzaak in plaats van luxe
Tegenwoordig omvat het assortiment van Köckerling meer dan 1.000 artikelen, van aardappel- en groenteproducten tot high convenience-producten zoals wraps en delicatessen. Met de toenemende vraag naar versverwerking wordt deze categorie steeds anders bekeken, stelt Rolf. "Vers gesneden producten zijn allang geen luxeartikel meer: er is een duidelijke trend naar vereenvoudiging in de keuken. Met steeds minder personeel is het essentieel om overbodige stappen te vermijden bij elk product. Deze trend zien we in alle assortimentsgroepen, of het nu gaat om fruit, groenten of aardappelen."
© Köckerling GmbH & Co. KGHet klantenbestand van het bedrijf omvat ook verschillende horecaleveranciers van groothandelsmarkten in West- en Noord-Duitsland.
Digitalisering en efficiëntie
De uitdaging voor de komende jaren is het vereenvoudigen van bestaande processen om de efficiëntie binnen het bedrijf te verhogen. "We zetten consequent in op digitalisering en Industrie 4.0," legt Rolf uit. "Daarom hebben we ons goederenbeheersysteem doorontwikkeld naar een moderne oplossing, afgestemd op onze workflow. Het doel is een naadloze netwerkverbinding tussen medewerkers, installaties en producten. We willen deze weg in de komende jaren voortzetten om klantgerichte oplossingen te blijven bieden," besluit hij.

Meerkopsweger
Voor meer informatie:
Henrik Rolf
Köckerling GmbH & Co KG
Im Brinkort 6
33129 Delbrück, Duitsland
Tel. 0 29 44 - 97 97 70
info@köckerling-frische.de
www.köckerling-frische.de